| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yeni Medya ve Grafik Tasarımı | GZT 053 | 0 | 2 + 1 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. MEHMET PELİVAN |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. MEHMET PELİVAN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin dijital görsel kültürün temel araçları olan Adobe Photoshop, Illustrator ve InDesign programlarını temel düzeyde kullanabilme becerisi kazanmasını sağlamaktır. Ders kapsamında öğrenciler, yeni medya ortamlarında kullanılabilecek yaratıcı görsel içerikler tasarlamayı, tipografi, renk ve kompozisyon ilkelerini dijital ortamda uygulamayı, sosyal medya ve yayıncılık için uygun görsel materyaller üretmeyi öğrenirler. Ayrıca öğrencilerin grafik tasarımın iletişimsel işlevini kavramaları, eleştirel bir görsel okuma yetisi geliştirmeleri ve teknik becerilerini estetik duyarlılıkla birleştirebilmeleri hedeflenmektedir. |
| Dersin İçeriği | 1. HAFTA – Dersin Tanıtımı ve Tanışma
PHOTOSHOP (2-5. Hafta) 2. HAFTA – Photoshop’a Giriş ve Arayüz
3. HAFTA – Seçim Araçları ve Katmanlar
4. HAFTA – Görsel Düzenleme ve Rötuş Teknikleri
5. HAFTA – Tipografi ve Sosyal Medya İçeriği Tasarımı
ILLUSTRATOR (6-9. Hafta) 6. HAFTA – Illustrator’a Giriş ve Vektörel Tasarım
7. HAFTA – Ara Sınav 8. HAFTA – Şekiller ve Kalem Aracı ile Çizim
9. HAFTA – Renk, Doku ve Tipografi
10. HAFTA – Logo ve İnfografik Tasarımı
InDESIGN (10-13. Hafta) 11. HAFTA – InDesign’a Giriş ve Sayfa Yapısı
12. HAFTA – Metin Kutuları ve Stil Kullanımı
13. HAFTA – Görsel ve Metin Uyumu
14. HAFTA – Baskıya Hazırlık ve PDF Dışa Aktarma
Proje teslimi için teknik kurallar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Photoshop, Illustrator ve InDesign programlarının temel işlevlerini açıklar ve arayüzlerini etkin biçimde kullanır. | Bireysel Çalışma, Anlatım, Proje, Gösterip Yaptırma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Dijital görsellerde katman, renk, tipografi ve kompozisyon gibi temel tasarım unsurlarını uygular. | Proje, Gösterip Yaptırma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Yeni medya platformlarına uygun yaratıcı görsel içerikler tasarlar (örneğin sosyal medya gönderisi, afiş, logo, infografik vb.). | Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Farklı amaçlara yönelik grafik tasarım projelerinde (kurumsal kimlik, yayın tasarımı vb.) uygun yazılımı seçerek etkili çözümler üretir. | Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin Tanıtımı ve Tanışma | |
| 2 | Photoshop’a Giriş ve Arayüz | |
| 3 | Photoshop Seçim Araçları ve Katmanlar | |
| 4 | Photoshop Görsel Düzenleme ve Rötuş Teknikleri | |
| 5 | Photoshop Tipografi ve Sosyal Medya İçeriği Tasarımı | |
| 6 | Illustrator’a Giriş ve Vektörel Tasarım | |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | Illustrator Şekiller ve Kalem Aracı ile Çizim | |
| 9 | Illustrator Renk, Doku ve Tipografi | |
| 10 | Illustrator Logo ve İnfografik Tasarımı | |
| 11 | InDesign’a Giriş ve Sayfa Yapısı | |
| 12 | InDesign Metin Kutuları ve Stil Kullanımı | |
| 13 | InDesign Görsel ve Metin Uyumu | |
| 14 | InDesign Baskıya Hazırlık ve PDF Dışa Aktarma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Tevfik Fikret Uçar, 2019. Görsel İletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Kitabevi.Emine Yalur, 2023. Yeni Medya ve Grafik Tasarımı, Paradigma Akademi Yayınları.Suzan Duygu Bedir Erişti, 2024. Yeni Medya ve Görsel İletişim Tasarımı, Pegem Akademi Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. | ||||||
| 2 | 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir. | ||||||
| 3 | 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. | ||||||
| 4 | 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. | X | |||||
| 5 | 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir. | ||||||
| 6 | 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. | ||||||
| 7 | 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. | ||||||
| 8 | 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. | ||||||
| 9 | 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. | ||||||
| 10 | 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir. | X | |||||
| 11 | 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir. | ||||||
| 12 | 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
| 13 | 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. | ||||||
| 14 | 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 15 | 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir. | ||||||
| 16 | 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 17 | 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. | ||||||
| 18 | 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
| 19 | 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır. | ||||||
| 20 | 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. | ||||||
| 22 | 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. | X | |||||
| 23 | 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir. | ||||||
| 24 | 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. | ||||||
| 25 | 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
| 26 | 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir. | X | |||||
| 27 | 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. | ||||||
| 28 | 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. | ||||||
| 29 | 3.10. Yerel, ulusal ve küresel medya düzenini, medya gündemini, sektörel yenilikleri ve sorunları izleyerek eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Photoshop, Illustrator ve InDesign programlarının temel işlevlerini açıklar ve arayüzlerini etkin biçimde kullanır. | 2 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
| 2 | Dijital görsellerde katman, renk, tipografi ve kompozisyon gibi temel tasarım unsurlarını uygular. | 3 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
| 3 | Yeni medya platformlarına uygun yaratıcı görsel içerikler tasarlar (örneğin sosyal medya gönderisi, afiş, logo, infografik vb.). | 3 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
| 4 | Farklı amaçlara yönelik grafik tasarım projelerinde (kurumsal kimlik, yayın tasarımı vb.) uygun yazılımı seçerek etkili çözümler üretir. | 2 | 3 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 60 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|