Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanat ve Ekoloji I RES 549 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi KEVSER AKÇIL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi KEVSER AKÇIL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Sanatı tarihi ve felsefi bağlamda incelemek, ekolojik pratikler üzerinden eleştiri geliştirmek, alternatif uygulamalar üretmek.

Dersin İçeriği

Erken modern dönemden günümüze kadar olan örneklerden yola çıkarak küresel bağlamda sanatın ekoloji ile ilişkilerini tarihi ve felsefi yaklaşımları, malzemeleri öğrenmek, küresel ve yerel sanatsal pratik eleştirileri yapmak ve kendi manitesfosunu oluşturup alternatif uygulamalar üretmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğrenci antroposen ve ekoloji kavramlarını öğrenir, sanatla ilişkilendirir. Anlatım, Problem Çözme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Sanat ve ekoloji odaklı çalışma yöntemlerini öğrenir.
3 Ekoloji teorilerini öğrenir, sanat ile ilişkilendirebilir.
4 Ekolojik sanatçıları, çalışma yöntemlerini tartışabilir ve karşılaştırabilir.
5 Ekoloji ile ilgili bireysel deneyimlerini paylaşır ve sanatsal proje geliştirebilir.
6 Ekolojik sanatın etik boyutunu tartışır.
7 Yerel ekolojik sorunlar hakkında öneriler geliştirebilir.
8 Küresel ekolojik sorunlar hakkında öneriler geliştirebilir.
9 Çevresel sorunların bienal, documenta gibi organizasyonlarda işlenişini öğrenir.
10 Sanat malzemelerini ekolojik ve sürdürülebirlirlik bağlamında tanıyıp tartışabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ekoloji ve Sanat Kavramlarına Giriş Dersin amacı, içeriği ve yöntemi açıklanır. Sanat, Antroposen ve ekoloji kavramları, tarihsel bağlam ve güncel sorunlar üzerinden tartışılır. Öğrencilerden ekoloji ile ilgili bireysel deneyimlerini ve beklentilerini paylaşmaları istenir.
2 Sanat ve ekolojinin kesişim noktaları, tarihsel bağlam ve güncel sorunlar üzerinden tartışılır. Öğrencilerden ekoloji ile ilgili bireysel deneyimlerini ve beklentilerini paylaşmaları istenir.
3 Ekolojik Düşüncenin Tarihi ve Sanat Ekoloji kavramının bilimsel ve felsefi kökenleri incelenir. Çevreci sanatın tarihine giriş yapılır, özellikle 20. yüzyılın ikinci yarısında ekolojik sanatın yükselişi ele alınır. Grup çalışmalarıyla öğrenciler belirli bir ekolojik sorunu seçip araştırmaya başlar.
4 20. yüzyılın ikinci yarısında ekolojik sanatın yükselişi ele alınır. Seçilen ekolojik sorun üzerinden yapılan araştırmalar aktarılır ve değerlendirilir.
5 Ekolojik Sanatta Malzeme ve Sürdürülebilirlik Ekolojik sanat yapımında kullanılan malzemelerin özellikleri ve sürdürülebilirlik üzerine konuşulur. Doğanın sanattaki temsili, derin ekoloji, çevre aktivizmi üzerine teorik bir tartışma yapılır. Arazi sanatı, yerleştirme ve doğrudan doğa ile etkileşim kuran sanat eserleri analiz edilir. Ekolojik sanat pratiği üretilir.
6 Ekolojik sanat yapımında kullanılan malzemelerin özellikleri ve sürdürülebilirlik üzerine konuşulur. Arazi sanatı, yerleştirme ve doğrudan doğa ile etkileşim kuran sanat eserleri analiz edilmeye devam edilir. Öğrencinin çalştığı ekolojik sanat pratiği değerlendirmeleri yapılır.
7 Ara DeğerlendirmeEkolojik sanat yapımında kullanılan malzemelerin özellikleri ve sürdürülebilirlik üzerine konuşulur. Ekolojik sanat pratiklerinin değerlendirmeleri yapılır.
8 Çevre ve Etik Ekolojik sanatın etik boyutu ele alınır: Sanatçının çevresel sorumluluğu nedir? Doğanın korunması ve sanatsal ifade arasındaki denge tartışılır, sanat pratikleri üzerinden değerlendirmeler yapıır. Öğrenciler kendi etik manifestolarını oluşturur.
9 Doğanın korunması ve sanatsal ifade arasındaki denge tartışılır, sanat pratikleri değerlendirmelerine devam edilir. Öğrencilerin kendi etik manifestoları üzerine konuşulur.
10 Sanatta Yerel Ekolojiler Yerel ekolojik sistemler ve bu sistemlerin sanatsal yansımaları incelenir. Yerel çevrede bir alan gezisi düzenlenir ve gözlem notları alınır.
11 Yerel ekolojik sistemler ve bu sistemlerin sanatsal yansımaları incelenir. Yerel çevrede bir alan gezisi düzenlenir ve gözlem notları alınır.
12 Küresel Ekolojik Sorunlar ve Sanat İklim değişikliği, biyolojik çeşitlilik kaybı gibi küresel çevresel sorunların sanatta nasıl işlendiği incelenir. Öğrenciler küresel bir ekolojik sorun seçip sanat projesi önerisi geliştirir.
13 İklim değişikliği, biyolojik çeşitlilik kaybı gibi küresel çevresel sorunların sanatta nasıl işlendiği incelenmeye devam edilir. Öğrencilerin çalışmaları üzerine ön değerlendirme yapılır.
14 Dönem Sonu Değerlendirmesi Dönem boyu yapılan çalışmalar gözden geçirilir. Grup sunumları yapılır ve bireysel projeler için geri bildirim alınır.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Sanat ve  Ekoloji (Sanat/Yaşam/Üretim), Der. Eda Sezgin, İletişin Yay. 2022

Angus, Ian. (2021). Antroposen’le Yüzleşmek: Fosil Kapitalizm ve Dünya Sisteminin

Krizi. (Çev. Nuray Onuk). İstanbul: Marx-21 Yayıncılık.

Barad, Karen. (2019). Meşakkatli Zaman/lar ve Hiçlik Ekolojileri: Tekrar-Dönme,

Tekrar-Hatırlama ve Hesaplanamazla Yüzleşme. Çev. Bülent. O. Doğan. Cogito

YKY Sanat Yayıncılık A.Ş. Sayı: 95-96.

Demos, T.J. (2017). Aganist the Anthropocene: Visual Culture and Environment Today.

Berlin: Sternberg Press.

Demos, T.K. (2016). Decolonizing Nature: Contemporary Art and the Politics of

Ecology. Berlin: Sternberg Press.

Altvater, Elmar. (2016). Anthropocene or Capitalocene: Nature, History, and the Crisis

of Capitalism içinde The Capitalocene, or, Geoengineering Against Capitalism’s

Planetary Boundaries. ed. J.W. Moore. Oakland: PM Press.

Harraway, Donna. (2015). Art in the Anthropocene: Encounters Among Aesthetics,

Politics, Environments and Epistemologies içinde Anthropocene, Capitalocene,

Chthulhucene: Donna Haraway in conversation with Martha Kenney. ed.

Heather Davis ve Etienne Turpin. London: Open Humanities Press.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması
6 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek
7 Kültürel ve sanatsal birikimi yaratıcılık ve tasarım temelli alanlara ( Sahne, vitrin vs. tasarımı gibi) uyarlamak
8 Sanatsal projelerin yaratımı, sunulması, dolaşımı ve satışını içeren bir yelpazede yer alabilecek bir birikimi organize etmek
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Öğrenci antroposen ve ekoloji kavramlarını öğrenir, sanatla ilişkilendirir.
2 Sanat ve ekoloji odaklı çalışma yöntemlerini öğrenir.
3 Ekoloji teorilerini öğrenir, sanat ile ilişkilendirebilir.
4 Ekolojik sanatçıları, çalışma yöntemlerini tartışabilir ve karşılaştırabilir.
5 Ekoloji ile ilgili bireysel deneyimlerini paylaşır ve sanatsal proje geliştirebilir.
6 Ekolojik sanatın etik boyutunu tartışır.
7 Yerel ekolojik sorunlar hakkında öneriler geliştirebilir.
8 Küresel ekolojik sorunlar hakkında öneriler geliştirebilir.
9 Çevresel sorunların bienal, documenta gibi organizasyonlarda işlenişini öğrenir.
10 Sanat malzemelerini ekolojik ve sürdürülebirlirlik bağlamında tanıyıp tartışabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
Toplam 40
1. Final 60
Toplam 60
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 24 24
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
dersAKTSKredisi 6