| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Modern Dönem Irak Siyaseti | ODC 546 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. RECEP TAYYIP GÜRLER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı Ortadoğu'nun önemli aktörlerinden olan Irak'ta siyasetin nasıl şekillendiğini incelemektir. Odak noktası ABD İşgali'nden sonraki süreç olmakla birlikte işgal öncesi süreçte Irak'taki siyasi gelişmeler de ele alınacaktır. Bu ders ile Ortadoğu Çalışmaları Yüksek Lisans Programı öğrencilerinin Irak'taki siyasi gelişmeleri daha iyi analiz edebilmesi amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Dersin başlangıcında Irak siyasetinin tarihsel arkaplanı tanıtılacaktır. Bu bağlamda Osmanlı İmparatorluğu sonrasında Irak'ta kurulan siyasi yapı incelenecektir. Ardından gelen haftalarda ise kronolojik bir sırayla Irak'ta siyaseti etkileyen önemli olaylar anlatılacaktır. Hem Irak'ı hem de bölgesel düzeni önemli ölçüde etkileyen ABD işgali ve sonrasında meydana gelen siyasi gelişmeler içeriğin kalan kısmını ve çoğunluğunu oluşturacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Osmanlı Irak'ı ve Birinci Dünya Savaşı'nda Irak | |
| 2 | İngiliz Manda Yönetimi altında Irak | |
| 3 | Irak'ta darbeler dönemi | |
| 4 | Baas Partlisi ve Saddam Hüseyin dönemi Irak'ı | |
| 5 | Yaptırımlar, Ayaklanmalar ve Irak siyaseti | |
| 6 | 2003 ABD İşgali | |
| 7 | Yeni Anayasa ve Irak'ta siyaseti etkileyen temel aktörler | |
| 8 | 2006 ve 2010 Parlamento seçimleri | |
| 9 | 2014 Seçimleri ve IŞİD'in yayılması | |
| 10 | Haşdi Şaabi ve Irak siyasetine etkisi | |
| 11 | IŞİD Sonrası süreçte Irak Siyaseti | |
| 12 | Irak siyasetini etkileyen dış aktörler: ABD | |
| 13 | Irak siyasetini etkileyen dış aktörler: İran | |
| 14 | Irak siyasetini etkileyen dış aktörler: Türkiye |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Anthony H. Cordesman, Ahmed Hashim, Iraq:Sanctions And Beyond, Westview Press, 1997. Marion Farouk-Sluglett and Peter Sluglett: Iraq Since 1958:From Revolution to Dictatorship, I.B.Tauris: London, 2001. Shams C. Inati, Iraq: Its History, People and Politics, Humanity Books: New York, 2003. Faleh A. Cabbar, Irak'ta Şii Hareketi ve Direniş, Hikmet Halis (Çev.), Agora Kitaplığı: İstanbul, 2004. Adeed Dawisha, Iraq: A Political History from Independence to Occupation, Princeton University Press: New Jersey, 2009. Achim Rohde, STATE-SOCIETY RELATIONS IN BA‘THIST IRAQ FACING DICTATORSHIP, Routledge: London, 2010. Phebe Marr, THE MODERN HISTORY OF IRAQ, Westview Press, 2012. Ali A. Allawi, Irak Kralı I. Faysal, Hakan Abacı (çev.), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2014. Toby Dodge, Iraq - From War to a New Authoritarianism (Adelphi series) Taylor & Francis: Abingdon, Oxon, 2017. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme | ||||||
| 2 | Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
| 3 | Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma | ||||||
| 4 | Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
| 5 | Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
| 6 | Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
|---|
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|