| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Avrupa'da Sosyal Bilgiler Öğretimi | SBE 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı; Avrupa ülkelerinde Sosyal Bilgiler öğretimi hususunda tarihsel bir perspektif çıkarmaktır. Ayrıca belirlenen amaçlar arasında bu ülkelerdeki Sosyal Bilgiler öğretim süreci anlamlandırmak ve ülkeler arasında Sosyal Bilgiler öğretimi süreçlerini ders kitapları ve öğretim programları üzerinden karşılaştırmak da yer almaktadır. |
| Dersin İçeriği | Geçmişten günümüze Sosyal Bilgiler öğretiminde yaşanan değişimler ve güncellemeler. Sosyal Bilgiler öğretiminde uygulanan yöntem ve teknikler. Avrupa ülkelerinde Sosyal Bilgiler kapsamında yer alan dersler, öğretim süreçleri ve müfredatları. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Avrupa ülkelerinde Sosyal Bilgiler öğretiminin tarihsel gelişimini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Farklı ülkelerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarını karşılaştırabilme ve benzerlik/farklılıkları yorumlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Avrupa ülkelerindeki Sosyal Bilgiler ders kitaplarını inceleyerek içerik ve pedagojik yaklaşımları analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Türkiye’deki Sosyal Bilgiler öğretimi ile Avrupa ülkelerindeki uygulamalar arasında karşılaştırmalara yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Sosyal Bilgiler öğretiminde küresel perspektiflerin önemini kavrar | ||
| 7 | Sosyal Bilgiler öğretiminde müfredat tasarımı ve uygulama süreçlerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 8 | Avrupa ülkelerindeki Sosyal Bilgiler öğretiminde kültürel çeşitlilik ve çok kültürlü eğitim yaklaşımlarını analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 9 | Sosyal Bilgiler öğretiminde güncel eğilimleri ve gelecekteki yönelimleri tartışır | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Sosyal Bilgiler öğretiminin küresel perspektifi ve tanımı. Sosyal Bilgiler Öğretimi alakalı kaynakların tahlili | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 2 | Sosyal Bilgiler öğretiminin tarihçesi ve dünyada Sosyal Bilgiler eğitiminin temel amaçları | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 3 | Sosyal Bilgiler öğretiminde müfredatlarının yeri ve önemi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 4 | Türkiye’de Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 5 | İsviçre’de Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 6 | Kuzey Makedonya’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 7 | Fransa’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 8 | Ara Sınav Haftası | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 9 | Almanya’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 10 | Hırvatistan’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 11 | İngiltere’de Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 12 | Kosova’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 13 | Bosna-Hersek’te Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| 14 | İtalya’da Sosyal Bilgiler öğretimi | Kaynak kitaplar ve ders notları |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Ural, Selçuk (2025). Balkanlarda Sosyal Bilgiler Öğretimi, Duvar Yayınları, İzmir. Bruce A. VanSledright (2002). In Search of America’s Past: Learning to read History in Elementary School. Teacher’s Collage Press. New York and London. Bruce A. VanSledright (2010). The Challenge of Rethinking History Education: On Practices, Theories and Policy. Ruotledge Press. New York. James A. Bank (2017). Multicultural Education, Transformative Knowledge and Action. Teacher’s Collage Press. New York and London. Tekin Çelikkaya, Çağrı Ö. Demirbaş, Tercan Yıldırım, Hamza Yakar (2020). Sosyal Bilgiler Öğretimi II. Mustafa Safran (2021), Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretimi. 5. Baskı. Pegem Akademi. Ankara. Tekin Çelikkaya, Çağrı Ö. Demirbaş, Tercan Yıldırım, Hamza Yakar (2021). Sosyal Bilgiler Öğretimi I. 3. Baskı. Pegem Akademi. Ankara. Cemil Öztürk, Özlem Yiğit (2023). Dünyada Sosyal Bilgiler Öğretimi. Pegem Akademi. Ankara. Özlem Bektaş, Refik Turan (2024), Türkiye’de Sosyal Bilgiler Öğretim Programları. ‘. Baskı. Pegem Akademi. Ankara. S.G. Grand ve Bruce A. VanSledright (2025). Elementary Social Studies. Ruotledge Press. New York. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Sosyal bilgilere konu olan disiplinlerdeki kuramsal bilgileri çeşitli yönleriyle yorumlar ve analiz eder. | X | |||||
| 7 | Sosyal Bilgiler eğitiminin tarihsel, felsefi, toplumsal ve pedagojik temellerini analiz eder. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Avrupa ülkelerinde Sosyal Bilgiler öğretiminin tarihsel gelişimini analiz eder | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
| 2 | Farklı ülkelerin Sosyal Bilgiler öğretim programlarını karşılaştırabilme ve benzerlik/farklılıkları yorumlayabilir | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
| 3 | Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan yöntem ve teknikleri değerlendirir | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 |
| 4 | Avrupa ülkelerindeki Sosyal Bilgiler ders kitaplarını inceleyerek içerik ve pedagojik yaklaşımları analiz eder | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| 5 | Türkiye’deki Sosyal Bilgiler öğretimi ile Avrupa ülkelerindeki uygulamalar arasında karşılaştırmalara yapar | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| 6 | Sosyal Bilgiler öğretiminde küresel perspektiflerin önemini kavrar | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| 7 | Sosyal Bilgiler öğretiminde müfredat tasarımı ve uygulama süreçlerini değerlendirir | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 |
| 8 | Avrupa ülkelerindeki Sosyal Bilgiler öğretiminde kültürel çeşitlilik ve çok kültürlü eğitim yaklaşımlarını analiz eder | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 |
| 9 | Sosyal Bilgiler öğretiminde güncel eğilimleri ve gelecekteki yönelimleri tartışır | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 146 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||