| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Meşrutiyet Yönetimi ve Siyasal Örgütlenmeler | YAK 510 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tanzimat ile başlayan radikal reformlara örgütlü tepkilerin incelenmesi. |
| Dersin İçeriği | Tanzimattan Anayasalı rejime geçiş süreci ve sonrasında yapılan reformlara karşı oluşan örgütlü tepkiler. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | 19. yüzyıl Osmanlı yenileşme hareketlerinin karakteristik özelliklerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Temel hak ve özgürlükleri esas alan Hukuka dayalı çağdaş yeni bir düzenleme amaçlayan Tanzimat Fermanını inceler | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Farklı unsurlardan oluşan Osmanlı devletinin toprak bütünlüğünü ve bağımsızlığını muhafaza edebilmek için giriştiği köklü reform hareketlerine Avrupanın güçlü devletlerinin desteğinin sağlanması için uyguladığı politikalarını öğretir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Askeri, ekonomik, sosyal ve yönetim alanlardaki aksaklıkları ortadan kaldırıp, güçlü bir yönetim düzeni kurarak, devleti dağılmaktan kurtarmayı amaçlayan girişimleri inceler | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Tanzimat Fermanıyla başlayan süreçte, Osmanlı Devletinde hukuk, yönetim, dil, eğitim ve askeri alanlarda yapılan yenilikleri çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Reformlarla gelen değişimin iç ve dış dinamiklerini ve nedenlerini kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Reformların neden ve sonuçlarını yorumlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanzimat Fermanına kadar girişilen reformların başarısızlığının nedenleri. | |
| 2 | Tanzimat Fermanını ortaya çıkaran süreç | |
| 3 | Tanzimat Fermanın Tahlili. | |
| 4 | Kanunlaştırma çalışmaları. | |
| 5 | Tanzimat Fermanı ve Avrupa. | |
| 6 | Kırım Savaşı ve sonrasındaki gelişmeler, | |
| 7 | Örgütlü tepkilerin başlaması. | |
| 8 | Dilde çağdaşlaşma ve Siyasal anlamları. | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Kuleli vakası | |
| 11 | Yeni Osmanlılar hareketinin oluşumu | |
| 12 | Meşrutiyetin ilanı | |
| 13 | Anayasalı yönetim ve problemleri | |
| 14 | Toplumsal değişmeler. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları |
1- Necdet Hayta ve Uğur Ünal, Osmanlı Devletinde Yenileşme Hareketleri, Ankara, 2005. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | ||||||
| 1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
| 2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | ||||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | ||||||
| 3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | ||||||
| 5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | ||||||
| 7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
| 8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | ||||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | ||||||
| 9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X | |||||
| 10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 10 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 19. yüzyıl Osmanlı yenileşme hareketlerinin karakteristik özelliklerini kavrar | ||||||||||||||||||||
| 2 | Temel hak ve özgürlükleri esas alan Hukuka dayalı çağdaş yeni bir düzenleme amaçlayan Tanzimat Fermanını inceler | ||||||||||||||||||||
| 3 | Farklı unsurlardan oluşan Osmanlı devletinin toprak bütünlüğünü ve bağımsızlığını muhafaza edebilmek için giriştiği köklü reform hareketlerine Avrupanın güçlü devletlerinin desteğinin sağlanması için uyguladığı politikalarını öğretir | ||||||||||||||||||||
| 4 | Askeri, ekonomik, sosyal ve yönetim alanlardaki aksaklıkları ortadan kaldırıp, güçlü bir yönetim düzeni kurarak, devleti dağılmaktan kurtarmayı amaçlayan girişimleri inceler | ||||||||||||||||||||
| 5 | Tanzimat Fermanıyla başlayan süreçte, Osmanlı Devletinde hukuk, yönetim, dil, eğitim ve askeri alanlarda yapılan yenilikleri çözümler | ||||||||||||||||||||
| 6 | Reformlarla gelen değişimin iç ve dış dinamiklerini ve nedenlerini kavrar | ||||||||||||||||||||
| 7 | Reformların neden ve sonuçlarını yorumlar |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Toplam İş Yükü | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||