| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Problem Çözme | MAT 609 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Doktora |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. NURAY ÇALIŞKAN DEDEOĞLU |
| Dersi Verenler | Doç.Dr. NURAY ÇALIŞKAN DEDEOĞLU, |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Matematik eğitiminde problem çözmenin yeri ve önemini kavramak, alanda yapılan araştırmaları eleştirel bir bakış açısı ile inceleme ve ilgili bir araştırmayı planlamada rol oynamak. |
| Dersin İçeriği | Problem ve problem çözme, problem çözme ve matematik öğretimi, problem çözme basamakları, problem çözme stratejileri, teknoloji destekli problem çözme, problem çözmeye dayalı ders planlaması, problem çözme sürecinin değerlendirilmesi, ilgili araştırmaların incelenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Matematik eğitiminde problem çözmenin yeri ve önemini kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 2 | Matematik eğitiminde problem çözme ile ilgili araştırmaları eleştirel bir bakış açısı ile inceler | Problem Çözme, | Sözlü Sınavlar, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| 3 | Matematik eğitiminde problem çözme ile ilgili bir araştırma planlar | Problem Çözme, Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Problem ve problem çözme nedir? | |
| 2 | Problem çözme ve matematik öğretimi | |
| 3 | Problem çözme basamakları | |
| 4 | Problem çözme basamakları ile ilgili araştırmalar | |
| 5 | Problem çözme stratejileri | |
| 6 | Problem çözme stratejileri | |
| 7 | Problem çözme stratejileri ile ilgili araştırmalar | |
| 8 | Arasınav | |
| 9 | Teknoloji destekli problem çözme | |
| 10 | Teknoloji destekli problem çözme ile ilgili araştırmalar | |
| 11 | Problem çözmeye dayalı ders planlaması | |
| 12 | Problem çözmeye dayalı ders planlanması ile ilgili araştırmalar | |
| 13 | Problem çözme sürecinin değerlendirilmesi | |
| 14 | Problem çözme sürecinin değerlendirilmesi ile ilgili araştırmalar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Liljedahl, P., Santos-Trigo, M., Malaspina, U. & Bruder, R. (2013). Problem Solving in Mathematics Education. ICME-13 Topical Surveys, Springer Open. doi:10.1007/978-3-319-40730-2 Posamentier, A. S. & Krulik (2020). Etkili ve yaratıcı çözümler için problem çözme stratejileri: 6–12. sınıflar (Çev. L. Akgün). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Posamentier, A. S. & Krulik (2019). Matematikte Problem Çözme: 3-6. sınıflar (Çev. L. Akgün , T. Kar , M. F. Öçal). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Polya, G. (2017). Nasıl çözmeli (Çev. B. S. Soyer). Ankara: Tübitak. Van De Walle, J. A., Sarp, K. S. & Bay Williams, J. M. (2021). İlkokul ve Ortaokul Matematiği: Gelişimsel Yaklaşımla Öğretim (Çev. Ed. Soner Durmuş). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
| 2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
| 3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
| 4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
| 5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte veya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
| 6 | Alanında sahip olduğu bilgi, beceri ve yetkinlikleri toplumsal, bilimsel ve etik sorunların çözümünde kullanır ve bu yolla içinde bulunduğu toplumun bilgi toplumu olmasına ve değerlerinin korunmasına katkıda bulunur. | X | |||||
| 7 | Matematik eğitimi alanında özgün ve yenilikçi bir düşünce ve tasarım oluşturma ve uygulama süreçlerini bağımsız olarak yürütmede sorumluluk alır, bu doğrultuda alanındaki en az bir ulusal ve ya uluslararası hakemli dergide özgün bir bilimsel araştırma ortaya koyarak alanına katkıda bulunur. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Matematik eğitiminde problem çözmenin yeri ve önemini kavrar | 0 | 3 | 0 | 0 | 4 | 2 | |
| 2 | Matematik eğitiminde problem çözme ile ilgili araştırmaları eleştirel bir bakış açısı ile inceler | 0 | 3 | 0 | 0 | 4 | 2 | |
| 3 | Matematik eğitiminde problem çözme ile ilgili bir araştırma planlar | 2 | 3 | 3 | 3 | 4 | 2 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Ödev | 50 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
| Ödev | 1 | 20 | 20 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Final | 1 | 25 | 25 |
| Toplam İş Yükü | 150 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||