| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Dilinde Bilgisayar Kullanımı | TDE 377 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Diğer |
| Dersin Amacı | Türk dili ve edebiyatı çalışmalarında kullanılacak olan bilgisayar programlarını ve onlardan nasıl faydalanılacağını öğretmek |
| Dersin İçeriği | Türk dilinin fonetiği ve morfolojisinde yararlanılacak olan bilgisayar programlarının kullanılması, ses kayıtları ve kayıtlı seslerin tespiti, dil ve edebiyat çalışmalarında dizinlerin hazırlanması için gerekli programlar ve bu programlardan faydalanılması |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Fonetik çalışmalarda kullanılacak olan programları kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | Morfolojik çalışmalarda kullanılacak olan programları kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 3 | Dizin hazırlama çalışmalarında faydalanılacak programları kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 4 | Bilgisayarda kitap, makale, vb. gibi çalışmalar için gereken programları kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 5 | Ses kayıtları ve kayıtlı sesleri tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 6 | Ağız çalışmaları için gereken programları kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Doğru Yanlış Testleri, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Bilgisayar ve bilgisayar mantığı | Bilgisayar kullanımı hakkında ön bilgi edinmiş olmak. |
| 2 | Türk dili ve teknoloji | Türk dili çalışmalarının bilgisayarda uygulanabilirliği ile ilgili araştırma yapmış olmak. |
| 3 | Türk dili de edebiyatı çalışmalarında bilgisayar kullanımı | Türk dili çalışmalarının bilgisayarda uygulanabilirliği ile ilgili araştırma yapmış olmak. |
| 4 | Word programında dipnot, kelime sıralama ve dizin | Word programı hakkında ön araştırma yapmak. |
| 5 | Türkçenin fonetiğinin bilgisayarda tesbiti | Fonetik ve bilgisayar ilişkisi konusunda araştırma yapmak. |
| 6 | Türkçenin morfolojisiyle ilgili bilgisayar çalışmaları | Morfofoli ve bilgisayar kullanımı hakkında araştırma yapmak. |
| 7 | Bilgisayarda ses kaydı ve seslerin ayrıştırılması | Fonetiğin bilgisayar üzerinde uygulanma yöntemleri hakkında ön bilgi edinmiş olmak. |
| 8 | Dizin programları | Dizinin ne olduğunu araştırmak. |
| 9 | Ara Sınav | |
| 10 | Cibakaya Programı ve kullanımı programla dizin hazırlanması | Cibakaya programı hakkında ön bilgi edinmek. |
| 11 | Nero programının ses analizlerinde kullanılması | Nero programı hakkında ön bilgi edinmek. |
| 12 | Praat programının ses analizlerinde kullanılması | Praat programı hakkında ön bilgi edinmek. |
| 13 | Wave Surfer programının ses analizlerinde kullanılması | Wave Surfer programı hakkında ön bilgi edinmek. |
| 14 | Concordance ve Türk-Söz programları işlev ve kullanımları | Concordance ve Türk-Söz programları hakkında ön bilgi edinmek. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | Fonetik Çalışmalar ve Ağız Araştırmalarında Bilgisayar ve Ses Programlarının Kullanılışı", Ankara, Türkiye, Ekim 2008 |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Fonetik çalışmalarda kullanılacak olan programları kullanır. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 2 | Morfolojik çalışmalarda kullanılacak olan programları kullanır. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 3 | Dizin hazırlama çalışmalarında faydalanılacak programları kullanabilir. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 4 | Bilgisayarda kitap, makale, vb. gibi çalışmalar için gereken programları kullanır. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 5 | Ses kayıtları ve kayıtlı sesleri tespit eder. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| 6 | Ağız çalışmaları için gereken programları kullanabilir. | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 4 | 4 |
| Final | 1 | 3 | 3 |
| Toplam İş Yükü | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,04 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||