| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Matematik Eğitiminde Nitel Araştırma Yöntemleri | MAT 603 | 3 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZKAN ERGENE |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. ÖZKAN ERGENE, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
| Dersin Amacı | Matematik eğitiminde nitel araştırma, nitel araştırma desenleri, araştırma problemi, veri toplama araçları, geçerlik-güvenirlik, kullanılan veri toplama ve analiz yöntemleri konularında detaylı bilgi verilmesi ve matematik eğitiminde nitel araştırma yapma becerisi kazandırılması |
| Dersin İçeriği | Nitel araştırmanın temelleri, nitel araştırma yaklaşımları, nitel araştırmada veri toplama süreci ve analizi, nitel araştırmanın değerlendirilmesi, nitel artaştırma sürecinin tasarlanması, uygulanması ve sonuçlandırılması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Nitel araştırmanın bilimsel araştırma paradigmaları arasındaki yerini, nicel araştırmanın temellerini, rolünü tanımlayabilir; | ||
| 2 | Nitel araştırma türlerini bilir ve araştırma türlerini karşılaştırır. | ||
| 3 | Nitel bir araştırmaya konu olabilecek bir problemi inceleyerek, uygun araştırma türü, deseni, yöntemi ve tekniklerini seçip, tasarlayabilir. | ||
| 4 | Nitel araştırmalarda kullanılan veri toplama araçlarını tanıma, geliştirme, uygulayabilme ve toplanan verileri analiz edebilir. | ||
| 5 | Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve etik konularını bilir |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Nitel araştırmanın temelleri ve genel özellikleri | |
| 2 | Nitel ve nicel araştırma yaklaşımlarının karşılaştırılması | |
| 3 | Nitel araştırmaların etik yönleri / Nitel araştırma yaparken karşılaşılan zorluklar | |
| 4 | Nitel araştırma yaklaşımları ve dikkat edilmesi gereken noktalar | |
| 5 | Nitel araştırma yaklaşımları ve dikkat edilmesi gereken noktalar | |
| 6 | Nitel araştırma yaklaşımları ve dikkat edilmesi gereken noktalar | |
| 7 | Nitel araştırmada veri toplama tekniklerinin incelenmesi | |
| 8 | Nitel araştırmada veri toplama tekniklerinin incelenmesi | |
| 9 | Nitel araştırmalarda veri analizinin incelenmesi | |
| 10 | Nitel araştırmalarda veri analizinin incelenmesi | |
| 11 | Bilgisayar destekli nitel veri analizi | |
| 12 | Nitel araştırmaları değerlendirme ölçütlerinin belirlenmesi | |
| 13 | Yayınlanmış bir nitel araştırmanın eleştirel analizi | |
| 14 | Tasarlanan ve uygulanan bir nitel araştırmanın sonuçlandırılması |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | · Fraenkel, J.R., & Wallen, N.E.(2009). How to design and evaluate research in education. (Sixth edition). New York: McGraw-Hill Higher Edition. · Büyüköztürk,Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Genişletilmiş ikinci baskı, Ankara: Pegem Akademi. · Gay, L.R., & Airasian, P. (2006). Educational research: Competencies for analysis and application, NewJersey: Prentice-Hall. · Best, J.W. & Kahn, J.V. (2006). Research in education (10th Edt.). Boston: Pearson Education, Inc. · Denzin,N.K., & Lincoln,Y.S. (eds) (2005). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks: Sage Publications. · Creswell, J.W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, mixed methods approaches (2nd Edt.). London: Sage Publications. · Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Cohen, L., & Manion, L. (1998). Research methods in education (4th Edt.). London: Routledge. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve yetkinlikleri toplumsal, bilimsel ve etik sorunların çözümünde kullanır ve bu yolla içinde bulunduğu toplumun bilgi toplumu olmasına ve değerlerinin korunmasına katkıda bulunur. | X | |||||
| 7 | Matematik eğitimi alanında özgün ve yenilikçi bir düşünce ve tasarım oluşturma ve uygulama süreçlerini bağımsız olarak yürütmede sorumluluk alır, bu doğrultuda alanındaki en az bir ulusal ve ya uluslararası hakemli dergide özgün bir bilimsel araştırma ortaya koyarak alanına katkıda bulunur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Nitel araştırmanın bilimsel araştırma paradigmaları arasındaki yerini, nicel araştırmanın temellerini, rolünü tanımlayabilir; | 5 | 5 | 5 | ||||
| 2 | Nitel araştırma türlerini bilir ve araştırma türlerini karşılaştırır. | 5 | 5 | |||||
| 3 | Nitel bir araştırmaya konu olabilecek bir problemi inceleyerek, uygun araştırma türü, deseni, yöntemi ve tekniklerini seçip, tasarlayabilir. | |||||||
| 4 | Nitel araştırmalarda kullanılan veri toplama araçlarını tanıma, geliştirme, uygulayabilme ve toplanan verileri analiz edebilir. | |||||||
| 5 | Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve etik konularını bilir |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Performans Görevi (Uygulama) | 40 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
| Ödev | 1 | 6 | 6 |
| Final | 1 | 12 | 12 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
| Toplam İş Yükü | 152 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||