| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dili Tarihinde Morfolojik Değişiklikler | TDE 371 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ZİKRİ TURAN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. Tuğçe TAKOĞLU |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk dilinin tarihi seyri içerisinde metinler aracılığıyla gözlemleyebildiğimiz ses-şekil ve anlam farklılıklarını yorumlama yöntemlerini kavratmak. |
| Dersin İçeriği | Türk dilinin tarihi ve coğrafi süreçlerinde, ses değişmelerine dayalı şekil değişiklikleri, görevli şekil unsurları arasındaki denklikler ve farklılıklar, kelime farklılıkları, kelime değişmeleri, aralarında takip edilebilen ilişki düzeni. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Morfolojik değişme ve morfolojik değişikliğin tanımı, konusu ve önemini anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Morfolojik değişiklik ve değişmelere sebep olan gramer olaylarını kendi cümleleriyle ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
| 3 | Morfolojik değişiklikleri çeşitli örnekler üzerinde gösterir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, | Boşluk Doldurma Testleri, |
| 4 | Morfolojik değişikliklerin türlerini ayırt eder, onları karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | |
| 5 | Çeşitli kelime ve ekleri içerdikleri morfolojik değişiklikler bakımından düzenler. | Tartışma, Grupla Çalışma, Soru-Cevap, | |
| 6 | Morfolojik değişikliklerin Türk dilinin şivelerinin söz varlığı ile ilişkisi hakkında hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Morfolojik değişme nedir, morfolojik değişiklik nedir? | Geriye dönük ses ve ekleşme bilgisi tekrarı yapmış olmak. |
| 2 | Morfolojik değişiklik ve morfolojik değişme arasındaki farklar ve ilişkiler | Geriye dönük ses ve ekleşme bilgisi tekrarı yapmış olmak. |
| 3 | Morfolojik değişmelerin ve değişikliklerin tespit edilmesinin önemi, morfolojik değişmeleri doğuran şartlar | Türk dilinin tarihi şivelerinin ses bilgisi hususiyetlerine çalışmış olmak. |
| 4 | Morfolojik değişmelerin ve değişikliklerin türleri | Türk dilinin tarihi şivelerinin ekleşme örneklerini incelemiş olmak. |
| 5 | Ses olaylarından kaynaklanan morfolojik değişiklikler, ses değişmelerinden kaynaklanan morfolojik değişmeler | Ses bilgisinin ekleşme üzerindeki etkisine çalışmış olmak. |
| 6 | Şekle ait değişiklerle ortaya çıkan şekil farklılıkları | Türk dilinin ekleşme kültürüne çalışmış olmak. |
| 7 | Eklerin işlev, kelimelerin anlam değiştirmesine bağlı değişmeler | Türk dilinin ekleşme kültürüne çalışmış olmak. |
| 8 | Hem ses ve şekil değişmeleri hem de işlev değişmesine bağlı morfolojik değişmeler | Türk dilinin ekleşme kültürüne çalışmış olmak. |
| 9 | ARASINAV | Genel konu tekrarı yapmış olmak. |
| 10 | İç ödünçleme ve dış ödünçlemelerin sonunda meydana gelen morfolojik değişmeler | Ödünçleme terimi hakkında araştırma yapmış olmak. |
| 11 | İki ayrı şekil arasındaki yer değiştirmeye bağlı değişmeler | Şekil kültürü hakkında alıştırma yapmak |
| 12 | Türkçenin eklerinin morfofonetik dizisi ile morfofonemik dizisi arasındaki yerdaş ve yandaş karşıtlıklara dayanan değişiklikler | Ekleşme dizisi örnekleri üzerinde alıştırma yapmış olmak. |
| 13 | Eklerinin kaynakları : Eş zamanlılık ve art zamanlılık ilişkileri. | Ek kültürü hakkında inceleme yapmak. |
| 14 | Eklerinin kaynakları : Köken aramalı mıyız ya da köken aranabilir mi? | Ek kültürü hakkında inceleme yapmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. TURAN, Zikri; Türkçenin Yapım ve Çekim Düzeninde Yer Alan Eklerin Sınıflandırılması Nasıl Olmalıdır?, 4. Uluslar Arası Türk Dili Kurultayı Bildirileri TURAN, Zikri; Eski Türkçe Döneminde Bir Morfofonetik Karşıtlık Sorunu. Teke Dergisi,2014. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Morfolojik değişme ve morfolojik değişikliğin tanımı, konusu ve önemini anlatır. | 1 | 0 | 0 | 4 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| 2 | Morfolojik değişiklik ve değişmelere sebep olan gramer olaylarını kendi cümleleriyle ifade eder. | ||||||||||||||
| 3 | Morfolojik değişiklikleri çeşitli örnekler üzerinde gösterir. | ||||||||||||||
| 4 | Morfolojik değişikliklerin türlerini ayırt eder, onları karşılaştırır. | ||||||||||||||
| 5 | Çeşitli kelime ve ekleri içerdikleri morfolojik değişiklikler bakımından düzenler. | ||||||||||||||
| 6 | Morfolojik değişikliklerin Türk dilinin şivelerinin söz varlığı ile ilişkisi hakkında hüküm verir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
| Ara Sınav | 1 | 13 | 13 |
| Ödev | 1 | 7 | 7 |
| Final | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 115 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||