Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Problem Kurma MAT 602 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÖZKAN ERGENE
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Matematik eğitimi alanında problem kurmanın varlığının ve öneminin ortaya konulması, problem kurma yaklaşımının incelenmesi, uygulanması hakkında bilgi sahibi olunması

Dersin İçeriği

Problem Kurma ve Matematik Eğitimi

Problem Kurma Uygulamaları

Problem Kurma v problem Çözme İlişkisi

Probleme Dayalı Dersin Planlanması ve Uygulama Üzerine Tartışmalar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Problem oluşturma konusundaki teorik bilgisini açık bir şekilde ifade eder.
2 Problem kurma türlerini bilir.
3 Problem kurma ve çözme arasındaki iki yönlü ilişkiyi bilir.
4 Problem ortaya koymaya yönelik bir araştırmayı sonuçlandırabilir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Problem kurmanın doğuşu, doğası, amacı ve önemi
2 Problem kurma türlerinin incelenmesi
3 Örnekler ve etkinliklerle problem kurma türlerinin sınıflandırılması
4 Problem kurmanın değerlendirilmesi ve sınıflandırmalar
5 Problem kurmanın problem çözmeye katkısı bağlamında kurma-çözme ilişkisi
6 Problem çözmenin problem kurmaya katkısı bağlamında kurma-çözme ilişkisi
7 Problem kurma yaklaşımı bağlamında öğrenme
8 Teknoloji destekli problem kurma süreci ve modeller
9 Problem kurma sürecinde duyuşsal özellikler
10 Problem kurmaya yönelik makalelerin eleştirel analizi
11 Problem kurma sürecinin tasarlanması
12 Problem kurma sürecinin uygulanması
13 Problem kurma sürecinin sonuçlandırılması
14 Problem kurma sürecinin raporlanması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

·         Özgen, K., Kar, T., Çenberci, S., & Zengin, Y. (2023). Matematikte Problem Çözme ve Problem Kurma. Pegem Akademi

·         Zhang, L., Cai, J., Song, N., Zhang, H., Chen, T., Zhang, Z., & Guo, F. (2022). Mathematical problem posing of elementary school students: The impact of task format and its relationship to problem solving. ZDM

·         Baumanns, L., & Rott, B. (2020). Rethinking Problem-Posing Situations: A Review. Investigations in Mathematics Learning, 1–18.

·         Singer, F. M., Ellerton, N. F., & Cai, J. (Eds.). (2015). Mathematical problem posing: From research to effective practice. Springer.

·         Silver, E. A., & Cai, J. (2005). Assessing students’ mathematical problem posing. Teaching Children Mathematics, 12(3), 129-135.

·         Christou, C., Mousoulides, N., Pittalis, M., Pitta-Pantazi, D., & Sriraman, B. (2005). An empirical taxonomy of problem posing processes. ZDM – Mathematics Education, 37(3), 149–158.

Stoyanova, E., & Ellerton, N. F. (1996). A framework for research into students’ problem posing. In P. Clarkson (Ed.), Technology in mathematics education (pp. 518-525). Melbourne: Mathematics Education Research Group of Australasia

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve yetkinlikleri toplumsal, bilimsel ve etik sorunların çözümünde kullanır ve bu yolla içinde bulunduğu toplumun bilgi toplumu olmasına ve değerlerinin korunmasına katkıda bulunur. X
7 Matematik eğitimi alanında özgün ve yenilikçi bir düşünce ve tasarım oluşturma ve uygulama süreçlerini bağımsız olarak yürütmede sorumluluk alır, bu doğrultuda alanındaki en az bir ulusal ve ya uluslararası hakemli dergide özgün bir bilimsel araştırma ortaya koyarak alanına katkıda bulunur.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Problem oluşturma konusundaki teorik bilgisini açık bir şekilde ifade eder. 5 5 5
2 Problem kurma türlerini bilir. 5 5 5
3 Problem kurma ve çözme arasındaki iki yönlü ilişkiyi bilir. 5 5 5 5 5 5
4 Problem ortaya koymaya yönelik bir araştırmayı sonuçlandırabilir. 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Uygulama) 60
Toplam 100
1. Final 50
Toplam 50
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 6 6
Performans Görevi (Uygulama) 1 6 6
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
dersAKTSKredisi 6