Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Para Tarihi | TAR 333 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BÜNYAMİN PUNAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Osmanlı para tarihi ile ilgili temel kavram ve meselelerin anlaşılmasını sağlamak, Osmanlı para tarihinin Osmanlı tarihi içindeki yerini ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Bakır, gümüş ve altın sikkeler; devalüasyon, tarihi enflasyon, ekonominin parasallaşması, para basımı için işletilen madenler, darbhane, sükuk, senet, esham, kur farkları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Değerli maden ekonomisine mahsus bazı durumları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | İlk Osmanlı sikkelerinin ve farklı madenlerden basılan sikkelerin ortaya çıkış şartlarını öğrenir. | ||
3 | Paranın değerindeki değişimleri takip edebilir. | ||
4 | Hangi saiklerle ve ne zaman senet ve kağıt paraya geçildiğini öğrenir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve para tarihine ilişkin temel yaklaşımlar. | Yok. |
2 | Osmanlı parasının ortaya çıkışı ve kuruluş devrinin para dünyası. | Okuma parçası. |
3 | Fatih’in müdahalecilik ve tağşiş siyaseti. | Okuma parçası. |
4 | Fatih devri para düzeni. | Okuma parçası. |
5 | 16. yüzyıl Osmanlısının kredi ve finans düzeni. | Okuma parçası. |
6 | 16. yüzyıl Osmanlı para havzaları. | Okuma parçası. |
7 | 16. yüzyılın enflasyon dalgaları. | Okuma parçası. |
8 | Akçenin piyasadan silinişi. | Okuma parçası. |
9 | Yerli sikkenin olmadığı dönem. | Okuma parçası. |
10 | Osmanlı kuruşunun ortaya çıkışı. | Okuma parçası. |
11 | 18. yüzyıl Osmanlı uçlarında para. | Okuma parçası. |
12 | II. Mahmud devrinin büyük tağşişi. | Okuma parçası. |
13 | Çift metal sistemi ve ilk kağıt paralar. | Okuma parçası. |
14 | Kağıt para ekonomisinin yerleşmesi. | Okuma parçası. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Değerli maden ekonomisine mahsus bazı durumları kavrar. | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 |
2 | İlk Osmanlı sikkelerinin ve farklı madenlerden basılan sikkelerin ortaya çıkış şartlarını öğrenir. | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 |
3 | Paranın değerindeki değişimleri takip edebilir. | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 |
4 | Hangi saiklerle ve ne zaman senet ve kağıt paraya geçildiğini öğrenir. | 3 | 1 | 1 | 2 | 1 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ara Sınav | 70 |
Toplam | 100 |
1. Final | 100 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |