Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Sanat Tarihi TAR 210 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BÜNYAMİN PUNAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Türk-İslam sanatlarının Osmanlı dönemini öğretmek.

Dersin İçeriği

Hüsn-i hat, musiki, taş işçiliği, ahşap işçiliği, çini, ebru, ciltçilik, tezhip ve minyatür.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı görsel ve işitsel sanatlarının ortaya çıkış ve gelişimini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Türk-İslam sanatları içinde Osmanlı sanatlarını konumlandırma yetisi kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Batı ve doğu sanatlarıyla Osmanlı sanatını karşılaştırabilir
4 Osmanlı tarihi ile ilgili dönemlendirmelere sanat tarihi açısından bakabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin ve temel alanların tanıtımı. Yok.
2 Osmanlı Hat Sanatının Kökenleri Okuma parçası.
3 Osmanlı Hat Sanatının 15 ve 16. Yüzyılları Okuma parçası.
4 Osmanlı Hat Sanatının 18. ve 19. Yüzyılları Okuma parçası.
5 Osmanlı Hat Sanatının 20. yüzyılı Okuma parçası.
6 Osmanlı Minyatürü Okuma parçası.
7 Osmanlı Ebru Sanatı Okuma parçası.
8 Tezhip Okuma parçası.
9 Ahşap Oymacılığı ve Sedefkarlık Okuma parçası.
10 Osmanlı Çiniciliği Okuma parçası.
11 Osmanlı Taş işçiliği Okuma parçası.
12 Mimari Kalem İşçiliği Okuma parçası.
13 Osmanlı Müziği ve Makamları Okuma parçası.
14 Osmanlı Sahne Sanatları: Karagöz, Ortaoyunu ve Meddahlık Okuma parçası.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

- Cem Behar, Musikiden Müziğe Osmanlı Türk Müziği, (İstanbul: YKY, 2015)

- Büyük İstanbul Tarihi, (İstanbul: İBB, 2016)

- Cem Behar, Aşk Olmayınca Meşk Olmaz, (İstanbul: YKY, 2014)

- Muhittin Serin, Hat Sanatı Tarihi, (İstanbul: Kubbealtı, 2019)

- Tahsin Bozdağ, Gelenekten Geleceğe Ebru, (Adıyaman: İksad, 2022)

- Gülru Necipoğlu, Sinan Çağı: Osmanlı İmparatorluğu’nda Mimari Kültür, (İstanbul: Bilgi Üniversitesi, 2013)

- İlhan Ovalıoğlu, Osmanlı Mimarisi, (İstanbul: Çamlıca, 2011)

- Doğan Kuban, Türk Ahşap Konut Mimarisi, (İstanbul: İş Bankası, 2021)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Osmanlı görsel ve işitsel sanatlarının ortaya çıkış ve gelişimini öğrenir 2 2 3 1 2 2 2 1 3 3 4
2 Türk-İslam sanatları içinde Osmanlı sanatlarını konumlandırma yetisi kazanır 2 2 3 1 2 2 2 1 3 3 4
3 Batı ve doğu sanatlarıyla Osmanlı sanatını karşılaştırabilir 2 2 3 1 2 2 2 1 3 3 4
4 Osmanlı tarihi ile ilgili dönemlendirmelere sanat tarihi açısından bakabilir. 2 2 3 1 2 2 2 1 3 3 4
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 1 2 2
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
dersAKTSKredisi 5