| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İslam Sanatı Tarihi | ITS 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslam sanatının doğuşunu, gelişimini ve özelliklerini öğrenmek. İslam ülkelerinde bulunan sanat zenginliklerini tanımak. |
| Dersin İçeriği | İslam sanatı ve özellikleri, İslam mimarisinin tarihsel gelişimi, Mimari ve süslemede yabancı etkiler, İslam mimarisinde yapılar ve özellikleri; Hat sanatı ve diğer tezyini sanatlar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslam sanatı kavramını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | İslam itikadının sanata etkisini açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Erken dönem mimari eserlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Emevi ve Abbasi mimarisinin genel özelliklerini açıklar. | Anlatım, | |
| 5 | Diğer İslam devletlerinin ortaya koyduğu sanat eserlerini tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Mescit, cami, medrese ve türbe mimarisinin tarihsel gelişimini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 7 | Sanatsal kavramları açıklar. | Anlatım, | |
| 8 | İslam mimarisinde uygulanan süsleme sanatlarını tanır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 9 | İslam yazı sanatını ve yazı çeşitlerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sanat Kavramı ve Sanatın Dalları | |
| 2 | Sanat Olgusunu Etkileyen Faktörler | |
| 3 | Tasvir meselesi ve İslam sanatına etkileri | |
| 4 | İslam inancının sanata yansımaları | |
| 5 | Erken Dönem İslam Mimarisi (Hz. Muhammed ve Dört Halife Dönemi) | |
| 6 | Emevi Dönemi Mimari Eserleri | |
| 7 | Abbasi Dönemi Mimari Eserleri | |
| 8 | Fatimi, Eyyubi ve Memlüklü Eserleri | |
| 9 | Büyük Selçuklu Dönemi Mimarisi | |
| 10 | Anadolu Selçukluları Dönemi Mimari Eserleri | |
| 11 | İslam Mimarisinde Süsleme Unsurları | |
| 12 | İslam Yazı Sanatının Tarihsel Gelişimi | |
| 13 | Yazı Çeşitleri ve Uygulama Alanları | |
| 14 | Diğer Kitap Sanatları (Tezhip, Minyatür, Ebru ve Cilt) |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | [1] Dündar, A.K. (Editör) (2018): Türk İslam Sanatları Tarihi El Kitabı, Grafiker Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | ||||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslam sanatı kavramını yorumlar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 2 | İslam itikadının sanata etkisini açıklar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 2 |
| 3 | Erken dönem mimari eserlerini tanır. | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 4 | Emevi ve Abbasi mimarisinin genel özelliklerini açıklar. | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
| 5 | Diğer İslam devletlerinin ortaya koyduğu sanat eserlerini tanır. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 |
| 6 | Mescit, cami, medrese ve türbe mimarisinin tarihsel gelişimini açıklar. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 7 | Sanatsal kavramları açıklar. | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 8 | İslam mimarisinde uygulanan süsleme sanatlarını tanır. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
| 9 | İslam yazı sanatını ve yazı çeşitlerini tanır. | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 1 | 14 | 14 |
| Final | 1 | 14 | 14 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||