| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Arapça Yazmalar Edisyon Kritik İlkeleri | ADB 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAMZA ERMİŞ |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Yüksek lisans öğrencilerine Arapça yazma eserlerin Edisyon Kritiğinde kullanılan genel kuralları kavratmak |
| Dersin İçeriği | Arapça yazma eserlerin Edisyon Kritiğinde kullanılan genel kurallar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yazma eserler edisyon kritik usüllerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Farklı yazma nüshaların seçimi için gerekli metotları çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Kitap ve müellif isimlerinin tespitindeki takip edilecek metotları test eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Metnin edisyon kritiği ile ilgili sorumluluklar ve öncelikli yapılması gereken işlemleri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Yazma eserde bulunmayıp konulması gereken İmla kaidelerinin gerekliliğine inanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Edisyon kritiği yapılan kitabın sonunda konulması gereken fihristlerin türlerini şekillendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Derse giriş, Dersin Hedefleri, Gerekleri ve Tanıtımı, | |
| 2 | Yazma Eser Geleneğin Oluşumu, | |
| 3 | Yazı Türleri ve Hattatların Yazı Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi | |
| 4 | Farklı Nüshaların Toplanması ve Uygun Nüshaların Seçimi İçin Gerekli Metotlar. | |
| 5 | Kitap ve Müellif İsimlerinin Tespitindeki Metotlar | |
| 6 | Aynı Kitap Farklı Yazarlara Nisbet Edildiğinde Takip Edilecek Metotlar | |
| 7 | Metnin Edisyon Kritiği İle İlgili Sorumluluklar ve Öncelikli Yapılması Gereken İşlemler | |
| 8 | Kitabın Yazı Şekline, Müellifin Üslubuna ve Kitabın Konusuna Vakıf Olmanın Önemi | |
| 9 | Tahrif ve Tashif Meselesi (Konu ile İlgili Kaynaklar, Yanlış Okumaya İten Sebepler | |
| 10 | Metinlere Dönük Faaliyetler (Rivayetler Arasında Tercih, Hataların Düzeltilmesi Meselesi) | |
| 11 | Yazma Eserin Gün Yüzüne Çıkarılmasında Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar | |
| 12 | Yazma Eserde Bulunmayıp Konulması Gereken İmla Kaideleri | |
| 13 | Kitabın Sonunda Konulması Gereken Fihristlerin Konuları | |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Abdusselâm Hârûn, Tahkîku’n-Nusûs ve Neşruhâ, Kahire 1965. Kavakçı, Yusuf Ziya, İslam araştırmalarında usul, Diyanet İşleri Başkanlığı yayınları, Ankara : 1972. Ekrem Ziyâ Omerî, Ta‘lika fî Menheci’l-Bahs ve Tahkîkı’l-Mahtûtât, el-Medine el-Münevvere 1992. Gotthelf Bergstrasser, Metin Tenkidi ve Yazma Metinleri Yayınlama İlkeleri, Kitapevi, 2011. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Yazma eserler edisyon kritik usüllerini öğrenir. | |
| 2 | Farklı yazma nüshaların seçimi için gerekli metotları çözümler. | |
| 3 | Kitap ve müellif isimlerinin tespitindeki takip edilecek metotları test eder. | |
| 4 | Metnin edisyon kritiği ile ilgili sorumluluklar ve öncelikli yapılması gereken işlemleri kavrar. | |
| 5 | Yazma eserde bulunmayıp konulması gereken İmla kaidelerinin gerekliliğine inanır. | |
| 6 | Edisyon kritiği yapılan kitabın sonunda konulması gereken fihristlerin türlerini şekillendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Ödev | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 151 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||