| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Çağdaş Felsefe ve Sanat | SRM 608 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Çağdaş felsefenin problemlerini sanatın teorisi ve pratikleriyle ilişkilendirerek sanat öğrencilerinin entellektüel ardalanını güçlendirmek |
| Dersin İçeriği | 19. ve 20. yüzyıl felsefi düşüncesi ile sanatın ilişkilenme biçimleri |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Çağdaş Felsefenin temel problemlerini öğrenir | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
| 2 | Sanat ve felsefe arasındaki ilişkiyi tartışabilir | Anlatım, | Sözlü Sınavlar, |
| 3 | Sanat öğrencisi olarak artistik pratiklerini felsefi bir bakışla irdeleyebilir | Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 4 | Sanat eserinin çeşitli filozoflar tarafından nasıl yorumlandığını öğrenebilir | Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
| 5 | Çağdaş felsefe ve çağdaş sanat arasındaki bağlantıyı tartışabilir | Tartışma, | Sözlü Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Introduction: The relationship between art and philosophy | - |
| 2 | Heidegger - The Artist in a Posthumanist World | Bolt, B. (2010). Yeni Bir Bakışla Heidegger, (Çev: Murat Özbank), İstanbul: Kolektif Kitap Yayınevi. |
| 3 | Merleau-Ponty, “Art and the World of Perception” | Merleau-Ponty, M. (2010). Algılanan Dünya: Sohbetler (Çev. Ömer Aygün), İstanbul: Metis Yayınları. |
| 4 | Bergson - What is the Use of Art? | Bergson, Henri (1986), Yaratıcı Tekâmül (Çeviri: M. Şekip Tunç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi. |
| 5 | Deleuze - The Logic of Sensation | Deleuze, G. (2009). Francis Bacon: Duyumsamanın Mantığı. (Çev. Can Batukan & Ece Erbay Nahum). İstanbul: Norgunk Yayınları |
| 6 | Baudrillard - Contemporary Aesthetics and the Conspiracy of Art | Baudrillard, J. (2022): Sanatın Komplosu. (Çev. Elçin Gen; Işık Ergüden). İstanbul: İletişim Yayınları. |
| 7 | Zizek: Looking Awry | Žižek, S. (2005). Yamuk Bakmak: Popüler Kültürden Jacques Lacan'a Giriş. (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları. |
| 8 | Ranciere - Distribution of the Sensible - Paradoxes of Political Art | Ranciére, J. (2010). "Politik Sanatın Paradoksları", Özgürleşen Seyirci içinde, (çev. E. Burak Şaman), İstanbul: Metis Yayınları: 48-77. |
| 9 | Midterm | - |
| 10 | Graham Harman- Objects and the Arts | Harman, G. (2022). Sanat ve Nesneler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları |
| 11 | Latour- We have never been Modern | Latour, Bruno [1991], Biz Hiç Modern Olmadık: Simetrik Antro- poloji Denemesi, çev. İnci Uysal, İstanbul: Norgunk Yayınları, 2008. |
| 12 | Haraway- Art-Science Activisims | Haraway, D. (2023). Başka Yer, (Çev. Güçsal Pusar). İstanbul: Metis Yayınları |
| 13 | Bennett- Vibrant Matter: A Political Ecology of Things | Bennett, J. (2024). Canlı Madde: Şeylerin Politik Ekolojisi, çev. Başak Ağın. Çanakkale: Akademim Yayınları |
| 14 | Disussion | - |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Baudrillard, J. (2022): Sanatın Komplosu. (Çev. Elçin Gen; Işık Ergüden). İstanbul: İletişim Yayınları. Bennett, J. (2024). Canlı Madde: Şeylerin Politik Ekolojisi, Çanakkale: Akademim Yayınları Bergson, Henri (1986), Yaratıcı Tekâmül (Çeviri: M. Şekip Tunç), İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Basımevi. Bolt, B. (2010). Yeni Bir Bakışla Heidegger, (Çev: Murat Özbank), İstanbul: Kolektif Kitap Yayınevi. Direk, Z. (2003). Dünyanın Teni: Merleau-Ponty Felsefesi Üzerine İncelemeler. İstanbul: Metis Yayınları Deleuze, G. (2009). Francis Bacon: Duyumsamanın Mantığı. (Çev. Can Batukan & Ece Erbay Nahum). İstanbul: Norgunk Yayınları Foucault, M. (2017). Kelimeler ve Şeyler: İnsan Bilimlerinin Bir Arkeolojisi. (Çev. Mehmet Ali Kılıçbay). Ankara: İmge Kitabevi Yayınları Foucault, M. (1993). Bu Bir Pipo Değildir (Çev. Selahattin Hilav), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları Haraway, D. (2023). Başka Yer, (Çev.Müge Gürsoy Sökmen). İstanbul: Metis Yayınları Harman, G. (2022). Sanat ve Nesneler. İstanbul: Ayrıntı Yayınları Latour, Bruno [1991], Biz Hiç Modern Olmadık: Simetrik Antro- poloji Denemesi, çev. İnci Uysal, İstanbul: Norgunk Yayınları, 2008. Merleau-Ponty, M. (2010). Algılanan Dünya: Sohbetler (Çev. Ömer Aygün), İstanbul: Metis Yayınları. Ranciére, J. (2010). "Politik Sanatın Paradoksları", Özgürleşen Seyirci içinde, (çev. E. Burak Şaman), İstanbul: Metis Yayınları: 48-77.
Ranciere, J. (2020). Dissensus Politika Ve Estetik Üzerine, çev. Mustafa Yalçınkaya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları Virilio, P. (2013). Çokluğun Grameri: Çağdaş Yaşam Biçimlerinin Analizi İçin. (Çev. Volkan Kocagül ve Münevver Çelik). İstanbul: Otonom Yayınları Žižek, S. (2005). Yamuk Bakmak: Popüler Kültürden Jacques Lacan'a Giriş. (T. Birkan, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce veya araştırmalar ile uzmanlık düzeyinde geliştirmek, derinleştirmek; bilime ve sanata yenilik getirecek özgün tanımlara, tasarımlara ya da eserlere ulaşmak. | X | |||||
| 2 | Alanı ile ilgili uygulamalı ya da kuramsal çalışmalarda; yeni bilgilere sistematik bir biçimde yaklaşabilmek, alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde teknik, artistik ve üslüpsal açıdan üst düzeyde ustalık kazanabilmek. | X | |||||
| 3 | Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak saptayabilir ve çözüm yöntemi geliştirebilir. | X | |||||
| 4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve çözüm üretebilir. | X | |||||
| 6 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2). | ||||||
| 7 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir ve geliştirebilir. | ||||||
| 8 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
| 9 | Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Çağdaş Felsefenin temel problemlerini öğrenir | 1 | 3 | 5 | ||||||
| 2 | Sanat ve felsefe arasındaki ilişkiyi tartışabilir | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| 3 | Sanat öğrencisi olarak artistik pratiklerini felsefi bir bakışla irdeleyebilir | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 4 |
| 4 | Sanat eserinin çeşitli filozoflar tarafından nasıl yorumlandığını öğrenebilir | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 4 |
| 5 | Çağdaş felsefe ve çağdaş sanat arasındaki bağlantıyı tartışabilir | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 60 |
| 1. Ödev | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 6 | 6 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
| Toplam İş Yükü | 159 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||