| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türklük Bilimi Tarihi | TDE 266 | 4 | 3 + 0 | 3 | 6 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇİĞDEM TOPÇU |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Türklük bilimiyle ilgili çalışmaları tanıtmak. Türklük Biliminin kapsamını, tarihini ve temel eserlerini değerlendirecek bilgiyi aktarmak. |
| Dersin İçeriği | Hem ulusal hem de uluslar arası bir bilim dalı olan Türklük Biliminin tarihini ve bu konudaki çalışmalarını anlatmak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türklük bilimi nedir tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Türklük biliminin kapsamını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 3 | Ünlü Türkologlar ve çalışmalarını örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, | |
| 4 | Dünyada Türkoloji çalışmaları arasındaki benzer yanları bulur, farklı yönleri ayırt eder. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Eskiden günümüze Türkoloji çalışmalarını sıralayan bir bibliyografya tasarlar. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 6 | Tarihte ve günümüzde Türklük bilim çalışmalarını değerlendirir. | Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Türklük bilimi nedir, tarifi, kapsamı | Türklük hakkında okumalar yapmış olmak. |
| 2 | Batıda Türk ülkelerine yapılan seyahatler, seyahatnameler ve Türkleri tanıma yolundaki ilk adımlar | Seyahatname için kütüphaneden katalog taraması yapmak. |
| 3 | Orhun Yazıtlarının okunması Türkolojide yeni bir sayfa: Thomsen | V. Thomsen hakkında bir eser okumuş olmak. |
| 4 | Radloff ve çalışmalarının ilk Türkoloji çalışmalarındaki yeri | Radloff hakkında yapılan çalışmaları incelemek. |
| 5 | Bang ve Türkolojinin disiplinli bir bilim dalı haline gelmesi | W. Bang hakkında yapılan çalışmaları incelemek. |
| 6 | Bang'ın öğrencileri ve Almanya Türkolojisi | Almanya´daki Türkoloji kürsüsü hakkında bilgi edinmek. |
| 7 | Vambery ve Macar Türkolojisin oluşması | A. Vambery hakkında yapılan çalışmaları incelemek. |
| 8 | Rusya'daki Türkoloji çalışmaları | Rusya´daki Türkoloji kürsüsü hakkında bilgi edinmek. |
| 9 | ARASINAV | Ders tekrarı. |
| 10 | Redhouse'un öncülüğü ve İngiltere'deki Türkoloji çalışmaları | Redhouse hakkında yapılan çalışmaları incelemek. |
| 11 | Altay dilleri çalışmaları ve İskandinav Türkolojisi | Altay dilleri teorisini farklı kaynaklardan incelemek. |
| 12 | İtalya ve Fransa'daki Türk dilinin grameri çalışmaları ve diğer çalışmalar | İtalya ve Fransa´daki Türkoloji kürsüleri hakkında bilgi edinmek. |
| 13 | Balkan ülkelerinde yapılan Türkoloji çalışmaları | Balkan ülkelerindekiTürkoloji kürsüleri hakkında bilgi edinmek. |
| 14 | Türkiye'deki ilk Türkoloji çalışmaları, öncüler, ilk yayınlar; Türk dili, Türk edebiyatı ile ilgili önemli çalışmalar; Türklük bilimi ile ilgili önemli yayınlar, dergiler, ansiklopediler, kitaplar | Türkiye'deki ilk Türkoloji çalışmaları hakkında ön bilgi edinmek. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Ercilasun, A. Bican, Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay., Ankara- 2004. 6. Hasan Eren, Türklük Bilimi Tarihi, Ankara, 1998. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türklük bilimi nedir tanımlar. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 | 3 | 4 | |
| 2 | Türklük biliminin kapsamını açıklar. | 3 | 3 | 3 | 5 | ||||||||||
| 3 | Ünlü Türkologlar ve çalışmalarını örnekler. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||||||
| 4 | Dünyada Türkoloji çalışmaları arasındaki benzer yanları bulur, farklı yönleri ayırt eder. | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | |||||||||
| 5 | Eskiden günümüze Türkoloji çalışmalarını sıralayan bir bibliyografya tasarlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||
| 6 | Tarihte ve günümüzde Türklük bilim çalışmalarını değerlendirir. | 5 | 5 | 5 | 5 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 50 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 30 |
| 1. Sözlü Sınav | 10 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
| Kısa Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Ödev | 1 | 12 | 12 |
| Final | 1 | 13 | 13 |
| Toplam İş Yükü | 140 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 6 | ||