| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Edebi Sanatlar ve Istılahlar | ITS 622 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KENAN MERMER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslâmî Türk Edebiyatı mihverinde edebî ıstılâhların, söz ve anlam sanatlarına dayanan unsurlarının tespit edilip anlaşılması, başlıca edebî sanatların ve ıstılâhların örnekler üzerinden uygulamalı bir şekilde kavratılması |
| Dersin İçeriği | Ses tekrarı ve benzeşmesine dayalı sanatlar, Anlam yakınlığı ve karşıtlığına dayalı sanatlar, Farklı eserler üzerinden sanatların ve edebî ıstılâhların tespit edilmesi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ses tekrarı ve benzeşimine dayalı sanatlar hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Edebî ıstılâhların edebiyat bilimindeki rolünü kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Istılâhları ve sanatları edebiyat felsefesi açısından yorumlar. | Tartışma, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, | |
| 4 | Anlam yakınlığı ve karşıtlığına dayalı sanatları açıklar. | Tartışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Söz ve anlam haşivlerini metinler çerçevesinde analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Söz ve anlam sanatlarını şiir ve nesir örnekleri üzerinden analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ses Tekrarı ve Benzeşmesine Dayalı Sanatlar: Cinâs-ı Tâm; Tam Olmayan Cinâs: Cinâs-ı Mütekârib, Cinâs-ı Nâkıs,Cinâs-ı Muharref, Cinâs-ı Hattî, Cinâs-ı Kalb | |
| 2 | Müvâzene, İltizâm | |
| 3 | İştikâk | |
| 4 | Seci’ | |
| 5 | Reddü’l-Acz ‘Ale’s-Sadr, İâde, Akis | |
| 6 | Anlam Yakınlığı ve Karşıtlığına Dayalı Sanatlar: Tenâsüb, İhâm-ı Tenâsüb, Teşâbüh-i Atrâf | |
| 7 | Tezâd, Îhâm-ı Tezâd, Mukabele | |
| 8 | Cem’, Tefrîk, Taksîm | |
| 9 | Aklî ve Lügavî Mecâz | |
| 10 | Müfred ve Mürekkeb İstiâre | |
| 11 | Teşbîh-i Belîğ, Teşbîh-i Temsîlî, Teşâbüh | |
| 12 | Muammâ, Lügaz, Sihr-i Helâl | |
| 13 | Lafız, Mana ve Vezin Vechesinden İ’tilâf Sanatı | |
| 14 | Haşv-i müfsid, Haşv-i gayr-i müfsid, Haşv-i kabîh, Haşv-i melîh, Haşv-i Mütevessıt |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | - |
| Ders Kaynakları | 1. Ahmed Cevdet Paşa (2000), Belâgat-ı Osmâniyye, Der. Turgut Karabey, Ankara: Akçağ Yayınları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | ||||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | ||||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | ||||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ses tekrarı ve benzeşimine dayalı sanatlar hakkında bilgi sahibi olur. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 2 | Edebî ıstılâhların edebiyat bilimindeki rolünü kavrar. | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 3 | Istılâhları ve sanatları edebiyat felsefesi açısından yorumlar. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 4 | Anlam yakınlığı ve karşıtlığına dayalı sanatları açıklar. | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 2 |
| 5 | Söz ve anlam haşivlerini metinler çerçevesinde analiz eder. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
| 6 | Söz ve anlam sanatlarını şiir ve nesir örnekleri üzerinden analiz eder. | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 | 0 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Seminer) | 3 | 15 | 45 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||