| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Bilim ve Araştırma Etiği | EFG 004 | 0 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |||
| Önerilen Seçmeli Dersler | |||
| Dersin Dili | Türkçe | ||
| Dersin Seviyesi | Lisans | ||
| Dersin Türü | Seçmeli | ||
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN | ||
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN, ZEYNEP AKÇA, | ||
| Dersin Yardımcıları | |||
| Dersin Kategorisi | Genel Eğitim | ||
| Dersin Amacı |
|
||
| Dersin İçeriği | Bilim, bilimin doğası, gelişimi ve bilimsel araştırma; etik kavramı ve etik teorileri; araştırma ve yayın etiği; araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri; yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik; yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar; araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kurallar; etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar; sık görülen araştırma; yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler.
|
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bilim, bilimin doğası ve gelişimini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Bilimsel araştırmanın tanımını yapar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Bilimsel araştırma kurumalarını bilir. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Etik kavramını tanımlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Etik teorileri açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 7 | Araştırma ve yayın etiğini tanımlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 8 | Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 9 | Yazarlık ve telifle ilgili etik sorunları açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 10 | Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışları bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 11 | Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kuralları açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 12 | Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yolları bilir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 13 | Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemleri açıklar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 14 | Araştırma yayın etiği ihlallerini tespit eder ve değerlendirir. | Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilim, bilimin doğası ve gelişimi | |
| 2 | Bilimsel araştırmanın tanımı | |
| 3 | Bilimsel araştırma kuramları | |
| 4 | Bilimsel araştırma yöntemleri | |
| 5 | Etik kavramı | |
| 6 | Etik teorileri | |
| 7 | Araştırma ve yayın etiği | |
| 8 | Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlaller | |
| 9 | Yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik; | |
| 10 | Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar | |
| 11 | Araştırma uygulamalarında etik dışı davranışlar. | |
| 12 | Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar | |
| 13 | Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler | |
| 14 | Tartışma ve değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Ertekin, Cumhur ve Diğerleri (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları, Ankara : Türkiye Bilimler Akademisi, Resnik, David B. (2004) Bilim Etiği, İstanbul: Ayrıntı Yayınları. |
| Sıra | EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| Sıra | OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. | X | |||||
| 1 | Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak düzeyde teorik ve metodolojik bilgiye sahiptir. | X | |||||
| 2 | Çocuğun gelişim alanlarını tüm boyutlarıyla kapsamlı bir şekilde kavrar. | X | |||||
| 3 | Bireysel farklılıkları dikkate alarak çocuklara uygun eğitim ortamları hazırlar, öğrenme sürecini etkili bir şekilde yürütür, uygun öğrenme yaklaşımlarını kullanır ve değerlendirir. | X | |||||
| 4 | Çocuk eğitimine uygun uygulamalı etkinlikler geliştirir, planlar hazırlar, materyaller oluşturur ve bunları uygular. | X | |||||
| 5 | Farklı gelişim gösteren çocukları tanır, özelliklerini bilir ve bu çocukları evde ve okulda desteklemek için özel uygulamalar yapar. | X | |||||
| 6 | Öz değerlendirme yapar ve kişisel ve mesleki gelişim faaliyetlerine katılır. | X | |||||
| 7 | Alanıyla ilgili mevzuat hakkında bilgi sahibi olur ve bunları takip eder. | X | |||||
| 8 | Türkçeyi kurallarına uygun kullanır ve bu çerçevede çocuklarla etkili iletişim kurar. | X | |||||
| 9 | Çocukların gelişimini desteklemek için teknolojiyi her yönüyle etkin kullanmayı ve çocuklara kullanma fırsatları sunmayı öğrenir. | X | |||||
| 10 | Alanındaki mesleki eğitim ve kariyer kaynaklarını takip edebilecek ve ilgili konularda meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur. | X | |||||
| 11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet ve kültürel değerlerin korunması ilkesiyle hareket eder, çevrenin korunması, iş sağlığı ve güvenliği konularında doğru davranır. | X | |||||
| 12 | Öğrenmeyi öğrenme, öz düzenleme, yaşam boyu öğrenme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerine sahiptir ve bu becerileri yeni bilgilere erişmek için kullanır. | X | |||||
| 13 | Toplumsal ve politik yapılar hakkında bilgi sahibi olur, demokratik ve aktif katılım taahhüdüne dayalı olarak sivil hayata katılır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bilim, bilimin doğası ve gelişimini tanımlar. | 5 | 5 | ||||||||||||
| 2 | Bilimsel araştırmanın tanımını yapar. | 5 | 5 | ||||||||||||
| 3 | Bilimsel araştırma kurumalarını bilir. | 5 | 5 | ||||||||||||
| 4 | Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. | 5 | 5 | ||||||||||||
| 5 | Etik kavramını tanımlar. | 5 | 5 | ||||||||||||
| 6 | Etik teorileri açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 7 | Araştırma ve yayın etiğini tanımlar | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||
| 8 | Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
| 9 | Yazarlık ve telifle ilgili etik sorunları açıklar. | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
| 10 | Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışları bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 11 | Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kuralları açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 12 | Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yolları bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 13 | Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemleri açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 14 | Araştırma yayın etiği ihlallerini tespit eder ve değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 30 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 13 | 2 | 26 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 3 | 39 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 77 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||