| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Sürdürülebilir Çevre Yönetimi: Sistemler, Riskler ve Etki Değerlendirmesi | IDS 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ASUDE ATEŞ |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. ASUDE ATEŞ, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı, sürdürülebilir çevre yönetimi disiplininin kuramsal temellerini, sistem odaklı analiz yaklaşımlarını ve çevresel risklerin bilimsel yöntemlerle nicel ve nitel olarak değerlendirilmesini öğrencilere kazandırmaktır. Öğrencilerin; ekosistem bütünlüğü, çevresel taşıma kapasitesi, kurumsal çevresel yönetimi ve sürdürülebilirlik göstergeleri arasındaki ilişkileri kavrayarak, çevreye ilişkin karar alma süreçlerini sistematik ve kanıta dayalı bir çerçevede yorumlayabilmeleri hedeflenmektedir. Bu kapsamda ders, katılımcılara ulusal ve uluslararası çevre mevzuatını, sürdürülebilir kalkınma hedefleri ve ISO 14001 Standartı süreçlerini eleştirel ve bütüncül bir bakış açısıyla analiz edebilme yetkinliği kazandırmayı amaçlamaktadır. |
| Dersin İçeriği | Ders içeriği; çevre yönetim sistemlerinin kuramsal yapısını (ör. ISO 14001, AB çevre politikaları, döngüsel ekonomi prensipleri), çevresel risk ve belirsizlik analizine yönelik metodolojik yaklaşımları ve çevresel karar destek mekanizmalarını kapsamaktadır. Ayrıca; kirlilik önleme stratejileri, atık ve kaynak yönetimi, iklim değişikliği uyum–azaltım politikaları, endüstriyel ekoloji uygulamaları, kurumsal sürdürülebilirlik raporlaması ve uyum süreçleri gibi ileri düzey konular ele alınmaktadır. Ders, teorik çerçeveyi güncel küresel çevre sorunları, sektörel uygulamalar ve vaka analizleriyle ilişkilendirerek, öğrencilerin sürdürülebilir çevre yönetimi pratiklerini yüksek akademik yetkinlik düzeyinde kavramalarını amaçlamaktadır. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | ISO 14001 Standartının temel özelliklerini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Performans Değerlendirme, |
| 2 | Çevresel Risk değerlendirme metodlarını tanır ve uygular | Problem Çözme, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Performans Değerlendirme, |
| 3 | Sürdürülebilir Kalkınma ile standartlar ve risk değerlendirme arasında bağlantı kurar | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Çevre Kirliliği Temel Tanımlar | |
| 2 | Sürdürülebilirlik ve Döngüsel Ekonomi | |
| 3 | Çevre Yönetim Sistemi ISO 14001 - Standart Genel Başlıklar | |
| 4 | Yönetim sisteminde PUKO yaklaşımı | |
| 5 | Atık Yönetimi - Yönetmelikler ve işleyiş | |
| 6 | Kaynak Yönetimi | |
| 7 | Planlama ve Uygulama | |
| 8 | Faaliyetler ve Sürekli iyileştirme | |
| 9 | Çevresel Risk Değerlendirme | |
| 10 | Çevresel risk değerlendirme örnekleri | |
| 11 | Tehlike ve fırsat yaklaşımı | |
| 12 | Çevresel Etki Analizi | |
| 13 | Örnek Uygulama alanlarında araştırma | |
| 14 | Örnek uygulama alanlarında araştırma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | ISO 14001 Standartının temel özelliklerini tanır | 3 | 4 | |||
| 2 | Çevresel Risk değerlendirme metodlarını tanır ve uygular | 0 | 3 | 4 | ||
| 3 | Sürdürülebilir Kalkınma ile standartlar ve risk değerlendirme arasında bağlantı kurar | 0 | 3 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
| 2. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 40 | 40 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 40 | 40 |
| Final | 1 | 40 | 40 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||