| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Tarihi | SBE 204 | 4 | 4 + 0 | 4 | 7 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | G.K.SEÇ.II: OSMANLI DÖNEMİ DEMOKRASİ HAREKETLERİ |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Osmanlı Devleti'nin kuruluş şartlarını, gelişme ve yükselme dönemi siyasi olaylarını, Osmanlı medeniyetinin gelişimini öğrenmektir. Ayrıca, Osmanlı Devleti'nin yenileşme hareketlerini, 16., 17. 18. yy.´lardaki kültür ve medeniyet sahasındaki gelişmeleri ve bu dönemde Avrupa medeniyeti karşısında Osmanlı medeniyetinin durumunu karşılaştırarak, bir devletin geçirdiği tüm safhaları görmesini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Osmanlı Devleti'nin kuruluşundan (1299) Küçük Kaynarca Antlaşmasına (1774) kadar Osmanlı İmparatorluğunun, siyasi, kültür ve uygarlık tarihi. Küçük Kaynarca Antlaşması'ndan (1774) Osmanlı Devleti'nin yıkılışına kadar(1922) siyasi, kültür ve uygarlık tarihi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlının Kuruluşunda dünyadaki siyasi gelişmeleri değerlendirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Yeniçağ Osmanlı Tarihi siyasi olaylarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | |
| 3 | Osmanlı uygarlığının kültürel,siyasi, sosyal temellerini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Osmanlı uygarlığının diğer uygarlıklardan farklarını mukayese eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Yakınçağ Osmanlı Tarihi siyasi olaylarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Yakınçağ döneminde Osmanlı medeniyeti ve uygarlığını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu | |
| 2 | Fetret Devri ve Osmanlı Hakimiyeti'nin Yeniden Tesisi | |
| 3 | Fatih Sultan Mehmet ve Dönemi | |
| 4 | Yavuz Sultan Selim ve Dönemi | |
| 5 | Kanuni Sultan Süleyman ve Dönemi | |
| 6 | 17. Yüzyıl Osmanlı Devleti (Çözülme ve Buhran Dönemi) | |
| 7 | Klasik Dönem Osmanlı Devlet Teşkilatı ve Toplum Yapısı | |
| 8 | ARA SINAV/Osmanlı Klasik Döneminde Düşünce, Bilim, Dil, Edebiyat, Kültür ve Sanat | |
| 9 | III. Selim ve II. Mahmut Dönemleri | |
| 10 | Abdülmecit ve Abdülaziz Dönemleri (Tanzimat ve Islahat Fermanları) | |
| 11 | II. Abdülhamit Dönemi ve I.Meşrutiyet | |
| 12 | İttihat Terakki ve II. eşrutiyet Dönemi | |
| 13 | I. Dünya Savaşı ve Mütareke Dönemi | |
| 14 | Yenileşme Döneminde Osmanlı Devlet Teşkilatı ve Toplum Yapısı |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300- 1600), İstanbul, 2011. Nicolae Jorga, Osmanlı İmparatorluğu Tarihi, çev: Nilüfer Epçeli, İstanbul 2005. |
| Ders Kaynakları | 1. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, TTK, Ankara, 2011. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
| 2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
| 3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
| 4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
| 5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
| 7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
| 8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
| 10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
| 11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlının Kuruluşunda dünyadaki siyasi gelişmeleri değerlendirir. | |||||||||||
| 2 | Yeniçağ Osmanlı Tarihi siyasi olaylarını değerlendirir. | |||||||||||
| 3 | Osmanlı uygarlığının kültürel,siyasi, sosyal temellerini kavrar. | |||||||||||
| 4 | Osmanlı uygarlığının diğer uygarlıklardan farklarını mukayese eder. | |||||||||||
| 5 | Yakınçağ Osmanlı Tarihi siyasi olaylarını açıklar. | |||||||||||
| 6 | Yakınçağ döneminde Osmanlı medeniyeti ve uygarlığını açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 20 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 181 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 7 | ||