| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 20. Yüzyıl Türk Şiiri | TDE 381 | 5 | 4 + 0 | 4 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER |
| Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi HÜLYA ÜRKMEZ, Prof.Dr. GÜLSEMİN HAZER, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | 20. yüzyıl Türk şiirinin temsilcilerini şiirleri üzerinden okuyarak Türk şiirinin geçirdiği değişimi anlamak; dönemin edebiyat akımları ve toplulukları hakkında bilgi sahibi olmak. |
| Dersin İçeriği | 20. yüzyıl başlarında Servet-i Fünûn hareketinin devamı olarak ortaya çıkan Fecr-i Atici gençler, Milli edebiyatın etkisiyle şiirin dönüşümü, hece vezni ve dilde sadeleşme, kendilerinden sonraki şiir damarının kurucuları: Mehmet Akif, Ahmet Hâşim ve Yahya Kemal, Hecenin ikinci kuşağı ve ritim, memleket edebiyatı, Garip hareketi, Toplumcu Gerçekçi şiir, modern Türk şiirinde metafizik eğilimler, gelenekten beslenen şairler, II. Yeni |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tanzimattan sonra gelişen yeni Türk şiirinin 20. yüzyıldan itibaren geçirdiği değişimi izleyebilir. | ||
| 2 | Milli Edebiyat döneminin şiire etkisini metinler üzerinden okuyabilir. | ||
| 3 | 3) Yeni Türk şiirinin kurucu şairleri Ahmet Hâşim, Yahya Kemal ve Mehmet Akif’in şiirinin özelliklerini bilir, bu şairlerin sonraki sanatçılar üzerindeki etkilerini görebilir. | ||
| 4 | Garip hareketinin Türk şiirine getirdiği yenilikleri görebilir. | ||
| 5 | Nazım Hikmet ve 1940 kuşağı ile Toplumcu Gerçekçi şiirin mahiyetini kavrayabilir. | ||
| 6 | Modern Türk şiirindeki mistik/metafizik eğilimleri izleyebilir. | ||
| 7 | Çağdaş Türk şiirinin ve şairlerinin karakteristiğini tanıyabilir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Servet-i Fünûn hareketinin şiirdeki süreği: Fecr-i Ati | Fecr-i Ati Beyannamesi |
| 2 | Aruz vezninden heceye evrilme ve dilde sadeleşme: Milli Edebiyat şiiri, Hecenin Birinci Kuşağı | Hecenin Beş Şairi, Hecenin On Şairi’nin Şiirlerinden Örnekler |
| 3 | Modern Türk şiirinin kurucuları: Ahmet Hâşim | Ahmet Hâşim, “Bütün Şiirler” |
| 4 | Modern Türk şiirinin kurucuları: Yahya Kemal | Yahya Kemal, “Eski Şiirin Rüzgârıyla”, “Kendi Gök Kubbemiz”, “Eğil Dağlar" |
| 5 | Modern Türk şiirinin kurucuları: Mehmet Akif | Mehmet Akif, “Safahat” |
| 6 | Hecenin ikinci kuşağı | Necip Fazıl Kısakürek, “Çile”; Cahit Sıtkı Tarancı, “Otuz beş Yaş”; Ahmet Hamdi Tanpınar, "Bütün Şiirler" |
| 7 | Memleket edebiyatının şiirdeki görünümü | Faruk Nafiz Çamlıbel, “Han Duvarları” |
| 8 | Garip hareketi | Garip Önsözü; Orhan Veli, “Bütün Şiirler” |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Toplumcu Gerçekçi şiir ve Nazım Hikmet | Nazım Hikmet, “835 Satır”, “Şeyh Bedrettin Destanı” |
| 11 | Modern Türk şiirinde metafizik eğilimler: Necip Fazıl, Asaf Halet, Behçet Necatigil, Sezai Karakoç ve bu çizgidekiler | Asaf Halet Çelebi, “Bütün Şiirler”; Behçet Necatigil, “Şiirler”; Sezai Karakoç, “Gün Doğmadan” |
| 12 | II. Yeni Şiir Akımı, Temsilcileri ve Özellikleri | Turgut Uyar, “Büyük Saat”; Cemal Süreya, “Üvercinka”; Edip Cansever, “Sonrası kalır I, II” |
| 13 | 1960 Sonrası Türk Şiiri | Cahit Zarifoğlu (Şiirler), İsmet Özel (Erbain) |
| 14 | 1980 Sonrası Türk Şiiri | Yönelişler Dergisi, Haydar Ergülen, Osman Konuk, İhsan Deniz |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Cem Dilçin, “Örneklerle Türk Şiir Bilgisi” |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tanzimattan sonra gelişen yeni Türk şiirinin 20. yüzyıldan itibaren geçirdiği değişimi izleyebilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 3 | 4 |
| 2 | Milli Edebiyat döneminin şiire etkisini metinler üzerinden okuyabilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 3 | 4 |
| 3 | 3) Yeni Türk şiirinin kurucu şairleri Ahmet Hâşim, Yahya Kemal ve Mehmet Akif’in şiirinin özelliklerini bilir, bu şairlerin sonraki sanatçılar üzerindeki etkilerini görebilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 3 | 4 |
| 4 | Garip hareketinin Türk şiirine getirdiği yenilikleri görebilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 3 | 4 |
| 5 | Nazım Hikmet ve 1940 kuşağı ile Toplumcu Gerçekçi şiirin mahiyetini kavrayabilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 3 | 4 |
| 6 | Modern Türk şiirindeki mistik/metafizik eğilimleri izleyebilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 3 | 4 |
| 7 | Çağdaş Türk şiirinin ve şairlerinin karakteristiğini tanıyabilir. | 4 | 0 | 0 | 0 | 4 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 4 | 3 | 3 | 4 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 100 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
| Toplam İş Yükü | 139 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,56 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||