Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Mali Tarihi | TAR 310 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BÜNYAMİN PUNAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Osmanlı İmparatorluğu’nun vergi politikalarının ekonomik, askeri, siyasi ve sosyal yönlerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Timar sistemi, mukataa, iltizam, malikane, emanet, kanunname, tahrir, defterhane, defter-i kebir, esham, baş vergileri, tarımsal vergiler, ticari vergiler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı vergi sisteminin ortaya çıkış ve zaman içerisindeki gelişimini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Vergi toplama usullerinin gelişimini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
3 | Defter tutma ve hukuki düzenleme yapmanın ardındaki mali saikleri anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Ayni vergi toplama yöntemlerinin arındaki nedenleri öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Vergiye dayalı idari sistemi ve toplum katmanlaşmasını anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve vergiyle ilgili temel yaklaşımlar. | Yok. |
2 | Kuruluş devri Osmanlı vergi sistemi: alınan vergiler. | Okuma parçası. |
3 | Kuruluş devrinde yerinde harcanan vergiler: timar türleri. | Okuma parçası. |
4 | Fatih ve II. Bayezid’in mali politikaları. | Okuma parçası. |
5 | Yavuz Sultan Selim ve Kanuni devri başları. | Okuma parçası. |
6 | Kanuni ve haleflerinin vergi siyaseti. | Okuma parçası. |
7 | Timara dayalı vergi siyasetinin çatallanması: iltizam. | Okuma parçası. |
8 | Köprülü devri mali politikaları. | Okuma parçası. |
9 | Cizye ve malikane reformları. | Okuma parçası. |
10 | Malikanenin aşırı genişlemesi. | Okuma parçası. |
11 | Maliyede esham uygulaması. | Okuma parçası. |
12 | Tanzimat devri vergi sistemleri. | Okuma parçası. |
13 | Düyun-u umumiye. | Okuma parçası. |
14 | II. Meşrutiyet devri. | Okuma parçası. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - Ahmet Tabakoğlu, Osmanlı Mali Tarihi, (İstanbul: Dergah, 2016) - Yavuz Cezar, Osmanlı Maliyesinde Bunalım ve Değişim Dönemi, (İstanbul: Alan Yayıncılık, 1986) - Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi, (İstanbul: Ötüken, 2023) - Erol Özvar, Osmanlı Maliyesinde Malikâne Uygulaması, (İstanbul: Kitabevi, 2003) - Baki Çakır, Osmanlı Mukataa Sistemi, (İstanbul: Kitabevi, 2003) - Erol Özvar & Mehmet Genç, Osmanlı Maliyesi Kurumlar ve Bütçeler 1-2, (İstanbul: Osmanlı Bankası Arşiv ve Araştırma Merkezi, 2006) - Zafer Toprak, Türkiye’de Milli İktisat (1908-1918), (İstanbul: Doğan Kitap, 2017) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı vergi sisteminin ortaya çıkış ve zaman içerisindeki gelişimini öğrenir. | 3 | 3 | 0 | 1 | 0 | 2 | 3 | 1 | 3 | 4 | 1 |
2 | Vergi toplama usullerinin gelişimini kavrar. | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 0 |
3 | Defter tutma ve hukuki düzenleme yapmanın ardındaki mali saikleri anlar. | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 0 |
4 | Ayni vergi toplama yöntemlerinin arındaki nedenleri öğrenir. | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 0 |
5 | Vergiye dayalı idari sistemi ve toplum katmanlaşmasını anlar. | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 | 2 | 3 | 2 | 3 | 1 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |