Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilim İletişimi | ILB 546 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTUNÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere bilim iletişimi konusunda temel bilgileri sağlamak, bilimsel okuryazarlık becerilerini geliştirmek ve bilimin toplum üzerindeki etkisini anlamalarını sağlamaktır. Ders, bilim iletişiminin tarihsel gelişimini ve değişen doğasını incelerken, bilim ve iletişim arasındaki ilişkiyi ele alır. Bilim haberi üretim süreci uygulamalı olarak anlatılır.
|
Dersin İçeriği | Ders, bilimin toplumsal işlevlerine ve özellikle de bilimin/bilginin kamusallaşmasına odaklanır. Bilgi üretim ve dağıtım sürecinde medyanın görevi üzerinde durur ve bilim iletişimi bağlamında bilim insanları, medya ve toplum arasındaki bağları sorgular.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim ve bilim iletişimi kavramlarını tanımlayabilecek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bilim iletişimi konusunu etik, sosyolojik ve psikolojik açılardan ele alabilecek | Problem Çözme, Proje, Grupla Çalışma, | |
3 | Bilim iletişimi ile ilgili yaklaşımları ve modelleri tartışabilecek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Farklı hedef kitlelere bilimsel mesaj vermeyle ilgili zorlukları anlayabilecek ve etkili yollar keşfedebilecek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Bilim iletişimi çerçevesinde sağlık iletişimi, beslenme iletişimi, çevre iletişimi ve teknoloji iletişimi konularında örnek vaka analizleri yapabilecek | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilim Tarihi ve Felsefesi | |
2 | Bilim iletişimine giriş. Bilim iletişiminin değişen doğası. | |
3 | Bilimin/Bilginin Toplumsal İşlevleri | |
4 | Kavramsal Olarak Bilim İletişimi | |
5 | Bilim İletişiminin İşleyişi ve Toplumsal İşlevleri | |
6 | Bilim İletişimine Kuramsal Yaklaşımlar | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Bilim İletişimi ve Bilim İnsanları Arasındaki Bağlantılar/İlişkiler | |
9 | Bilim İletişimi ve Medya | |
10 | Bilim gazeteciliği | |
11 | Bilginin Medyada Sunumu ve İlgili Sorunlar | |
12 | Bilim iletişiminin alt çalışma alanları: sağlık, ekoloji, kriz haberciliği | |
13 | Dijital ve geleneksel medyada bilim haberciliği | |
14 | Yapay zeka çağında bilim iletişimi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Çiler Dursun, Onur Dursun (2021), Bilim İletişimi, Siyasal Kitapevi Müge Öztunç (2021), Bilim İletişimi: Toplumsal Etkileşim ve Dijital Dönüşüm, Siyasal Kitapevi Frans Van Dam vd.(2022), Bilim İletişimi: Teori Araştırma Uygulama, Sabri Ülker Vakfı
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. | X | |||||
2 | Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. | X | |||||
3 | Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. | X | |||||
4 | İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. | X | |||||
5 | Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek. | X | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. | X | |||||
8 | Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilim ve bilim iletişimi kavramlarını tanımlayabilecek | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 5 | 4 |
2 | Bilim iletişimi konusunu etik, sosyolojik ve psikolojik açılardan ele alabilecek | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 |
3 | Bilim iletişimi ile ilgili yaklaşımları ve modelleri tartışabilecek | ||||||||
4 | Farklı hedef kitlelere bilimsel mesaj vermeyle ilgili zorlukları anlayabilecek ve etkili yollar keşfedebilecek | ||||||||
5 | Bilim iletişimi çerçevesinde sağlık iletişimi, beslenme iletişimi, çevre iletişimi ve teknoloji iletişimi konularında örnek vaka analizleri yapabilecek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Performans Görevi (Uygulama) | 10 | 3 | 30 |
Performans Görevi (Seminer) | 14 | 3 | 42 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 5 | 3 | 15 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |