| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Ana Çocuk Sağlığı | DKH 505 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yok |
| Önerilen Seçmeli Dersler | Aile Planlaması Cinsel Sağlık Üreme Sağlığı |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ZEKİYE TURAN, |
| Dersin Yardımcıları | Yok |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencinin Ana- Çocuk sağlığına ilişkin kavramları, önemi ve kapsamını tanımlayabilmesi, dünyada ve Türkiye'de Ana-Çocuk Sağlığını ve etkileyen faktörleri tartışabilmesi amaçlanmıştır. |
| Dersin İçeriği | Bu ders, ana-çocuk sağlığının önemi, dünyada ve ülkemizde ana çocuk sağlığı sorunları ve bu sorunları ortadan kaldırmaya yönelik gerçekleştirilen uygulamaları ve ana-çocuk sağlığının geliştirilmesine yönelik politikaları kapsar. |
| Kalkınma Amaçları |
|---|
|
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Ana-çocuk sağlığı ile ilgili kavramları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Ülkemizde ve dünyada ana-çocuk sağlığı ile ilgili gelişmeleri takip eder. | Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Kadın ve çocuk hakları ile ilgili yasal düzenlemeleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 4 | Anne ve Çocuk Sağlığını olumsuz etkileyen durumları bilir | Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 5 | Çocuk ve erişkin aşılama programını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Ana-Çocuk Sağlığına İlişkin Temel Kavramlar | Literatür tarama |
| 2 | Üreme Sağlığı, Kadının Statüsünü Geliştirmeye Yönelik Yasal Düzenlemeler | Literatür tarama |
| 3 | Çocuk Haklarını Geliştirmeye Yönelik Yasal Düzenlemeler | Literatür tarama |
| 4 | Dünyada ve Ülkemizde Anne Ölümleri | Literatür tarama |
| 5 | Dünyada ve Ülkemizde Bebek Ölümleri | Literatür tarama |
| 6 | Aile Planlaması, Karşılamayan Gereksinimler ve Düşükler | Literatür tarama |
| 7 | Ana ve Çocuk Sağlığını Geliştirmede Eğitim ve Danışmanlık | Literatür tarama |
| 8 | Prekonsepsiyonel Dönem Bakım | Literatür tarama |
| 9 | Doğum ve Doğum Sonrası Dönemde Sağlığı Geliştirme | Literatür tarama |
| 10 | Emzirme Dönemi | Literatür tarama |
| 11 | Emzirme Politikaları | Literatür tarama |
| 12 | Aşılama | Literatür tarama |
| 13 | Adölesan Sağlığının Önemi ve Korunması | Literatür tarama |
| 14 | Çalışan Anne ve Çocuğunun Durumu | Literatür tarama |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Yok |
| Ders Kaynakları | Adadıoğlu Ö., Turan Z. (2021) Sağlık Profesyonelleri için Kronik Hastalıklarda Gebelik ve Yönetimi, 1. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri Çal A, Ölçer Z.: Doğurganlığın Düzenlenmesi. 2.Baskı, Vize Yayıncılık, 2021 Ankara Cinsel Sağlık Eğitimi, Pegem Akademi Yayıncılık, 2016 ISBN. 6053185956 Çınar, N., & Şahin, S. (Eds.). (2020). *Anne ve çocuk sağlığı: İlk 1000 gün*. Akademisyen Kitabevi. http://www.acog.org/ http://www.figo.org/ http://www.who.int/topics/ Kızılkaya Beji N. (Ed) 2015. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul. Nobel Akademik Yayıncılık. (2021). *Anne ve çocuk sağlığı*. Nobel Kitabevi. Saracaloğlu, A. S., Hergüner, G., & Saçan, S. (Eds.). (2019). *Anne çocuk sağlığı ve eğitimi*. Güven Plus Grup Yayınları. Soysal, G., Özcan, C., & Akın, A. (2022). *Dünyada ve Türkiye’de kadın, anne ve çocuk sağlığının güncel durumu*. Sosyal Sorumluluk ve Yardımlaşma Vakfı (SSYV). https://www.ssyv.org.tr/wp-content/uploads/2022/04/1-Dunyada-ve-Turkiyede-Kadin-Anne-ve-Cocuk-Sagliginin-Guncel-Durumu.pdf Sönmez M.O. Turan Z. (2025) "Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması" 2. Baskı. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara Şirin, A., Kavlak, O. (Ed) (2015). Kadın Sağlığı. Nobel Tıp, İstanbul. T.C. Sağlık Bakanlığı. (2025). *Bebek dostu hastane programı*. Sağlık Bakanlığı. https://fgam.saglik.gov.tr/TR-1121141/bebek-dostu-hastane.html Taşkın L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği. Birleştirilmiş ve Genişletilmiş Baskı. Sistem Ofset, Ankara. Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (2018). Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Ankara, UNICEF. (2023, Kasım 22). *İklim değişikliği, hamile kadınların ve çocukların sağlığını ciddi şekilde tehdit ediyor*. UNICEF Türkiye. https://www.unicef.org/turkiye/bas%C4%B1n-b%C3%BCltenleri/i%CC%87klim-de%C4%9Fi%C5%9Fikli%C4%9Fi-hamile-kad%C4%B1nlar%C4%B1n-ve-%C3%A7ocuklar%C4%B1n-sa%C4%9Fl%C4%B1%C4%9F%C4%B1n%C4%B1-ciddi-%C5%9Fekilde-tehdit United Nations Population Fund (UNFPA). (2024). *Maternal health and reproductive rights*. UNFPA. https://www.unfpa.org/maternal-health World Health Organization (WHO). (2023). *Improving maternal and child health*. WHO. https://www.who.int/health-topics/maternal-health |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Kadın sağlığı sorunlarına kapsamlı ve bütüncü bir bakış açısı geliştirir. | X | |||||
| 2 | Kadın sağlığı sorunlarının nedenlerini analiz eder | X | |||||
| 3 | Kadın ve ailesine yönelik sağlık eğitimi yapabilir | X | |||||
| 4 | Kadın sağlığı sorunlarına yönelik yenilikçi çözüm stratejileri geliştirir | X | |||||
| 5 | Bir yabancı dilde bilimsel yayın takip edecek, yazılı ve sözlü iletişim kurabilir | X | |||||
| 6 | Uzman olarak jinekolojik, obstetrik alanda nitelikli hemşirelik bakımı verir | X | |||||
| 7 | Kadın sağlığını gösteren istatistiksel verileri bilir ve yorumlar | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Ana-çocuk sağlığı ile ilgili kavramları bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 |
| 2 | Ülkemizde ve dünyada ana-çocuk sağlığı ile ilgili gelişmeleri takip eder. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 |
| 3 | Kadın ve çocuk hakları ile ilgili yasal düzenlemeleri bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 |
| 4 | Anne ve Çocuk Sağlığını olumsuz etkileyen durumları bilir | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 |
| 5 | Çocuk ve erişkin aşılama programını bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 50 |
| 1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ödev | 1 | 30 | 30 |
| Performans Görevi (Seminer) | 1 | 30 | 30 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 1 | 15 |
| Final | 1 | 40 | 40 |
| Toplam İş Yükü | 147 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||