Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim Tarihi TAR 211 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BÜNYAMİN PUNAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

İlkçağlardan 20. yüzyıl ortalarına kadar insanın doğa ve varlıkla ilgili bilgisinin ve bilgi edinme metotlarının gelişimini öğretmek.

Dersin İçeriği

Yaratılış mitleri, antik dönem kozmolojisi, bilime yardımcı temel öğrenim alanlarının ortaya çıkışı ve gelişimi; antik dönem, Roma, İslam devri, Rönesans ve Reform sonrası Aydınlanma Çağının bilimsel gelişmeleri. Pozitivist 20. yüzyıl.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İnsanın varlığı bildiği ilk örnekleri, bu bilgiyi elde ediş ve aktarım yollarını öğrenir. Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, Performans Değerlendirme,
2 Bilim ve inanç arasındaki bağı öğrenir Anlatım, Tartışma, Örnek Olay,
3 İlk bilimsel ürünlerle dinler arasındaki ilişkiyi kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kronolojik olarak Mezopotamya, Antik Yunan, mısır, Roma, İslam, Türk ve Avrupa medeniyetlerinin bilime yaptığı katkıyı öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı ve temel kavramları. Yok.
2 İnsanın dünyaya dair bilgisiyle alakalı bize ulaşan en eski literatür. Okuma parçası
3 Mısır, Mezopotamya, Çin, Hint ve Helenik dönem Yunan havzalarındaki ilk bilimsel üretim. Okuma parçası
4 Sokrates öncesi antik Yunan'da bilimsel üretim. Okuma parçası
5 Sokrates, Eflatun, Knidos'lu Eudoxus ve Aristo’nun doğaya dair gözlem ve fikirleri. Okuma parçası
6 Helenistik bilim ekolleri ve farklı alanlardaki bilimsel üretim. Okuma parçası
7 Vize Sınavı Okuma parçası
8 Roma dönemi bilimsel gelişmeler. Okuma parçası
9 Miladi 9. yüzyıl sonlarına kadar İslam dönemi. Okuma parçası
10 Miladi 10. yüzyıldan 15. yüzyıl başına kadar İslam dönemi. Okuma parçası
11 Rönesans döneminin zihinsel dönüşümleri Okuma parçası
12 Reform, coğrafi keşifler ve erken kolonyal devirlerde bilim. Okuma parçası
13 Endüstriyel devrim ve pozitivizmin yükselişi. Okuma parçası
14 Yüksek emperyalist devirde bilim. Okuma parçası
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

- Colin A. Ronan, Bilim Tarihi, (Ankara: TÜBİTAK, 2003)

- Cemal Yıldırım, Bilim Tarihi, (İstanbul: Remzi Kitabevi, 2016)

- Aydın Sayılı, Bilim Tarihi, (Ankara: Gündoğan, 2010)

- Fuat Sezgin vd. İslam Bilim Tarihi, (İstanbul: İBB, 2008)

- İslam Bilim Tarihi I-IV, (İstanbul: Mavi Çatı, 2017)

- John Gribbin, Bilim Tarihi, (İstanbul: Alfa, 2014)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 İnsanın varlığı bildiği ilk örnekleri, bu bilgiyi elde ediş ve aktarım yollarını öğrenir. 5 5 5 4 1 0 1 0 1 4 4
2 Bilim ve inanç arasındaki bağı öğrenir 5 5 5 4 1 3 4 5 3 3 3
3 İlk bilimsel ürünlerle dinler arasındaki ilişkiyi kavrar 5 5 5 4 1 2 3 3 4 4 4
4 Kronolojik olarak Mezopotamya, Antik Yunan, mısır, Roma, İslam, Türk ve Avrupa medeniyetlerinin bilime yaptığı katkıyı öğrenir. 5 5 5 4 1 2 2 2 2 2 2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Final 100
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Kısa Sınav 1 3 3
Ara Sınav 1 6 6
Final 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
dersAKTSKredisi 5