| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| İlk Dönem İslam Tarihinin Kaynakları | ITS 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslam Tarihi çalışmalarının temel kaynaklarını tanımak |
| Dersin İçeriği | Tarih Çalışmalarında Kaynakların Değeri, İslam Tarihi Çalışmalarında Kullanılan Kaynaklar, Kaynakların Tasnifi ve Değeri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Kaynak ve araştırma eserleri birbirinden ayırt eder. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | İslam Tarihi alanında kullanılan kaynak eserleri listeler. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Kaynak eserlerin yazarlarını ve dönem özelliklerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Kaynakları ele aldığı konulara göre tasnif eder. | Anlatım, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Kaynak eserleri değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Kaynak eserleri eleştirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 7 | Farklı alanlardaki kaynak eserlerde yer alan bilgileri birleştirir. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gezi / Gözlem, | |
| 8 | Rivayet farklılıkları hakkında tahminlerde bulunur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tarih ve Kaynak Kavramları | - |
| 2 | Kaynakların Tasnifi | - |
| 3 | İslâm Tarihçiliğinin Doğuşu | - |
| 4 | İslâm Tarihinin Ana Kaynakları | - |
| 5 | Hz. Peygamber´in Hayatıyla İlgili Özel Çalışmalar | - |
| 6 | Siyer ve Meğâzî Çalışmaları | - |
| 7 | Tarih ve Coğrafya Çalışmaları | - |
| 8 | Genel Tarih Kitapları | - |
| 9 | İslam Tarihi´nin Ana Kaynakları | - |
| 10 | Tarihin Bir Kaynağı Olarak Tefsir Kitapları | - |
| 11 | Tarihin Bir Kaynağı Olarak Tabakat Kitapları | - |
| 12 | Tarihin Bir Kaynağı Olarak Neseb Kitapları | - |
| 13 | Tarihin Bir Kaynağı Olarak Hadis Kitapları | - |
| 14 | İslam Tarihinin İlk Beş Asrı Tarih Kaynaklarının Genel Özellikleri | - |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | [1] Horowitz, Josef (2002), İslam Tarihçiliğinin Doğuşu, Ankara. |
| Ders Kaynakları | [2] Rosenthal, Franz (1968), A History of Muslim Histography, Brill. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Kaynak ve araştırma eserleri birbirinden ayırt eder. | 4 | |||||||||
| 2 | İslam Tarihi alanında kullanılan kaynak eserleri listeler. | 4 | |||||||||
| 3 | Kaynak eserlerin yazarlarını ve dönem özelliklerini anlatır. | 3 | |||||||||
| 4 | Kaynakları ele aldığı konulara göre tasnif eder. | 3 | |||||||||
| 5 | Kaynak eserleri değerlendirir. | ||||||||||
| 6 | Kaynak eserleri eleştirir. | 3 | |||||||||
| 7 | Farklı alanlardaki kaynak eserlerde yer alan bilgileri birleştirir. | 3 | |||||||||
| 8 | Rivayet farklılıkları hakkında tahminlerde bulunur. | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||