| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yüksek Başarımlı Hesaplama | VBA 308 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. YASİN ALTUNBAŞAK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | |
| Dersin İçeriği |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Paralel donanım mimarileri ve paralel yazılım teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||
| 2 | MPI kütüphanesini kullanarak dağıtık bellekli sistemler için yazılım geliştirir. | ||
| 3 | POSIX Threads ve OpenMP kütüphanelerini kullanarak seri programları paylaşımlı bellekli sistem üzerinde paralel çalışacak hale getirir. | ||
| 4 | Paralel programlamadaki yöntemlerin durumlara göre kullanım şekilleri hakkında fikir sahibi olur. | ||
| 5 | Grafik işlemci üzerindeki çekirdekleri üzerinde paralel hesaplamalar gerçekleştirir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Paralel programlamaya giriş | |
| 2 | Seri ve paralel mimari yapılarının incelenmesi | |
| 3 | Genel paralel yazılım kavramları | |
| 4 | Mesaj İletim Arayüzü (MPI) - dağıtık bellekli sistem paralel programlama kütüphanesi | |
| 5 | Mesaj İletim Arayüzü (MPI) - dağıtık bellekli sistem paralel programlama kütüphanesi | |
| 6 | POSIX Threads (pthreads) - paylaşımlı bellekli sistem paralel programlama kütüphanesine giriş, çatallanma(forking) ve bağlanma (joining) | |
| 7 | POSIX Threads kütüphanesinde durum değişkenleri (condition variables) ve oku-yaz kilitleri (read-write locks). Semafor kavramı ve kullanımı. | |
| 8 | POSIX Threads kütüphanesinde durum değişkenleri (condition variables) ve oku-yaz kilitleri (read-write locks). Semafor kavramı ve kullanımı. | |
| 9 | OpenMP - paylaşımlı bellekli sistem paralel programlama kütüphanesine giriş. Veri ve iş paylaşım yapıları. | |
| 10 | OpenMP kütüphanesinde kanallar arasında veri bölüştürme, bellek paylaşımı ve indirgeme | |
| 11 | OpenMP kütüphanesinde senkronizasyon yöntemleri. | |
| 12 | CUDA ile grafik işlemci programlamaya giriş ve GPU yapıları | |
| 13 | . CUDA ile GPU belleğine veri taşınması ve GPU fonksiyonu çağırma | |
| 14 | CUDA ile GPU üzerinde çok boyutlu dizi işlemleri |
| Kaynaklar | ||
|---|---|---|
| Ders Notu |
|
|
| Ders Kaynakları | ||
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Veri Biliminde matematik konusunda yeterli bilgi birikimine ve bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık veri bilimi problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisine sahiptir. | ||||||
| 2 | Bilimsel araştırma yapabilme yeteneği ile elde edilen bilgiyi derinlemesine analiz edebilir ve yorumlayabilir | ||||||
| 3 | Analitik, modelleme ve deneysel araştırmaların tasarlanması ve uygulanması konusunda yetkinliğe; karmaşık veri setlerini analiz etme ve yorumlama yeteneğine sahiptir | ||||||
| 4 | Eksik veya kısıtlı veri setleriyle çalışarak bilgiyi tamamlayabilir ve farklı disiplinlerden gelen bilgileri entegre edebilir | ||||||
| 5 | Veri bilimi ve analitiği problemlerini tanımlama ve çözme becerisi için gerekli programlama becerisine sahiptir | ||||||
| 6 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapabilme, karmaşık problemlere yönelik çözüm stratejileri geliştirebilme, sorumluluk alma ve takım çalışmasına katkı sağlama becerisine sahiptir | ||||||
| 7 | Yenilikçi fikirler ve yöntemler geliştirme kabiliyetine; veri bilimi ve analitiği alanında veri işleme süreçlerinde yeni yaklaşımlar ortaya koyabilme becerisine sahiptir | ||||||
| 8 | Gereksinim duyulan veri ve bilgileri tanımlama, erişme ve değerlendirme, veri yönetimi ve analitiği alanında yetkindir. | ||||||
| 9 | Veri bilimi ve analitiği alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilir, öğrenme ve yeni teknolojileri hızlı bir şekilde adapte edebilir | ||||||
| 10 | Yapılan çalışmaların sonuçlarını etkili bir şekilde aktarabilir ve teknik ve karmaşık konuları anlaşılır bir şekilde sunabilir | ||||||
| 11 | Veri bilimi ve analitiği uygulamalarının sosyal ve çevresel etkilerinin farkındadır ve bu bağlamda uyum sağlayabilir | ||||||
| 12 | Veri toplama, analiz etme ve raporlama süreçlerinde toplumsal, bilimsel ve etik değerler hakkında bilgi sahibidir; etik ilkeleri gözetir ve toplumun faydasını ön planda tutar | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Paralel donanım mimarileri ve paralel yazılım teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||||||||
| 2 | MPI kütüphanesini kullanarak dağıtık bellekli sistemler için yazılım geliştirir. | ||||||||||||
| 3 | POSIX Threads ve OpenMP kütüphanelerini kullanarak seri programları paylaşımlı bellekli sistem üzerinde paralel çalışacak hale getirir. | ||||||||||||
| 4 | Paralel programlamadaki yöntemlerin durumlara göre kullanım şekilleri hakkında fikir sahibi olur. | ||||||||||||
| 5 | Grafik işlemci üzerindeki çekirdekleri üzerinde paralel hesaplamalar gerçekleştirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| Toplam | 0 |
| Toplam | 0 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|