| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Busıness Mathematıcs | ISL 102 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Mathematics |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | İngilizce |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN BURGAZOĞLU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Dr. Asuman Üstündağ |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin işletme ve ekonomi alanlarında karşılaşılan problemleri çözmek için gerekli olan temel matematiksel düşünme ve analiz becerilerini kazanmalarını sağlamaktır. Ders kapsamında finans matematiği, doğrusal programlama ve matris yöntemleri konularında kuramsal bilgi ile birlikte Excel uygulamalarıyla pratik beceriler geliştirilir. |
| Dersin İçeriği | Finans matematiği (basit ve bileşik faiz, bugünkü ve gelecekteki değer hesaplamaları, anüiteler, yatırım değerlendirme teknikleri); doğrusal programlama (model kurma, grafik yöntemi, Excel Solver uygulamaları); matris işlemleri (matris türleri, determinant, ters matris, doğrusal denklem sistemlerinin çözümü ve işletme uygulamaları). |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | İşletme problemlerinin çözümünde temel matematiksel yöntemleri uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 2 | Finansal hesaplamaları (faiz, anüite, yatırım değerlemesi) doğru biçimde yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 3 | İşletme problemlerinin modeller ve çözer | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
| 4 | Excel uygulamasını kullanarak analiz yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
| 5 | Nicel düşünme ve analitik problem çözme becerilerini geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Finans matematiğine giriş ve temel kavramlar | İlgili ders notları |
| 2 | Basit faiz ve bileşik faiz hesaplamaları | İlgili ders notları |
| 3 | Bugünkü değer ve gelecekteki değer hesaplamaları | İlgili ders notları |
| 4 | Anüiteler ve sürekli ödemeler | İlgili ders notları |
| 5 | Yatırım değerlendirme yöntemleri | İlgili ders notları |
| 6 | Doğrusal programlamaya giriş ve model kurma | İlgili ders notları |
| 7 | Doğrusal programlamada grafik çözüm yöntemi | İlgili ders notları |
| 8 | Doğrusal programlamada işletme uygulamaları (üretim) | İlgili ders notları |
| 9 | Doğrusal programlamada işletme uygulamaları (lojistik) | İlgili ders notları |
| 10 | Doğrusal programlamada işletme uygulamaları (finans) | İlgili ders notları |
| 11 | Matris kavramı ve temel işlemler | İlgili ders notları |
| 12 | Simplex Method | İlgili ders notları |
| 13 | Determinant, ters matris ve doğrusal denklem sistemleri | İlgili ders notları |
| 14 | Matrislerin işletme uygulamaları | İlgili ders notları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Finite Mathematics for Business, Economics, Life Sciences and Social Sciences, 12/E, Raymond A. Barnett, Michael R. Ziegler, Karl E. Byleen |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Disiplinindeki temel kavramları ve kuramları bilir. | X | |||||
| 2 | Disiplinindeki sorunları analiz edip bu sorunlara çözüm önerileri sunacak analitik düşünme becerilerine sahiptir. | X | |||||
| 3 | Girişimci kişilik özelliklerini tanır ve girişimci kişilik özelliklerini geliştirme fırsatlarını izler. | ||||||
| 4 | Girişimci ve iç girişimci davranışları tanır, bu davranışları iş fırsatlarını değerlendirmede ve görev yaptığı kurumlarda yeniliği teşvik etmede sergileyebilir. | ||||||
| 5 | Bilgi teknolojisinin kavramsal bilgisine ve pratik uygulamalarına hâkimdir. | X | |||||
| 6 | Alanına yönelik bilgi teknolojilerini kullanabilir. | X | |||||
| 7 | Meslek yaşamında insanların ve ekonomilerin gelişimini ve çevrenin iyileştirilmesini sağlayan faaliyetleri tasarlayabilir. | X | |||||
| 8 | İş yaşamında etik sorunların ve bu sorunların toplumsal ve kurumsal etkilerinin farkında olur. | ||||||
| 9 | Sorun çözme süreçlerinde etik sorumluluklarını bilir ve bu süreçlerde etik ilkelere riayet eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | İşletme problemlerinin çözümünde temel matematiksel yöntemleri uygular. | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2 |
| 2 | Finansal hesaplamaları (faiz, anüite, yatırım değerlemesi) doğru biçimde yapar. | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2 |
| 3 | İşletme problemlerinin modeller ve çözer | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2 |
| 4 | Excel uygulamasını kullanarak analiz yapar. | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2 |
| 5 | Nicel düşünme ve analitik problem çözme becerilerini geliştirir. | 4 | 5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 0 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 80 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 122 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||