| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fıkıh Usulünde Lafızlar Taksimi | ISH 524 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OSMAN GÜMAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Zehra Özli |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Dersin amacı, Arap dili ve belagatı öğrencilerinin diğer alanlarda disiplinler arası çalışma yapmalarına imkan sağlamak ve fıkıh usulünün islami ilimler için önemini kavratmaktır. |
| Dersin İçeriği | Hukuk-Dil İlişkisi, Arap Dilinin İslam Hukuku Üzerindeki Etkileri, Fıkıh Usulü Literataründe İncelenen Dil Kuralları |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Lafızlar taksimi hakkında genel bilgi sahibi olur. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Lafızların vaz´, kullanım, delalet, açıklık ve kapalılık açısından taksimini tanımlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Her bir lafız türünü örneklendirir ve diğer lafızlarla mukayese eder. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Nassları lafız türlerinin özelliklerini dikkate alarak yorumlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Mütekellimin ve fukahanın lafızlar taksimini karşılaştırır. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Fıkha ilişkin nasları dil kuralları çerçevesinde analiz eder. | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Hanefî Fıkıh Usulü Literatüründe Lafızların Taksimine Genel Bakış | |
| 2 | Lafızların vaz açısından taksimi | |
| 3 | Has-Amm-Müşterek | |
| 4 | Lafızların kullanım bakımından taksimi | |
| 5 | Hakikat-mecaz | |
| 6 | Sarih-Kinaye | |
| 7 | Lafızların açıklık ve kapalılık bakımından taksimi | |
| 8 | Açıklık bakımından: Zahir, nass, müfesser, muhkem | |
| 9 | Kapalılık bakımından: Hafi, müşkil, mücmel, müteşabih | |
| 10 | Lafızların delalet bakımından taksimi | |
| 11 | İbarenin delaleti, işaretin delaleti | |
| 12 | Delaletin delaleti, iktizanın delaleti | |
| 13 | Mütekellimine göre lafızların taksimi | |
| 14 | Mantukun delaleti, mefhumun delaleti |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Edib Salih, Tefsiru?n-nusûs Zekiyyüddin Şaban, İslam Hukuk İlminin Esasları Fahrettin Atar, Fıkıh Usulü Osman Güman, Nahiv-Fıkıh Usulü Osman Güman, Fıkıh Usulü Literatüründe Siyak Abdülaziz Buhari, Keşfü?l-esrâr Gazzâlî, el-Mustasfa |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Lafızlar taksimi hakkında genel bilgi sahibi olur. | |
| 2 | Lafızların vaz´, kullanım, delalet, açıklık ve kapalılık açısından taksimini tanımlar. | |
| 3 | Her bir lafız türünü örneklendirir ve diğer lafızlarla mukayese eder. | |
| 4 | Nassları lafız türlerinin özelliklerini dikkate alarak yorumlar. | |
| 5 | Mütekellimin ve fukahanın lafızlar taksimini karşılaştırır. | |
| 6 | Fıkha ilişkin nasları dil kuralları çerçevesinde analiz eder. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 25 |
| 2. Ödev | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 2 | 20 | 40 |
| Final | 1 | 20 | 20 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Toplam İş Yükü | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||