| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslami Türk Edebiyatının Teşekkülü | ITS 523 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslâmî Dönem Türk Edebiyatı´nın Karahanlı ve Selçuklu dönemi eserleri üzerinden kavranması |
| Dersin İçeriği | Karahanlı ve Selçuklu dönemindeki ilk ve önemli eserlerin dil, muhteva açısından incelenmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslâm Öncesi inanç geleneklerinin şifahî kültüre etkisi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Türklerin İslâmiyet´i kabulüyle başlayan yeni süreci analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Kutadgu Bilig´in Türk-İslâm Edebiyatı için ilk örnek teşkil ettiğini fark eder. | Anlatım, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Alp-eren geleneğinin din ve edebiyat üzerindeki tesirlerini eserler üzerinden yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Proje, | |
| 5 | Tasavvufî algının aktarımı hususunda Makâlât eserinin rolünü kavrar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | Mevlana ve Yunus Emre´nin İslâmî Dönem Türk Edebiyatının teşekkülü hususundaki katkılarını bilir ve eserler üzerinden yorumlar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | İslam Öncesi Türk Edebiyatı´nda Din ve Edebiyat İlişkisi ?Şamanizm ve Budizm´in sözlü gelenekteki rolü- | |
| 2 | Türklerin İslamiyet´i Kabulünün Edebiyatı Dönüştürmesi: Karahanlı Devri Türk Edebiyatı´nın Temel Özellikleri | |
| 3 | Yûsuf Hâs Hâcib´in eseri Kutadgu Bilig´in Dil ve Muhteva Yönünden İncelemesi | |
| 4 | Edebiyat ve Folklor Açısından Divânu Lugati´t-Türk | |
| 5 | Din, Ahlâk ve Edebiyat Yönünden Atabetü´l-Hakâyık | |
| 6 | Alp-eren Geleneği ve Ahmed-i Yesevi´nin Hikmetler´i | |
| 7 | İslâmî Türk Edebiyatı´nın Anadolu´daki Teşekkülü (Selçuklu Devri Türk Edebiyatı Genel Özellikleri) | |
| 8 | Edebiyat-Tasavvuf İlişkisi Açısından Makâlât | |
| 9 | Dil ve Muhteva Yönünden Mesnevî-i Ma´nevî | |
| 10 | Din-Edebiyat Bağlamında Mevlana´nın Rubâîler´i | |
| 11 | Edebî Sanatlar Bağlamında Divân-ı Kebîr | |
| 12 | Dil ve Anlam Açısından Yûnus Emre Divânı | |
| 13 | Din-Edebiyat Açısından Risâletü´n-Nushiyye | |
| 14 | Çıktım Erik Dalına Şiirinin Şerhleri |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | - |
| Ders Kaynakları | 1. Reşit Rahmeti Arat (1951), Atabetü´l-Hakâyık, İstanbul. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | ||||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslâm Öncesi inanç geleneklerinin şifahî kültüre etkisi hakkında bilgi sahibi olur. | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 1 |
| 2 | Türklerin İslâmiyet´i kabulüyle başlayan yeni süreci analiz eder. | 1 | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 3 | Kutadgu Bilig´in Türk-İslâm Edebiyatı için ilk örnek teşkil ettiğini fark eder. | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
| 4 | Alp-eren geleneğinin din ve edebiyat üzerindeki tesirlerini eserler üzerinden yorumlar. | 2 | 0 | 0 | 1 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 |
| 5 | Tasavvufî algının aktarımı hususunda Makâlât eserinin rolünü kavrar. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 6 | Mevlana ve Yunus Emre´nin İslâmî Dönem Türk Edebiyatının teşekkülü hususundaki katkılarını bilir ve eserler üzerinden yorumlar. | 2 | 0 | 0 | 2 | 1 | 0 | 0 | 2 | 0 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 55 |
| 1. Ödev | 15 |
| 2. Ödev | 15 |
| 3. Ödev | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 3 | 15 | 45 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||