| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Fizyolojik Psikoloji | RPD 106 | 2 | 2 + 0 | 2 | 3 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. SAMET MAKAS |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mesude Seven GÜRÇEN |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | İnsan fizyolojisi ve psikolojisi arasındaki etkileşimleri anlayabilmek için kontrol sistemleri olan sinir ve hormon sistemlerinin yapısı, işleyişi ve bunların insan psikolojisi ve öğrenme üzerindeki etkilerinin ortaya konması amaçlanmıştır. |
| Dersin İçeriği | Fizyolojik psikolojinin alanı ve araştırma yöntemleri; organizmanın fizyolojisi ve anatomisi, davranım mekanizmaları, duyu işlevleri, motor işlevler ve duygular, güdü ve güdünün fizyolojik temelleri, işlevsel bozukluklar ve bu bozuklukların nedenleri. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Organizmanın fizyolojisi ve anatomisinin temel özelliklerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimini ilişkilendirir. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
| 3 | Sinir hücreleri arasındaki etkileşim ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
| 4 | Beynin farklı bölgelerinin işlevleri ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
| 5 | Bireyin yetenekleri ile beyin yarım kürelerinin gelişmişlikleri arasındaki ilişkiyi açıklar. | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, | |
| 6 | Güdü ve güdünün fizyolojik temellerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Hormon sisteminin öğrenme ve hafıza üzerindeki etkilerini tartışır. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 8 | Psikolojik durum ile vücut salgıları arasındaki ilişkiyi değerlendirir. | Problem Çözme, Proje, Mikro Öğretim, | |
| 9 | Duygusal durumun öğrenme hızını nasıl etkilediğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 10 | Beynin nasıl öğrendiğini ve hangi faktörlerin öğrenmeyi etkilediğini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Güdü ve güdünün fizyolojik temelleri | İlgili kaynak |
| 2 | İşlevsel bozukluklar ve bu bozuklukların nedenleri | İlgili kaynak |
| 3 | Sinir hücreleri ve sinyal iletimi (duyguları ifade etmenin önemi) | İlgili kaynak |
| 4 | Motor işlevler ve duygular | İlgili kaynak |
| 5 | Beynin bilgiyi işlemesi. Bilgi işleme örnekleri | İlgili kaynak |
| 6 | Bütüncül Değerlendirme | İlgili kaynak |
| 7 | Duyu işlevleri | İlgili kaynak |
| 8 | Ara sınav | İlgili kaynak |
| 9 | Davranım mekanizmaları | İlgili kaynak |
| 10 | Beyin kimyası davranışları etkileyen nörotrasmitterler | İlgili kaynak |
| 11 | Organizmanın fizyolojisi ve anatomisi (Beynin bölgeleri ve işlevleri) | İlgili kaynak |
| 12 | Çocuklarda nöron ve beyin gelişimi | İlgili kaynak |
| 13 | Davranım mekanizmaları | İlgili kaynak |
| 14 | Fizyolojik psikolojinin alanı ve psikolojik danışma ilişkisi | İlgili kaynak |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Derse ait dokümanlar ve ders notları SABİS akademik bilgi sistemi üzerinden paylaşılacaktır. |
| Ders Kaynakları | [1] Bear, MF., Connors, BW., Paradiso, MA. (1996). Neuroscience: exploring the brain [2] Greenfield, S. (2000). İnsan Beyni. İstanbul: Varlık Yayınları. [3] Jensen, Eric. (1998). Teaching with the brain mind. Çev. Doğanay, Ahmet. (2006). Beyin Uyumlu Öğrenme. Ankara: Nobel Kitabevi. [4] Ülgen, Gülten. (2002). Beyin Temelli Öğrenme. Nobel Kitabevi. [5] Madi, Bülent. (2006). Öğrenme Beyinde nasıl oluşur? Morpa Yayınları. [6] Duman, Bilal. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme?. Ankara: Pagema yayıncılık. [7] Senemoğlu, Nuray. (2007). Gelişim Öğrenme Öğretim. Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Gönül Yayınları. [8] Açıkgöz, Ü. K. (2002). Aktif Öğrenme. Ankara: Eğitim Dünyası Yayınları. [9] Özden, Y. (2005). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pagem Akademi. [10] Boydak, Alp Beyin Yarım Kürelerinin Gizemi, Beyaz Yayınları, 2004, İstanbul. [11] Kandel, ER., Schwartz, JH., Jessell, TM., (2000). Principles of Neural Science, (2000). [12] Berne, RM., Levy, MN. (2000). Principles of Physiology. Third ed. [13] Kandel, ER., Schwartz, JH., Jessell, TM., (2000). Principles of Neural Science, (2000). [14] Berne, RM., Levy, MN. (2000). Principles of Physiology. Third ed. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Okul rehberlik ve psikolojik danışmanlık hizmetlerinin kapsamını bilir. | X | |||||
| 2 | Öğrencilerin akademik, kariyer ve sosyal-duygusal gelişim alanlarına ve ihtiyaçlarına uygun okul rehberlik ve psikolojik danışma programı planlar. | X | |||||
| 3 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programını ilgili kurumlar, komisyonlar ve paydaşlarla işbirliği ve eşgüdüm içerisinde yürütür. | X | |||||
| 4 | Okul rehberlik ve psikolojik danışma programı çıktılarını değerlendirir ve sonuçlar doğrultusunda geliştirir. | X | |||||
| 5 | Kritik yaşam olayları ve kriz durumlarında ikincil ve üçüncül önleme hizmetleri ve psiko-sosyal müdahale planı hazırlar ve sunar. | X | |||||
| 6 | Kariyer psikolojik danışmanlığı kapsamında bireyi tanıma tekniklerini uygulayarak bireysel ve grup değerlendirmeleri yapar. | X | |||||
| 7 | Kariyer planlama kapsamında eğitim ve mesleki fırsatlar, rol geçişleri ve kariyer gelişimine yönelik bireysel ve grupla kariyer rehberliği hizmetleri yürütür. | X | |||||
| 8 | Çalıştığı kurumun paydaşlarına ihtiyaçları doğrultusunda kariyer gelişim programı hazırlar ve yürütür. | X | |||||
| 9 | Mesleki kurum, eğitim kuruluşları, iş gücü piyasası arasındaki işbirliğini ve koordinasyonu geliştirici faaliyetleri organize eder. | X | |||||
| 10 | Organizasyon ve örgütlere yönelik kariyer psikolojik danışmanlığı hizmeti sunar. | X | |||||
| 11 | Aile danışmanlığı kuramlarını bilir. | X | |||||
| 12 | Evliliğe hazırlık ve evliliği güçlendirme programları planlar. | X | |||||
| 13 | Evlilik öncesi psikolojik danışma hizmetleri kapsamında eş seçimi kuramları, kişisel ve çevresel faktörleri açıklar. | X | |||||
| 14 | Aile yaşam döngüsü evreleri kapsamında rol geçişleri konusunda önleyici rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri yürütür. | X | |||||
| 15 | Aile içi şiddet ve boşanma gibi kriz durumlarında müdahale hizmetlerini açıklar. | X | |||||
| 16 | Psikolojik danışma sürecinde terapötik koşulları sağlamaya yönelik terapötik becerileri etkili şekilde kullanır. | X | |||||
| 17 | Danışanın sorunu ve davranışsal amacına uygun bireysel danışma oturumları planlar ve yürütür. | X | |||||
| 18 | Danışanın ihtiyacına yönelik uygun müdahale yöntem ve tekniklerini kullanır. | X | |||||
| 19 | Grup kuralları doğrultusunda ve grup evreleri çerçevesinde grubun amacına uygun alıştırma ve teknikler ile grupla psikolojik danışma liderliğini yürütür. | X | |||||
| 20 | Danışanların sorunlarını gelişim, kişilik, psikolojik danışma kuramları çerçevesinde profesyonel bir bakışla çerçevelendirir. | X | |||||
| 21 | Yaşam dönemi ve uyum problemleri, davranış bozukluklarına dair alan bilgisini vaka formülasyonunda işe koşar. | X | |||||
| 22 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken mevcut toplumsal yapı ve kültürel dinamiklerin ve kendi kültürel özelliklerinin farkındadır. | X | |||||
| 23 | Kültüre duyarlı psikolojik danışma beceri ve yeterliklerine sahiptir. | X | |||||
| 24 | Mevcut kültürden farklı kültürel bağlamlara sahip ve dezavantajlı danışanlara okul, kariyer ve aile psikolojik danışmanlığı hizmetlerini sunarken kültüre duyarlı psikolojik danışma bilgi, beceri ve yeterliklerini işe koşar. | X | |||||
| 25 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri seçer. | X | |||||
| 26 | Danışanın ihtiyaçlarına ve özelliklerine uygun psikolojik test ve test dışı teknikleri yönergeleri doğrultusunda uygular ve değerlendirir. | X | |||||
| 27 | Bilimsel araştırma süreci basamaklarını ve yöntemlerini bilir. | X | |||||
| 28 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanına dair araştırma tasarlar. | X | |||||
| 29 | Araştırma konusu ve amacına uygun örnekleme ve veri toplama yöntemiyle elde ettiği verileri analiz eder. | X | |||||
| 30 | Araştırma sonuçlarını araştırma amacına uygun şekilde yorumlar ve raporlar. | X | |||||
| 31 | Rehberlik ve psikolojik danışma alanında ulusal ve uluslararası etik ilkeleri, standartları, kuralları ve kodları bilir. | X | |||||
| 32 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerini sunarken meslek etiğine riayet eder. | X | |||||
| 33 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar) takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahiptir. | X | |||||
| 34 | Alanıyla ilgili güncel bilimsel gelişmeleri takip ederken (yeni terapi teknikleri, kuramlar, sempozyumlar, kongreler, çalıştaylar v.b.) basılı ve dijital kaynakları etkin şekilde kullanır. | X | |||||
| 35 | Mesleki konularda alan savunuculuğu ve danışanlar konusunda hak savunuculuğuna önem verir. | X | |||||
| 36 | Sosyal ve dijital bağlamlarda rehberlik ve psikolojik danışmanlık alanıyla ilgili bilgi, beceri ve deneyimlerini etkili şekilde ifade eder. | X | |||||
| 37 | Ulusal ya da yerel çapta meydana gelebilecek travmatik olaylar sonrasında, sosyal sorumluluk çerçevesinde psikolojik danışma yardımı sunar. | X | |||||
| 38 | Psikolojik yardım sürecini yürütürken manevi ve evrensel değerleri gözetir. | X | |||||
| 39 | Demokratik ve aktif katılım kararlılığına sahip bir şekilde sosyal yaşama dahil olur. | X | |||||
| 40 | Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinde bilimsel tutuma, kanıta dayalılığa ve hesap verilebilirliğe önem verir. | X | |||||
| 41 | Psikolojik danışman olarak kendi beden ve ruh sağlığına önem verir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | PÇ 27 | PÇ 28 | PÇ 29 | PÇ 30 | PÇ 31 | PÇ 32 | PÇ 33 | PÇ 34 | PÇ 35 | PÇ 36 | PÇ 37 | PÇ 38 | PÇ 39 | PÇ 40 | PÇ 41 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Organizmanın fizyolojisi ve anatomisinin temel özelliklerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 2 | Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimini ilişkilendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 3 | Sinir hücreleri arasındaki etkileşim ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 4 | Beynin farklı bölgelerinin işlevleri ile öğrenme arasındaki ilişkiyi kurar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 5 | Bireyin yetenekleri ile beyin yarım kürelerinin gelişmişlikleri arasındaki ilişkiyi açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 6 | Güdü ve güdünün fizyolojik temellerini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 7 | Hormon sisteminin öğrenme ve hafıza üzerindeki etkilerini tartışır. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 8 | Psikolojik durum ile vücut salgıları arasındaki ilişkiyi değerlendirir. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 9 | Duygusal durumun öğrenme hızını nasıl etkilediğini açıklar. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| 10 | Beynin nasıl öğrendiğini ve hangi faktörlerin öğrenmeyi etkilediğini açıklar. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 65 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Kısa Sınav | 15 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 13 | 1 | 13 |
| Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
| Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Toplam İş Yükü | 87 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
| dersAKTSKredisi | 3 | ||