| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Geometrik Düşünme | MAT 613 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MELEK MASAL |
| Dersi Verenler | Prof.Dr. MELEK MASAL, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra ÇAYLAN ERGENE |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Geometride de öğrencilerin farklı düşünme biçimlerine ve farklı anlama düzeylerine sahip olmalarına yönelik geometri öğretme ve öğrenme kuramlarının kazandırılması amaçlanmaktadır. |
| Dersin İçeriği | Geometri Öğretimi ve Geometrik Düşünme, Geometrik Düşünmenin Geliştirilmesi Üzerine Teoriler, Zihnin Geometrik Düşünme Alışkanlıkları Kuramı, Zihnin Geometrik Düşünme Alışkanlıkları Kuramı ve İlgili Araştırmalar, Fischbein’in Geometrik Şekillerin Kavramlaştırılması Kuramı, Fischbein’in Geometrik Şekillerin Kavramlaştırılması Kuramı ve İlgili Araştırmalar, Duval’in Geometrik Düşünme ile İlgili Bilişsel Modeli, Duval’in Geometrik Düşünme ile İlgili Bilişsel Modeli ve İlgili Araştırmalar, Van Hiele Geometri Düşünme Teorisi, Van Hiele Geometri Düşünme Teorisi |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Geometrik düşünmenin geliştirilmesine ilişkin teorileri açıklar. | ||
| 2 | Zihnin geometrik düşünme alışkanlıklarını bilir ve açıklar. | ||
| 3 | Fischbein’in Geometrik Şekillerin Kavramlaştırılması kuramını açıklar. | ||
| 4 | Duval’in Geometrik Düşünme modelini açıklar. | ||
| 5 | Van Hiele Geometri Düşünme Teorisi'ne ilişkin araştırmaları bilir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Geometri Öğretimi ve Geometrik Düşünme | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 2 | Geometrik Düşünmenin Geliştirilmesi Üzerine Teoriler | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 3 | Geometrik Düşünmenin Geliştirilmesi Üzerine Teoriler | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 4 | Zihnin Geometrik Düşünme Alışkanlıkları Kuramı | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 5 | Zihnin Geometrik Düşünme Alışkanlıkları Kuramı ve İlgili Araştırmalar | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 6 | Fischbein’in Geometrik Şekillerin Kavramlaştırılması Kuramı | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 7 | Fischbein’in Geometrik Şekillerin Kavramlaştırılması Kuramı ve İlgili Araştırmalar | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 8 | Fischbein’in Geometrik Şekillerin Kavramlaştırılması Kuramı ve İlgili Araştırmalar | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 9 | Duval’in Geometrik Düşünme ile İlgili Bilişsel Modeli | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 10 | Duval’in Geometrik Düşünme ile İlgili Bilişsel Modeli ve İlgili Araştırmalar | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 11 | Van Hiele Geometri Düşünme Teorisi | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 12 | Van Hiele Geometri Düşünme Teorisi | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 13 | Van Hiele Geometri Düşünme Teorisi ve İlgili Araştırmalar | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| 14 | Dersin Genel Değerlendirilmesi | Konu ile ilgili kaynaklardan okuma yapma |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1) Driscoll M. (2007). Fostering geometric thinking a guide for teachers, grades 5-10. Heinemann. 2) Duval, R. (1998). Geometry from a cognitive point a view. In C. Mammana & V. Villani (Ed.), Perspectives on the Teaching of geometry for the 21st century (pp. 37-52). Kluwer Academic Publishers. 3) Fischbein, E. (1993). The theory of figural concepts. Educational Studies in Mathematics, 24(2), 139-162 4) Piaget, J., & Inhelder, B. (1967). The child’s conception of space (F. J. Langdon & J. L. Lanzer, Trans.). New York: Norton. (Original work published in 1948). 5) van Hiele, P. M. (1957). De problematiek van het inzicht: gedemonstreerd aan het inzicht van schoolkinderen in meetkunde-leestof; with summary in english [Doctoral dissertation]. Meulenhoff.
|
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve yetkinlikleri toplumsal, bilimsel ve etik sorunların çözümünde kullanır ve bu yolla içinde bulunduğu toplumun bilgi toplumu olmasına ve değerlerinin korunmasına katkıda bulunur. | X | |||||
| 7 | Matematik eğitimi alanında özgün ve yenilikçi bir düşünce ve tasarım oluşturma ve uygulama süreçlerini bağımsız olarak yürütmede sorumluluk alır, bu doğrultuda alanındaki en az bir ulusal ve ya uluslararası hakemli dergide özgün bir bilimsel araştırma ortaya koyarak alanına katkıda bulunur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Geometrik düşünmenin geliştirilmesine ilişkin teorileri açıklar. | |||||||
| 2 | Zihnin geometrik düşünme alışkanlıklarını bilir ve açıklar. | |||||||
| 3 | Fischbein’in Geometrik Şekillerin Kavramlaştırılması kuramını açıklar. | |||||||
| 4 | Duval’in Geometrik Düşünme modelini açıklar. | |||||||
| 5 | Van Hiele Geometri Düşünme Teorisi'ne ilişkin araştırmaları bilir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||