| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Kültürel Miras ve Koruma | TDE 486 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Hilal Erdoğan Aksu |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Kültürel mirası koruma fikrinin gelişim süreçlerini tanıtmak, koruma düşüncesinin halk bilimi çalışmalarına katkısını yorumlamak ve folklor çalışmalarını kültürel mirası koruma kavramı ve koruma yolları açısından tartışmak. |
| Dersin İçeriği | Kültürel miras ve koruma fikrinin kökleri, bu fikrin halk bilimi çalışmalarına etkisi, kültürel mirası koruma kavramına odaklı tartışmalar |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler kültürel miras kavramının Türkiye’deki ve dünyadaki öncülerini tanırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Halk bilimi disiplini ile kültürel mirası koruma düşüncesi arasındaki ilişkileri yorumlarlar. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
| 3 | Kültürel mirasın korunması konusundaki yaklaşımları bilirler. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Erken Dönem Kültür Koruma İhtiyacı ve Stratejileri | |
| 2 | Frankafon Hakimiyetinden Anglosakson Dirilişe 19. yy’da Kültür Koruma Macerası | |
| 3 | Derleme ve Arşivleme Dönemi | |
| 4 | Kültürü Koruyan Evler: Halkevleri | |
| 5 | Asar-ı Atika’dan Panorama 1453’e Kamusal Alanda Korunan Bellek: Müzeler ve Müze Evler | |
| 6 | Kültür Bakanlıkları: Kültür Yönetimi ve Kültür Politikaları | |
| 7 | Ara Sınav | |
| 8 | Kültür Ekonomisi ve Yeni Dönem Kültür Korumacılığı | |
| 9 | Ulusaldan Evrensele Uzanan Yolda Kültür Koruma Yaklaşımları ve UNESCO | |
| 10 | Kültürel Miras Yönetimi Olarak Doğal ve Kültürel Mirasın Korunması Sözleşmesi ve 1989’dan 2003’e Folklora UNESCO Bakışı | |
| 11 | Bir Usta Bin Usta: Kültürü Koruyan İnsan Hazineleri | |
| 12 | Kültürel Mirasa Saygı: Kültürel İfadelerin Çeşitliliği Sözleşmesi 2005 | |
| 13 | Avrupai Çok Kültürlü Koruma Yaklaşımları: Toplum İçin Kültürel Mirasın Değeri Sözleşmesi FARO 2005 | |
| 14 | Dijital Dünyada Kültürel Mirasın Yönetimi ve Son Yaklaşımlar |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Ahunbay, Z. (2005). “Doğal ve Kültürel Mirası Koruma Alanında Geçerli Uluslararası Belgelerin Türkiye’deki Uygulamalara Yansımaları” Korumada 50 Yıl (ed. P.İlgi, Yüce Aşkun), İstanbul: MSGSÜ Yayınları, s.9–24.
Aksoy, Asu ve Enlil, Zeynep. (2011). Kültür Ekonomisi Envanteri, İstanbul 2010: İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Sivil Toplum Gözüyle Türkiye Kültür Politikası Raporu (2011): İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Oğuz, M. Öcal. (2009). Somut Olmayan Kültürel Miras Nedir? :Ankara, Geleneksel Yayıncılık.
Özel, Sibel. (1998). Uluslararası Alanda Kültür Varlıklarının Korunması: İstanbul Alkım Yayınları.
Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar: Sorunlar, Tartışmalar, Çözüm Önerileri, Modeller, Dünya ve Türkiye Yansımaları (2008). (ed.AsımBalcı, Ahmet Nohutçu, Namık Kemal Öztürk ve Bayram Coşkun), Seçkin Yayınları, Ankara Gerçek, Ferruh (1999). Türk Müzeciliği: Ankara, TC Kültür Bakanlığı Başvuru Kitapları. Ünsal, Deniz (2009). “Türkiye’de Kültür Politikaları Açısından Müze Oluşumları” Türkiye’de Kültür Politikalarına Giriş (ed. Serhan Ada, H. Ayça İnce), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul. “Türkiye Müzeleri İçin Yönetim ve İşletim Modeli Öneri Raporu” (2010): İstanbul, İstanbul 2010 Avrupa Kültür Başkenti Ajansı: Kültürel Miras ve Müzeler Direktörlüğü Yayınları Pulhan, Gül. “Yeni Kültür Politikaları Açısından Kültürel Miras” Türkiye’de Kültür Politkalarına Giriş (ed Serhan Ada, H. Ayça İnce). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları: 2009. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | X | |||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Öğrenciler kültürel miras kavramının Türkiye’deki ve dünyadaki öncülerini tanırlar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 2 | Halk bilimi disiplini ile kültürel mirası koruma düşüncesi arasındaki ilişkileri yorumlarlar. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
| 3 | Kültürel mirasın korunması konusundaki yaklaşımları bilirler. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 50 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav | 1 | 16 | 16 |
| Kısa Sınav | 2 | 8 | 16 |
| Ödev | 1 | 8 | 8 |
| Final | 1 | 16 | 16 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||