| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Osmanlı Mimarisi’Nde Bölgesel Üsluplar | SAN 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | Erken Osmanlı Mimarisi, Klasik Osmanlı Mimarisi  | 
                                
| Önerilen Seçmeli Dersler | Osmanlı Köşk ve Kasırları  | 
                                
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERKAN ATAK | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Mert AĞAOĞLU  | 
                                
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Osmanlı Devletinin yayıldığı geniş coğrafyada inşa edilen mimarlık eserlerini; plan, mimari, malzeme-teknik, cephe düzeni, süsleme ve üslup özellikleri bakımlarından inceleyerek, ortaya çıkan üslup farklılıklarını belirlemek.  | 
                                
| Dersin İçeriği | Osmanlı Döneminde inşa edilen mimarlık eserlerinin üslup özelliklerinin belirlenmesine yarayacak temel bilgiler (terminoloji, yöntem, literatür-kaynak, yapı türleri, şehirlerin fiziki yapısı, vd.) verilerek, ileriki yıllarda ihtiyaç duyulan altlıklar öğretilir.  | 
                                
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Dönemi Mimarisi ile ilgili kaynak-literatür irdelemesi yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | Ders kapsamında ele alınan coğrafyadaki şehirlerin Osmanlı Dönemindeki fiziki yapısını belirler | Anlatım, Bireysel Çalışma, | |
| 3 | Osmanlı şehirlerinde inşa edilen mimarlık eserleri, işlev ve tipolojik bakımdan sınıflandırır | Bireysel Çalışma, | |
| 4 | Osmanlı Mimarisini meydana getiren yapıları; mimari gelişmişlik ve üslup özellikleri bakımından yorumlar | Anlatım, Tartışma, | |
| 5 | Osmanlı Döneminde inşa edilen yapıların mimarlık sanatında ulaştığı gelişmişlik düzeyini belirler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Konu hakkında araştırma konusu önerir ve hazırlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Devletinin yayıldığı coğrafyanın geçmiş ve şimdiki durumu | |
| 2 | Osmanlı öncesi ve Osmanlı Dönemi Türk şehirlerinin fiziki yapısı (örneklere dayalı olarak) | |
| 3 | Osmanlı Mimarisi ile ilgili belli başlı kaynak ve yayınların değerlendirilerek konunun temellendirilmesi | |
| 4 | Osmanlı Mimarisini oluşturan yapıların türlerine göre gruplandırılarak yapı incelemesine ön hazırlık yapılması | |
| 5 | Osmanlı Mimarisi ile ilgili araştırmalarda izlenecek yönteme ilişkin örnek çalışmaların irdelenmesi | |
| 6 | Osmanlı Mimarisi ile ilgili araştırmalarda izlenecek yönteme ilişkin örnek çalışmaların irdelenmesi | |
| 7 | Tek yapı ölçeğinde yapı irdelemesinin yaptırılması | |
| 8 | Tek yapı ölçeğinde yapı irdelemesinin yaptırılması | |
| 9 | Osmanlı Mimarisinin Anadoludaki uygulamalarının; plan, mimari, malzeme-teknik, cephe düzeni ve süsleme bakımlarından ele alınması | |
| 10 | Osmanlı Mimarisinin Anadoludaki uygulamalarının; plan, mimari, malzeme-teknik, cephe düzeni ve süsleme bakımlarından ele alınması | |
| 11 | Ders içeriği ile konular üzerinde çalışmalar yapılması | |
| 12 | Ders içeriği ile konular üzerinde tartışmalar yapılması | |
| 13 | Anadoluda Osmanlı Döneminde ortaya çıkan mimarlık, sanat üslubunun nitelikleri belirlenir | |
| 14 | Anadoluda Osmanlı Döneminde ortaya çıkan mimarlık, sanat üslubunun nitelikleri belirlenir | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Dersin hocası tarafından verilecektir.  | 
                                
| Ders Kaynakları | AYVERDİ, Ekrem Hakkı., Avrupada Osmanlı Mimari Eserleri: Yugoslavya, (haz.) Gürbüz Ertürk-Aydın Yüksel) İstanbul Fethi Derneği, İstanbul, 1981.  | 
                                
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir | ||||||
| 1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir | X | |||||
| 2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer | X | |||||
| 2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer | ||||||
| 3 | Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar | ||||||
| 3 | Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar | X | |||||
| 4 | Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular | X | |||||
| 4 | Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular | ||||||
| 5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder | ||||||
| 5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder | X | |||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır | X | |||||
| 6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır | ||||||
| 7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür | ||||||
| 7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür | X | |||||
| 8 | Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir | X | |||||
| 8 | Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | 
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Dönemi Mimarisi ile ilgili kaynak-literatür irdelemesi yapar | ||||||||||||||||
| 2 | Ders kapsamında ele alınan coğrafyadaki şehirlerin Osmanlı Dönemindeki fiziki yapısını belirler | ||||||||||||||||
| 3 | Osmanlı şehirlerinde inşa edilen mimarlık eserleri, işlev ve tipolojik bakımdan sınıflandırır | ||||||||||||||||
| 4 | Osmanlı Mimarisini meydana getiren yapıları; mimari gelişmişlik ve üslup özellikleri bakımından yorumlar | ||||||||||||||||
| 5 | Osmanlı Döneminde inşa edilen yapıların mimarlık sanatında ulaştığı gelişmişlik düzeyini belirler | ||||||||||||||||
| 6 | Konu hakkında araştırma konusu önerir ve hazırlar | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ödev | 20 | 
| Toplam | 20 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 | 
| Ödev | 1 | 30 | 30 | 
| Final | 1 | 15 | 15 | 
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||