| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Senaryo Yazımı | ITM 004 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör.Dr. ŞEBNEM CEYLAN APAYDIN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere film senaryosu ve senaryo kuramları hakkında temel bilgileri vermek ve bu bilgilerin ışığında, belirledikleri özgün ya da uyarlama bir öyküyü sinopsis tretman ve senaryo haline getirmelerini sağlamaktır. |
| Dersin İçeriği | Derste öğrencilerin bir kısa film fikrini geliştirme, sinopsis ve senaryo yazma konularında uygulamalar yapmaları sağlanacaktır. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, amaçlar kısmında belirlenen senaryo yazımına ilişkin kuramları öğrenirler ve bu kuramlar kapsamında özgün ya da uyarlama bir öyküyü senaryo haline getirmeyi öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 2 | Senaryonun film endüstrisindeki yerini ve amacını anlatıp, şekil ve içerik profesyonel beklentileri karşılamanın gereklerini öğretmek. Kendi senaryolarında amatör hatalar yapmalarını engellemek. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Öğrencilerin kendi yönetmeyecekleri bir senaryo yazmanın gereklerini öğrenmeleri. Senaryonun görsel bir iletişim aracına hizmet ettiği için diğer yazı türlerinden farkını göstermek. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 4 | Antik çağdan günümüze gelen karakter merkezli hikaye anlatımının temellerini anlamak. Farklı tarzda metinler üzerine çalışmadan önce bu anlatım türünde ustalaşmanın önemini anlatmak. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 5 | Senaryo yazımında kullanılan kavramların yazarları sıkıştıran formüllerin değil aksine sıkıştıklarında zihin açan alışkanlıklar ve senaryolarını bittiklerinde senaryolarının iskeletini ve eksikliklerini test edebilecekleri araçlar olduğunu görmek. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 6 | Öğrencilerin kendi kısa senaryolarını, öğrendikleri kavramları kullanarak, profesyonel bir standartlara uygun yazmaları. | Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin tanıtımı, Senaryo üzerine fikir üretme | |
| 2 | Sinemanın Dili: Güzel sanat, Anlatım aracı, Kitle İletişim aracı. | |
| 3 | Yazacağınız şey: Senaryo kavramı ve evreleri. | |
| 4 | Senaryo yazarı olmak: Yaratıcı hayal gücü, bilgi, beceri,öykü anlatma yeteneği, teknoloji bilme. | |
| 5 | Senaryoda içsel yapıyı oluşturan öğeler | |
| 6 | Öyküleme (Dramatik Yapı) | |
| 7 | Senaryo Öyküsünü Oluşturan Öğeler Kişileştirme | |
| 8 | Ara Sınav | |
| 9 | Senaryo Uygulaması (Örnek inceleme) | |
| 10 | Devinimler, Zaman ve Mekan | |
| 11 | Konuşma Örgüsü(Diyalog) Müzik ve diğer sesler. | |
| 12 | Senaryo Evreleri inceleme 1 | |
| 13 | Senaryo Evreleri inceleme 2 | |
| 14 | Genel değerledirme. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Akyürek, Feridun (2004). Senaryo Yazarı Olmak. İstanbul: MediaCat Yayınları. Başol, Öktem (2010). Senaryo Kitabı: Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Örnekleri. İstanbul: Pana Film. Cooper, Pat ve Ken Dancyger (2005). Kısa Film Yazmak. Çev.: Simten Gündeş. İstanbul: Es. Eisenstein, Sergei (2008) Kısa Film Senaryosu. Çev.: Osman Akınhay, İstanbul: Agora Kitaplığı. Korz, Michael (2011) Senaryoda Diyalog. Çev.: Gonca Gülbey. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın. Mamet, David (2007). Film Yönetmek Üzerine. Çev.: Gülnur Güven. İstanbul: Hil Yayınları. Miller, William (2009). Senaryo Yazımı: Televizyon ve Sinema İçin. Çev.: Yılmaz Büyükerşen vd. İstanbul: Hayalbaz Kitap.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | İletişim Tasarımı ve Medya alanının gerektirdiği kuramları sıralar. | ||||||
| 2 | İletişim tasarımcısı ve Medya uzmanı olarak etik değerleri göz önünde bulundurur ve topluma karşı sorumluluk bilinciyle hareket eder. | ||||||
| 3 | Bir iletişim tasarımcısı olarak etkili iletişim ve medya üretiminin unsurlarını sıralar. | ||||||
| 4 | İletişim Tasarımı ve Medya alanında gerekli medya içeriklerini üretir ve tasarlar. | ||||||
| 5 | Çok yönlü olan medya mesajlarını, yine medya araçlarını kullanarak, daha anlaşılır olmasını sağlar. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler, amaçlar kısmında belirlenen senaryo yazımına ilişkin kuramları öğrenirler ve bu kuramlar kapsamında özgün ya da uyarlama bir öyküyü senaryo haline getirmeyi öğrenir. | |||||
| 2 | Senaryonun film endüstrisindeki yerini ve amacını anlatıp, şekil ve içerik profesyonel beklentileri karşılamanın gereklerini öğretmek. Kendi senaryolarında amatör hatalar yapmalarını engellemek. | |||||
| 3 | Öğrencilerin kendi yönetmeyecekleri bir senaryo yazmanın gereklerini öğrenmeleri. Senaryonun görsel bir iletişim aracına hizmet ettiği için diğer yazı türlerinden farkını göstermek. | |||||
| 4 | Antik çağdan günümüze gelen karakter merkezli hikaye anlatımının temellerini anlamak. Farklı tarzda metinler üzerine çalışmadan önce bu anlatım türünde ustalaşmanın önemini anlatmak. | |||||
| 5 | Senaryo yazımında kullanılan kavramların yazarları sıkıştıran formüllerin değil aksine sıkıştıklarında zihin açan alışkanlıklar ve senaryolarını bittiklerinde senaryolarının iskeletini ve eksikliklerini test edebilecekleri araçlar olduğunu görmek. | |||||
| 6 | Öğrencilerin kendi kısa senaryolarını, öğrendikleri kavramları kullanarak, profesyonel bir standartlara uygun yazmaları. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 15 |
| 1. Proje / Tasarım | 25 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
| 1. Final | 40 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 2 | 2 | 4 |
| Ara Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
| Final | 1 | 10 | 10 |
| Ödev | 5 | 5 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 101 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||