| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Hemşirelikte Etik | HMS 502 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; öğrencinin mesleki yaşamında etik ilkeleri ve profesyonel hemşirelik değerlerini benimsemesini ve kullanmasını sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders; hemşireliğin tarihsel gelişimi, etik biliminin kavram ve ilkeleri, temel insan hakları hemşirelik değerleri, hemşirelik etik kodlarına ilişkin bilgi ve mesleki davranışlarında doğru seçim ve kararlara yönlendirecek becerileri içerir. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Hemşirelikte etik ve değerlerle ilgili sık karşılaşılan sorunları tartışır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 2 | Etik ilke ve mesleki değerlerin hemşirelik bakımı, uygulaması, eğitimi, yönetimi ve araştırmaları üzerindeki etkisini anlatır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Etik komitelerin önemli işlevlerini ifade eder. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 4 | Etik karar verme sürecini klinik durumlara uygular. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 5 | Hemşirelikte mesleki etik kodlarını tartışır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | Hemşirelikte etiğinin yerini tartışır. | Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 7 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Etik, Etik Kuramlar, Etik İlkeler | |
| 2 | Hemşirelik Etik Kodları, Hemşirelik Değerleri | |
| 3 | İnsan Hakları , Çocuk Hakları, Hasta Hakları | |
| 4 | Hastaya Gerçeğin Söylenmesi, Aydınlatılmış Onam, Hasta Sırrının Saklanması | |
| 5 | Beslenme ve Etik | |
| 6 | Yoğun Bakım Etiği, Terminal Dönemde Etik | |
| 7 | Hospisler, Ötanazi | |
| 8 | Genetikte Etik, Organ ve Doku Transplantasyonu | |
| 9 | Malpraktis | |
| 10 | İstismar ve Etik | |
| 11 | Yaşlı Bakımında Etik, Evde Bakımda Etik | |
| 12 | Bilim ve Araştırmada Etik | |
| 13 | Farklı Alanlarda Karşılaşılan Etik Sorunlar | |
| 14 | Sağlık Kurumlarında Etik Kurullar, Hemşirelikte Etik Karar Verme ve Vaka Analizleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Burkhardt MA, Nathaniel AK. (1998). Ethics and Issues. Internatioanl Thomson Publishing Co, Washington. |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | X | |||||
| 2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | X | |||||
| 3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | X | |||||
| 4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | X | |||||
| 5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | X | |||||
| 6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | X | |||||
| 7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | X | |||||
| 8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | X | |||||
| 9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | X | |||||
| 10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | X | |||||
| 11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | X | |||||
| 12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | X | |||||
| 13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
| 14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | X | |||||
| 15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Hemşirelikte etik ve değerlerle ilgili sık karşılaşılan sorunları tartışır. | |||||||||||||||
| 2 | Etik ilke ve mesleki değerlerin hemşirelik bakımı, uygulaması, eğitimi, yönetimi ve araştırmaları üzerindeki etkisini anlatır. | |||||||||||||||
| 3 | Etik komitelerin önemli işlevlerini ifade eder. | |||||||||||||||
| 4 | Etik karar verme sürecini klinik durumlara uygular. | |||||||||||||||
| 5 | Hemşirelikte mesleki etik kodlarını tartışır. | |||||||||||||||
| 6 | Hemşirelikte etiğinin yerini tartışır. | |||||||||||||||
| 7 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 5 | 80 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||