| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Tasavvuf Kültürü | TSV 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL METE GEZER, |
| Dersin Yardımcıları | - |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Tasavvuf kültürünün kavram ve unsurlarının incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Tasavvuf kültürü ile ilgli kavram ve unsurlar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tasavvuf kültürü ile ilgili temel kavramları tanımlar. Unsurlarını sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Tasavvuf kültürünün kavramlarını ve unsurlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Tasavvuf kültürü ile ilgili sufi uygulamalarını yorumlar, örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Tasavvuf ekollerinin kültür farklılıklarını ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Kültürle ilgili konu ve kavramları bir araya getirip farklı yaklaşımları da derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Tasavvuf kültürüyle ilgili unsurların sosyo-kültürel ve dini hayata etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş | |
| 2 | Tanımlar | |
| 3 | Unsurlar: İnsan, müessese, ilke ve irşad metodu | |
| 4 | Sufiler ve dervişler | |
| 5 | Tekkeler ve tarikatlar | |
| 6 | Istılah ve kavramlar | |
| 7 | İrşad ve davet metodu, iletişim | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Güzel sanatlar: Musiki ve Mimari | |
| 10 | Gündelik yaşam: Yeme-içme | |
| 11 | Gündelik yaşam: Giyim-kuşam | |
| 12 | Dil ve edebiyat | |
| 13 | Tasavvuf kültürünün sosyo-kültürel hayata etkisi | |
| 14 | Genel Değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Yılmaz, H. Kamil, Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar, Ensar Yayınları, İstanbul 2004. 2. Eraydın, Selçuk, Tasavvuf ve Tarikatlar, Marmara Üniversitesi İlahiyat 3. Kara, M., Türk Tasavvuf Tarihi Araştırmaları : Tarikatlar, Tekkeler, Şeyhler, İstanbul: Dergah Yayınları, 2005. 4.Kara, M., Din, hayat, sanat açısından tekkeler ve zaviyeler, İstanbul: Dergah Yayınları, 1980. 5.Gündüz, İ., Osmanlılarda Devlet-Tekke Münasebetleri, 3. baskı, İstanbul: Seha Neşriyat, 1989. 6.Öngören, R., Osmanlılarda tasavvuf: Anadoluda sufiler, devlet ve ulema (XVI. yüzyıl), İstanbul: İz Yayıncılık, 2000. 7.Yılmaz, N., Osmanlı toplumunda tasavvuf: sufiler, devlet ve ulema: (XVII. Yüzyıl), İstanbul: Osmanlı Araştırmaları Vakfı, 2001. 8.Muslu, R., Osmanlı toplumunda tasavvuf: (18. yüzyıl), İstanbul: İnsan Yayınları, 2003. 9.Yücer, H. M., Osmanlı toplumunda tasavvuf: (19. yüzyıl), İstanbul: İnsan Yayınları, 2003. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 |
|---|---|---|
| 1 | Tasavvuf kültürü ile ilgili temel kavramları tanımlar. Unsurlarını sıralar. | |
| 2 | Tasavvuf kültürünün kavramlarını ve unsurlarını açıklar. | |
| 3 | Tasavvuf kültürü ile ilgili sufi uygulamalarını yorumlar, örnekler. | |
| 4 | Tasavvuf ekollerinin kültür farklılıklarını ayırt eder. | |
| 5 | Kültürle ilgili konu ve kavramları bir araya getirip farklı yaklaşımları da derleyerek genellemelere ulaşır. Farklı bakış açılarına göre bunları düzenler. | |
| 6 | Tasavvuf kültürüyle ilgili unsurların sosyo-kültürel ve dini hayata etkilerini değerlendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
| Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 30 | 30 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||