Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kronik Hastalıklar ve Evde Bakım HMS 557 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MERYEM PELİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Kronik hastalıkların küresel ölçekte artan prevalansı, sağlık sistemlerini uzun süreli ve bütüncül bakım modelleri geliştirmeye zorlamakta; birey, aile ve toplum düzeyinde önemli sağlık yükleri oluşturmaktadır. Özellikle yaşlı nüfusun artışı ve hastanede yatış sürelerinin kısaltılmasına yönelik politikalar, kronik hastalığa sahip bireylerin ev ortamında bakım gereksinimlerini ön plana çıkarmaktadır. Bu durum, evde bakım hemşireliğinin uzmanlık düzeyinde ele alınmasını ve hemşirelik eğitiminin bu alana yönelik bilgi, beceri ve tutumları kazandıracak şekilde yapılandırılmasını gerekli kılmaktadır. Bu ders; hemşirelik bakım modelleri, kronik hastalık yönetimi, sağlık organizasyonları ve evde bakım hizmetlerinin bütüncül yapısı çerçevesinde ileri düzey kuramsal bilgi sunmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Bu ders, yaygın kronik hastalıkların (ör. diyabet, KOAH, kalp yetmezliği, hipertansiyon, inme, kronik böbrek yetmezliği ve kanser) evde bakım bağlamında yönetimini hemşirelik bakımı perspektifinden ele alır. 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kronik hastalıkların epidemiyolojisini, sınıflandırılmasını ve sağlık sistemine etkilerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kronik hastalıklar ve evde bakım alanında kanıta dayalı araştırmaları inceleyerek hemşirelik uygulamalarına entegrasyon yapabilir. Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme,
3 Evde bakım sürecinde karşılaşılan etik, kültürel ve organizasyonel sorunları tanımlayarak çözüm önerileri geliştirebilir. Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, Sözlü Sınavlar,
4 Evde bakımda hasta, aile ve multidisipliner ekip ile etkili iletişim kurabilir ve işbirliği yapabilir. Problem Çözme, Çoktan Seçmeli Testler, Performans Değerlendirme,
5 Diyabet, KOAH ve diğer kronik hastalıklarda evde bakım yaklaşımlarını planlayabilir Problem Çözme, Performans Değerlendirme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kronik hastalıkların tanımı, sınıflandırılması, epidemiyolojisi ve etiyolojisi
2 Kronik hastalıklarda hemşirelik bakımının rolü
3 Evde bakım hizmetlerinin yapısı ve organizasyonu
4 Diyabet ve evde bakım yaklaşımları
5 KOAH ve evde bakım yaklaşımları
6 Kalp yetmezliği ve evde bakım yaklaşımları
7 İnme ve evde bakım yaklaşımları
8 Kronik böbrek yetmezliği ve evde bakım yaklaşımları
9 Kanser ve evde bakım yaklaşımları
10 Romatizmal Hastalıklar ve evde bakım yaklaşımları
11 Hemşirelik bakım modelleri ve kuramlarının evde bakıma entegrasyonu
12 Kronik hastalıklarda yaşam kalitesi, semptom yönetimi ve öz bakım
13 Teknoloji destekli evde bakım uygulamaları
14 Kronik hastalıklara yönelik evde bakımda araştırma ve kanıta dayalı uygulamalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Karadakovan, A., & Eti Aslan, F. (Eds.). (2020). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Hemşirelik Bakımı. Akademisyen Kitabevi.

2. Altıok, M. (Ed.). (2021). Olgu Senaryolarıyla İç Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul Medikal Yayıncılık.

3. Dentlinger, N., Ramdin, V. (2015). Dahili ve Cerrahi Hastalıklar Hemşireliği. Medical Surgical Nursing. (Çev: Çelik, S., Yeşilbalkan, Ö.U.).  Nobel Akademik.

4. Davey, P. (2016). Bir Bakışta İç Hastalıkları, Aygencel, G. ve Durusu Tanrıöver, M. (Çev. Ed.) Akademisyen Tıp Kitabevi, 3. Baskı, Ankara.

5. N. ve Ovayolu, Ö. (Editörler). 2017 Temel İç hastalıkları Hemşireliği ve Farklı Boyutlarıyla Kronik Hastalıklar. Genişletilmiş 2. baskı, Adana: Çukurova Nobel Tıp Kitabevi.

6. Durna, Z. (Ed.). (2020). Kronik Hastalıklar ve Bakım. Nobel Tıp Kitabevi.

7. Özer, Z., & Bakır, E. (Eds.). (2023). Evde Sağlık Hizmetleri ve Hemşirelik. Ankara: Türkiye Klinikleri.

8. MOLLAOĞLU, M. (2018). Kronik hastalıklarda evde bakım. Turkiye Klinikleri Internal Medicine Nursing-Special Topics, 4(1), 1-8.

9. Erşil, S., & Sivrikaya, S. K. (2016). Kronik hastalıklarda evde bakımda hasta güvenliği. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(3), 426-430.

10. Şimşek, M., & Torun, N. K. (2022, August). Kronik Hastalıklarda Nesnelerin İnterneti ve Yapay Zeka Teknolojileri. In İzmir International Conference on Technology and Social Sciences (No. 2022, pp. 52-53). İzmir International Conference on Technology and Social Sciences.

11. AKER, E. B. (2022). Evde Bakım Hastalarında Koagülopati Yönetimi. Turkiye Klinikleri Family Medicine-Special Topics, 13(6), 57-60.

12. FERTELLİ, T. K. (2024). KALP YETMEZLİĞİ HASTALIĞININ YÖNETİMİNDE MANEVİYAT. KRONİK HASTALIKLARIN YÖNETİMİ: FARKLI YAKLAŞIMLAR VE UYGULAMALAR, 105. DOI: https://dx.doi.org/10.5281/zenodo.14563897 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar X
2 Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır X
3 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir X
4 Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır X
5 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir X
6 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır
7 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
8 Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir X
9 Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir X
10 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
11 Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar X
12 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler
13 Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır
14 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır X
15 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Kronik hastalıkların epidemiyolojisini, sınıflandırılmasını ve sağlık sistemine etkilerini açıklar. 4 1 2 1 1 0 1 3 1 0 0 0 0 1 1
2 Kronik hastalıklar ve evde bakım alanında kanıta dayalı araştırmaları inceleyerek hemşirelik uygulamalarına entegrasyon yapabilir. 3 4 1 0 5 0 2 5 2 0 0 0 0 1 1
3 Evde bakım sürecinde karşılaşılan etik, kültürel ve organizasyonel sorunları tanımlayarak çözüm önerileri geliştirebilir. 2 1 3 4 0 0 3 1 1 0 2 0 0 1 1
4 Evde bakımda hasta, aile ve multidisipliner ekip ile etkili iletişim kurabilir ve işbirliği yapabilir. 0 0 3 1 0 0 1 0 0 0 2 0 0 2 3
5 Diyabet, KOAH ve diğer kronik hastalıklarda evde bakım yaklaşımlarını planlayabilir 4 2 0 1 0 0 3 3 3 0 2 0 0 2 1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 40
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Ara Sınav 1 12 12
Performans Görevi (Seminer) 2 24 48
Final 1 24 24
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
dersAKTSKredisi 6