| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Mesnevi Edebiyatı | TDE 457 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | KTE Nazım III
|
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. VİLDAN COŞKUN |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Arzu Yıldırım, Arş.Gör. B.Gülay Açar |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Aynı zamanda bir nazım şeklinin adı da olan “mesnevi”yi bir tür olarak tanıtmak, işlemek ve Klasik Türk edebiyatı içindeki yeri ve durumuna dair örnek metinlerden hareketle bilgi vermektir. |
| Dersin İçeriği | Mesnevinin tanımı, tarihçesi, konularına göre mesnevi çeşitleri (dinî-tasavvufi, aşk ve kahramanlık konulu mesneviler), Mevlânâ ve Mevlevî kültürüne dair bilgiler, Mevlânâ’nın Mesnevisi’nden Seçmeler, Yûsuf ile Züleyhâ, Hüsn ü Aşk ve Leylâ ile Mecnûn mesnevilerinin konuları, kahramanları, temleri ve mazmunları, Hayriyye ve Lutfiyye mesnevileri. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Mesnevinin tanımı ve tarihçesi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Konularına göre mesnevi çeşitleri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 3 | Mevlana ve Mevlevî kültürünü tanır, Mesnevî´de geçen hikayeleri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 4 | Yûsuf ile Züleyhâ, Hüsn ü Aşk ve Leylâ ile Mecnûn mesnevilerinin konularını, kahramanlarını, temlerini ve mazmunları açıklar. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
| 5 | Hayriyye ve Lutfiyye mesnevilerini yüzyılın zihniyet yapısıyla ilişkilendirir. | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Mesnevinin tanımı, tarihçesi. | İsmail Ünver´in "Mesnevi" adlı makalesinden ilgili bölümler okunmalı. |
| 2 | Konularına gore mesnevi çeşitleri: Dinî-tasavvufi mesneviler | İsmail Ünver´in "Mesnevi" adlı makalesinden ilgili bölümler okunmalı. |
| 3 | Konularına gore mesnevi çeşitleri: Ahlaki mesneviler | İsmail Ünver´in "Mesnevi" adlı makalesinden ilgili bölümler okunmalı. |
| 4 | Konularına gore mesnevi çeşitleri: Aşk konulu mesneviler | İsmail Ünver´in "Mesnevi" adlı makalesinden ilgili bölümler okunmalı. |
| 5 | Konularına gore mesnevi çeşitleri: Kahramanlık konulu mesneviler | İsmail Ünver´in "Mesnevi" adlı makalesinden ilgili bölümler okunmalı. |
| 6 | Mevlânâ ve Mevlevî kültürüne dair bilgiler (ney, sema vs.) | Bayram Ali Kaya´nın "Mesnevi´den Seçmeler" adlı eserinden konu ile ilgili bölümler okunmalı. |
| 7 | Mevlânâ´nın Mesnevisi’nden seçmeler | Bayram Ali Kaya´nın "Mesnevi´den Seçmeler" adlı eserinden konu ile ilgili bölümler okunmalı. |
| 8 | Yûsuf ile Züleyhâ (Konusu, kahramanları, temler, mazmunlar) | Taşlıcalı Yahya´nın "Yusuf ile Züleyha" adlı mesnevisinden seçilen örnek metin okunmalı. |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | LeyLâ ile Mecnûn (Konusu, kahramanları) | Fuzuli´nin "Leyla ile Mecnun" adlı mesnevisinden seçilen örnek metin okunmalı. |
| 11 | Leylâ ile Mecnûn (Temler, mazmunlar) | Fuzuli´nin "Leyla ile Mecnun" adlı mesnevisinden seçilen örnek metin okunmalı. |
| 12 | Hüsn ü Aşk (Konusu, kahramanları) | Şeyh Galib´in "Hüsn ü Aşk" mesnevisinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
| 13 | Hüsn ü Aşk (Temler, mazmunlar) | Şeyh Galib´in "Hüsn ü Aşk" mesnevisinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
| 14 | Hayriyye ve Lutfiyye mesnevileri | Nabi´nin "Hayriyye" adlı mesnevisinden seçilen örnek metinler okunmalı. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Ahmet Ateş, Mesnevî, İslâm Ansiklopedisi, C.7, İstanbul, 1971. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Mesnevinin tanımı ve tarihçesi hakkında bilgi sahibi olur. | 3 | 0 | 0 | 0 | 5 | 5 | 3 | 5 | 0 | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| 2 | Konularına göre mesnevi çeşitleri sıralar. | 5 | 5 | 4 | |||||||||||
| 3 | Mevlana ve Mevlevî kültürünü tanır, Mesnevî´de geçen hikayeleri yorumlar. | 5 | |||||||||||||
| 4 | Yûsuf ile Züleyhâ, Hüsn ü Aşk ve Leylâ ile Mecnûn mesnevilerinin konularını, kahramanlarını, temlerini ve mazmunları açıklar. | 4 | |||||||||||||
| 5 | Hayriyye ve Lutfiyye mesnevilerini yüzyılın zihniyet yapısıyla ilişkilendirir. |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 10 |
| 2. Kısa Sınav | 10 |
| 1. Ödev | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 115 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||