Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metabolizma Hastalıkları ve Diyabet | HMS 558 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HAVVA SERT |
Dersi Verenler | Doç.Dr. HAVVA SERT, Dr.Öğr.Üyesi MERYEM PELİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Metabolik hastalıklar ve diyabet, hem global halk sağlığı açısından hem de birey düzeyinde önemli yaşam kalitesi sorunlarına yol açmaktadır. Diyabet, tek başına mortalite ve morbiditede büyük yer tutarken; obezite, hiperlipidemi, tiroid hastalıkları, metabolik sendrom gibi metabolik bozukluklarla sık ilişkilidir. Bu ders, hemşirelik bakımı kapsamında metabolik hastalıkların multidisipliner yönetimi, birey odaklı bakım ve öz-yönetim becerilerinin kazandırılması süreçlerini desteklemeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu derste öğrenci, metabolik hastalıklar ve diyabetin hemşirelik bakımı bağlamında kapsamlı bir şekilde ele alınmasını öğrenir. Diyabet, obezite, hiperlipidemi, tiroid hastalıkları ve metabolik sendrom gibi yaygın metabolik hastalıkların patofizyolojisini, tanı kriterlerini ve klinik özelliklerini kavrar. Öğrenci, bu hastalıkların hem akut hem de kronik komplikasyonlarını tanımlayarak, bireye özgü bakım planları oluşturma becerisi kazanır. Ayrıca bu ders kapsamında öğrenci; metabolik hastalıklarda yaşam tarzı değişikliklerinin, öz bakım becerilerinin ve hasta eğitiminin önemini kavrar. Kanıta dayalı güncel tedavi yaklaşımlarını (örneğin sürekli glikoz izlem sistemleri, insülin pompası kullanımı, mobil sağlık uygulamaları) öğrenir ve bunları hemşirelik bakımına entegre etmeyi öğrenir. Multidisipliner ekip içinde hemşirenin görev ve sorumluluklarını analiz eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Metabolizma hastalıklarına giriş ve sınıflandırma | |
2 | Obezite ve metabolik sendrom | |
3 | Tiroid hastalıkları: Hipotiroidi, Hipertiroidi, Hashimoto | |
4 | Lipid metabolizması bozuklukları ve hemşirelik yaklaşımı | |
5 | Karbonhidrat metabolizması bozuklukları ve diyabetin fizyopatolojisi | |
6 | Tip 1 ve Tip 2 diyabetin farkları, tanı ve izlem kriterleri | |
7 | Akut diyabet komplikasyonları: Hipoglisemi, DKA, HHS | |
8 | Kronik komplikasyonlar: Nefropati, nöropati, retinopati | |
9 | Diyabet ve metabolik hastalıklarda hasta eğitimi | |
10 | Teknolojik uygulamalar: İnsülin pompası, CGM, mobil uygulamalar | |
11 | Kanıta dayalı bakım ve araştırma bulguları | |
12 | Kanıta dayalı bakım ve araştırma bulguları | |
13 | Kanıta dayalı bakım ve araştırma bulguları | |
14 | Kanıta dayalı bakım ve araştırma bulguları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar | ||||||
2 | Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır | ||||||
3 | Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir | ||||||
4 | Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır | ||||||
5 | Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir | ||||||
6 | Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır | ||||||
7 | Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. | ||||||
8 | Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir | ||||||
9 | Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir | ||||||
10 | En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır | ||||||
11 | Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar | ||||||
12 | Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler | ||||||
13 | Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır | ||||||
14 | Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır | ||||||
15 | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 2 | 12 | 24 |
Final | 1 | 48 | 48 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |