| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ortaçağda Türk İslam Şehirciliği | ITS 609 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | - |
| Önerilen Seçmeli Dersler | - |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM YILMAZ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | İslâm Tarihinde Türk İslâm Şehirciliğini Tanımak |
| Dersin İçeriği | Ortaçağ İslâm Medeniyeti’nde şehir medeniyet ilişkisi. medeni yapının bir unsur olarak şehirleşmedeki gelişmeleri . İslâm dünyasında İslâm coğrafyalarında şehircilik örnekleri konusunda bilgi vermek |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İslâm Tarihinde kurulan şehirleri ve özelliklerini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Türkler tarafından İslâm coğrafyasında inşa edilen kentleri ve özelliklerini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Türk-İslâm şehirlerinde oluşan kurumları listeler. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | |
| 4 | Şehirleşmenin Türkleşmeye ve İslamlaşmaya katkısını analiz eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | |
| 5 | İslam şehirlerinin temel dinamiklerini aktarır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Türk-İslâm şehirlerinin kuruldukları bölgeye göre farklılaşan yönlerini çözümler. | Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Şehirleşme kavramı | - |
| 2 | Bir Şehir Medeniyeti Olarak Türk – İslâm Medeniyeti | - |
| 3 | Şehirlerde Türk- İslâm Medeniyeti Kurumları | - |
| 4 | İslâm Medeniyetinin Şehirleşmeye Katkıları | - |
| 5 | İslâm Şehir Anlayışı ve İslâm Medeniyetinde Şehir Modelleri | - |
| 6 | İslâm coğrafyasında Şehirleşme | - |
| 7 | Ön Asya ‘da Şehirleşme | - |
| 8 | İran’da Şehirleşme | - |
| 9 | Kuzey Afrika’da Şehirleşme | - |
| 10 | Anadolu’da şehirleşme | - |
| 11 | Maveraünnehir ve Türk-İslâmda Şehirleşme | - |
| 12 | Karadenizin Kuzeyinde Ortaçağda Görülen Şehirleşme | - |
| 13 | Şehirleşmenin İslâm Dininin Yayılmasındaki Yeri | - |
| 14 | İslâm Şehirleşmesinin Kültürel Boyutları | - |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | - |
| Ders Kaynakları | [1] Kessler G. (1935), “Şehrin Tarihî ve Sosyal Fonksiyonu”, Türkçe Trc. Refiî Şükrü, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, I /IV, ss. 524-534. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; | X | |||||
| 2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; | X | |||||
| 3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; | X | |||||
| 4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; | X | |||||
| 5 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; | X | |||||
| 8 | Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; | X | |||||
| 9 | Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İslâm Tarihinde kurulan şehirleri ve özelliklerini tanır. | ||||||||||
| 2 | Türkler tarafından İslâm coğrafyasında inşa edilen kentleri ve özelliklerini anlatır. | ||||||||||
| 3 | Türk-İslâm şehirlerinde oluşan kurumları listeler. | ||||||||||
| 4 | Şehirleşmenin Türkleşmeye ve İslamlaşmaya katkısını analiz eder. | ||||||||||
| 5 | İslam şehirlerinin temel dinamiklerini aktarır. | ||||||||||
| 6 | Türk-İslâm şehirlerinin kuruldukları bölgeye göre farklılaşan yönlerini çözümler. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 3 | 20 | 60 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||