| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Eski ve Ortaçağ Tarihi ve Uygarlığı | SBE 103 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MEHMET ALPER CANTİMER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Eskiçağ tarihinin kapsamı ve kaynakları; Akdeniz uygarlığının önemli merkezleri (Mezopotamya, Mısır, Yunan/Helen, Roma vs.) ve Anadolu?da kurulan uygarlıklar; diğer antik uygarlıklar hakkında bilgi sahibi olma ve Eskiçağ uygarlıklarının insanlığın gelişimine etkileri ve insanlığın ortak geçmişinin ve mirasının farkında olma becerisini kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Eskiçağ tarihinin kapsamı ve kaynakları; Akdeniz uygarlığının önemli merkezleri (Mezopotamya, Mısır, Yunan/Helen, Roma vs.) ve Anadolu?da kurulan uygarlıklar; diğer antik uygarlıklar; Eskiçağ uygarlıklarının insanlığın gelişimine etkileri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Eskiçağ tarihinin insanlığın ortak mirası olduğunu açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Eskiçağın etkilerinin günümüze kadar sürdüğünü dolayısıyla tarihin süreklilik arz ettiğini tarihin tekerrür etmediğini ancak olmuş bitmiş bir şey değil halen olmakta olduğunu kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Eskiçağdaki insan ile günümüz insanı arasındaki ortak noktaların (dini inanışlar-ritüeller, pisikolojik ve fizyolojik ihtiyaçlar, korkular, aile yaşantıları, hukuk anlayışı ve adalet ihtiyacı, toplumsal sınıfların varlığı v.b. )farkında olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Eskiçağa tanıklık eden arkeolojik bulgular açısından çok zengin olan ülkemizin tarihi varlıklarına daha çok sahiplenir ve daha çok korur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | İslamiyet?in doğuşunu sosyal ve tarihsel perspektiften açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Dört halife dönemininin sosyal yapısını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Sosyolojik ve tarihsel yönlerden ortaçağ dönemini değerlendirir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtılması ve Tarih Bilimine Giriş, İlk Çağ Tarihinin Temelleri Ve Bunları Araştıran Bilimler, Prehistorik (Tarih Öncesi Dönemler) Mezopotamya Uygarlığı, Coğrafi Konumu Ve Tarih Öncesi Kültürleri, Sümerler, Akadlar, Babiller, Asurlular. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 2 | Anadolu'nun Coğrafi Konumu Ve Tarih Öncesi Devirlerde Anadolu, Hititler, Ege Göçleri, Huriler Ve Mitanni Krallığı, Urartular, Frigler/ Frigyalılar, Lidyalılar, Batı Anadolu?da Kurulan Kent Devletleri, Anadolu?da Pers Egemenliği Ve Helenistik Dönem. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 3 | İran Tarihi Ve Uygarlığı, Persler Ve Pers İmparatorluğu, Perslerden Sonra İran Tarihi Suriye- Filistin Tarihi Ve Uygarlıkları, Fenikeliler, İbraniler. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 4 | Mısır Tarihi Ve Uygarlığı, Ege Ve Yunan Tarihi Ve Uygarlıkları. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 5 | Yunan Tarihinin Klasik Çağı, Hellen Uygarlığı, Roma Tarihi Ve Uygarlığı. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 6 | Roma'nın İmparatorluk Dönemi, Roma Uygarlığı Uzak Doğu tarihi ve uygarlığı (Çin ve Hint Uygarlıkları). | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 7 | Genel tekrar yapılacak ve İslamiyet'ten önce Arabistan'da siyasal durum anlatılarak Ortaçağ Tarihine girizgâh yapılacak. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 8 | Ara sınav | --- |
| 9 | İslamiyet?in doğuşu. Hz. Peygamber ve Mekke dönemi, Medine dönemi, savaşlar. Dört Halife dönemi, halifelerin seçimi, birliği sağlama çalışmaları, fetih hareketleri ve diğer önemli gelişmeler. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 10 | Abbasiler dönemi (750-1258); İç ve dış olaylar, isyanlar, Avrupalılar ve Bizanslılarla ilişkiler, sosyal hayat ve devlet idaresi. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 11 | Türklerin Müslüman olması ve Büyük Selçuklular; Selçuk Ailesi, Oğuzlar, siyasal ve sosyal yaşam. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 12 | Anadolu Selçuklu Devleti; Türklerin Anadolu seferleri, Moğol istilaları, Selçuklularda devlet teşkilatı ve sosyal yapı. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 13 | Hıristiyanlık; klasik dönem, ortaçağ dönemi, inanç ve ibadet sistemi, Hıristiyanlığın mezhepleri. Bizans İmparatorluğu; Erken Bizans dönemi, İmparatorluğun parçalanması ve yıkılması, devlet idaresi ve toplum. | Kaynakçada gösterilen kitapların ilgili kısımları okunacak. |
| 14 | Genel tekrar yapılacak. | --- |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | (1) Özçelik, N.(2004), İlk Çağ Tarihi ve Uygarlığı, Ankara : Nobel Yayın Dağıtım. |
| Ders Kaynakları | (3) Karaköse, H. (2006). Ortaçağ Tarihi ve Uygarlığı, Nobel Yayın ve Dağıtım: ANKARA. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. | ||||||
| 2 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. | ||||||
| 3 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. | ||||||
| 4 | Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | ||||||
| 5 | Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
| 6 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. | ||||||
| 7 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | ||||||
| 8 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler | ||||||
| 9 | Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | ||||||
| 10 | Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. | ||||||
| 11 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Eskiçağ tarihinin insanlığın ortak mirası olduğunu açıklar. | |||||||||||
| 2 | Eskiçağın etkilerinin günümüze kadar sürdüğünü dolayısıyla tarihin süreklilik arz ettiğini tarihin tekerrür etmediğini ancak olmuş bitmiş bir şey değil halen olmakta olduğunu kavrar. | |||||||||||
| 3 | Eskiçağdaki insan ile günümüz insanı arasındaki ortak noktaların (dini inanışlar-ritüeller, pisikolojik ve fizyolojik ihtiyaçlar, korkular, aile yaşantıları, hukuk anlayışı ve adalet ihtiyacı, toplumsal sınıfların varlığı v.b. )farkında olur. | |||||||||||
| 4 | Eskiçağa tanıklık eden arkeolojik bulgular açısından çok zengin olan ülkemizin tarihi varlıklarına daha çok sahiplenir ve daha çok korur. | |||||||||||
| 5 | İslamiyet?in doğuşunu sosyal ve tarihsel perspektiften açıklar. | |||||||||||
| 6 | Dört halife dönemininin sosyal yapısını analiz eder. | |||||||||||
| 7 | Sosyolojik ve tarihsel yönlerden ortaçağ dönemini değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| 2. Kısa Sınav | 15 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
| Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||