| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS | 
|---|---|---|---|---|---|
| Kelam Eleştirileri | KLM 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 | 
| Ön Koşul Dersleri | Yok | 
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe | 
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS | 
| Dersin Türü | Seçmeli | 
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ | 
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Ramazan Biçer Doç. Dr. Hülya Terzioğlu Dr. Öğr. Üyesi Zeynep Şeker | 
| Dersin Kategorisi | Diğer | 
| Dersin Amacı | Metot ve amaçları bakımından içeriden ve dışarıdan Kelama yöneltilen eleştiriler hakkında genel bir bilgi vermek | 
| Dersin İçeriği | Bu derste Kelamın temel konuları, bilginlerin kelam ilmine yönelik eleştirileri ve katkıları incelenecektir. | 
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri | 
|---|---|---|---|
| 1 | Kelama yöneltilen eleştirileri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Kelama eleştiri yapan bilim adamlarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Bazı kelam konularını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Kelamın eleştiri metotlarını tanır. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
| 5 | Dönemsel farklılıkları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Yeni ilm-i kelamı dönemi ve çalışmalarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | 
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık | 
|---|---|---|
| 1 | Kelâm ilminin doğuşu ve alanı | |
| 2 | Kelâmın ele aldığı temel konular | |
| 3 | Kelâmın lehinde ve aleyhinde olanların genel tutumları | |
| 4 | Ahmed b. Hanbel'in itikadi konulardaki genel tutumu ve kelam eleştirisi | |
| 5 | Abdullah Ensari el-Herevî'nin kelam eleştirisi ve Zemmül-kelam adlı eseri | |
| 6 | İbn Rüşd'ün kelâm eleştirisi Faslul-makal ve Menahicul-edille adlı eseri | |
| 7 | İbn Hazm'ın itikadi konulardaki genel tutumu ve el-Fasl adlı eserindeki kelâm eleştirileri | |
| 8 | Fahruddin er-Râzî´nin kelama yönelttiği eleştiriler | |
| 9 | İbn Teymiyye'nin itikadi konulardaki metodolojisi ve kitaplarındaki kelam eleştirileri | |
| 10 | Gazzâlî'nin itikadi konulardaki izlediği metodoloji ve kelama yönelttiği eleştiriler | |
| 11 | İbn Haldûn'un ilim anlayışı ve Kelâm ilmine yönelttiği eleştiriler | |
| 12 | Muhammed İkbal'in düşünce dünyası ve kelâm eleştirisi | |
| 13 | Fazlurrahman'ın düşünce dünyası ve kelâma yönelttiği eleştiriler | |
| 14 | Kelâmın yeniden inşası konusunda ileri sürülen eleştiriler ve genel bir değerlendirme | 
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ahmed b. Hanbel, er-Red alel-Cehmiyye; | 
| Ders Kaynakları | [2] Abdullah el-Ensarî, Zemmul-kelâm; | 
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | 
|---|---|---|
| 1 | Kelama yöneltilen eleştirileri tanır. | 4 | 
| 2 | Kelama eleştiri yapan bilim adamlarını tanır. | 3 | 
| 3 | Bazı kelam konularını karşılaştırır. | 4 | 
| 4 | Kelamın eleştiri metotlarını tanır. | 4 | 
| 5 | Dönemsel farklılıkları analiz eder. | 2 | 
| 6 | Yeni ilm-i kelamı dönemi ve çalışmalarını tanır. | 2 | 
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı | 
| 1. Ara Sınav | 50 | 
| 1. Ödev | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 | 
| 1. Final | 50 | 
| Toplam | 100 | 
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 | 
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 | 
| Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 | 
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 | 
| Final | 1 | 10 | 10 | 
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||