| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Power Bı İş Zekası Programı İle Veri Odaklı Strateji Geliştirme | ENM 488 | 7 | 3 + 0 | 3 | 4 |
| Ön Koşul Dersleri | ENM 305 MAKRO PROGRAMLAMA |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. AYŞEGÜL AYDIN |
| Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. AYŞEGÜL AYDIN, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | - Öğrencilere Microsoft Power BI iş zekâsı programını kullanarak verileri analiz etme, görselleştirme ve bu analizlerden stratejik çıkarımlar yapma becerisi kazandırmak.
- Öğrencilerin iş zekası araçlarının stratejik karar süreçlerindeki yerini anlamalarını sağlamak
|
| Dersin İçeriği | Power BI temelli strateji geliştirme uygulama örnekleri |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenci, Power BI aracını kullanarak farklı veri kaynaklarından elde edilen verileri temizleyip modelleyerek stratejik karar süreçlerine yönelik raporlar oluşturabilir ve bu raporları görsel panolar (dashboard) aracılığıyla etkili bir şekilde sunabilir. | Proje, | Sözlü Sınavlar, |
| 2 | Öğrenci, Power BI’ın bulut tabanlı yayınlama özelliklerini kullanarak hazırladığı raporları kurum içi/kurum dışı paydaşlarla güvenli ve etkileşimli bir şekilde paylaşabilir; iş birliğine dayalı karar alma süreçlerini destekleyebilir. | Proje, | Sözlü Sınavlar, |
| 3 | Öğrenci, veri temelli stratejiler geliştirebilir ve bu stratejilerden farklı analiz yöntemleriyle en etkin olanlarını seçebilir. | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Giriş ve Temel Kavramlar | |
| 2 | Power BI Temelleri | |
| 3 | Gelişmiş Veri Sorgulama (Power Query) | |
| 4 | Veri Görselleştirme (Dashboard) | |
| 5 | Strateji Geliştirme Uygulamaları | |
| 6 | Örnek Power BI Destekli Uygulamalar-1 | |
| 7 | Örnek Power BI Destekli Uygulamalar-2 | |
| 8 | Örnek Power BI Destekli Uygulamalar-3 | |
| 9 | Örnek Power BI Destekli Uygulamalar-4 | |
| 10 | Öğrencilerin Power BI Projeleri Sunumları | |
| 11 | Öğrencilerin Power BI Projeleri Sunumları | |
| 12 | Öğrencilerin Power BI Projeleri Sunumları | |
| 13 | Öğrencilerin Power BI Projeleri Sunumları | |
| 14 | Öğrencilerin Power BI Projeleri Sunumları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Bolat, M. M. (2025). Power Query, Power Pivot, Power BI, DAX, Veri Analizi kursu. (Erişim adresi: www.udemy.com/course/powerbi-powerquery-dax/?couponCode=CP251118G4) 2. Çubukçu, F. (2023). Microsoft Power BI ile iş zekası, veri analizi ve rapor uygulamaları. KODLAB Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 a | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; | ||||||
| 1 b | Bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi. | ||||||
| 2 a | Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; | ||||||
| 2 b | Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
| 3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
| 4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
| 5 a | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi. | X | |||||
| 5 b | Deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
| 6 a | Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
| 6 b | Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi. | X | |||||
| 6 c | Bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
| 7 a | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi, | ||||||
| 7 b | En az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||
| 7 c | Etkin sunum yapabilme becerisi. | ||||||
| 7 d | Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
| 8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
| 9 a | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk hakkında bilgi, | ||||||
| 9 b | Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
| 10 a | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; | ||||||
| 10 b | Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık | ||||||
| 10 c | Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
| 11 a | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; | ||||||
| 11 b | Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 a | PÇ 1 b | PÇ 2 a | PÇ 2 b | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 a | PÇ 5 b | PÇ 6 a | PÇ 6 b | PÇ 6 c | PÇ 7 a | PÇ 7 b | PÇ 7 c | PÇ 7 d | PÇ 8 | PÇ 9 a | PÇ 9 b | PÇ 10 a | PÇ 10 b | PÇ 10 c | PÇ 11 a | PÇ 11 b |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenci, Power BI aracını kullanarak farklı veri kaynaklarından elde edilen verileri temizleyip modelleyerek stratejik karar süreçlerine yönelik raporlar oluşturabilir ve bu raporları görsel panolar (dashboard) aracılığıyla etkili bir şekilde sunabilir. | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
| 2 | Öğrenci, Power BI’ın bulut tabanlı yayınlama özelliklerini kullanarak hazırladığı raporları kurum içi/kurum dışı paydaşlarla güvenli ve etkileşimli bir şekilde paylaşabilir; iş birliğine dayalı karar alma süreçlerini destekleyebilir. | 5 | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
| 3 | Öğrenci, veri temelli stratejiler geliştirebilir ve bu stratejilerden farklı analiz yöntemleriyle en etkin olanlarını seçebilir. | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Proje / Tasarım | 50 |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 6 | 84 |
| Proje / Tasarım | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 1 | 1 |
| Toplam İş Yükü | 89 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 4 | ||