| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Yaratıcı Metin Yazarlığı | TDE 373 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Dili etkili bir biçimde kullanarak estetik niteliği yüksek, yaratıcı metinler yazabilmeyi tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | Yazılı ve sözlü anlatım arasındaki farklar; yazılı anlatımın temel nitelikleri; duygusal ve rasyonel anlatım; anlatımın düzenlenmesi; anlatım tekniklerinin etkili kullanımı. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Yazılı ve sözlü anlatım arasındaki farkları sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Yazılı anlatım tür ve tekniklerini tanımlar, sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Açıklayıcı, karşılaştırmacı, heyecan yaratıcı, öyküleyici, betimleyici anlatım türlerini tanımlar, sınıflandırır ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Yazıda konu, amaç, sorun ve çözüm belirlemeleri yapar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Paragraf türlerini belirler ve sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
| 6 | Yazıya başlama, geliştirme ve sonuçlandırma yollarını tanımlar, sınıflandırır ve uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 7 | Kompozisyon, metnin organik bütünlüğü ve mekanik düzenleme kavramlarını tanımlar ve uygular | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yazı nedir; sözlü ve yazılı anlatımın farkları; yazılı anlatımın amacı, temel nitelikleri | Yazılı ve sözlü anlatımla ilgili genel kaynaklardan araştırma yapılacak; aralarındaki farklar belirlenmeye çalışılacak |
| 2 | Kompozisyon, plan, düzen kavramları ve bunların yazıda uygulanması | Kompozisyon, plan, düzen kavramları araştırılacak; OBİSe yüklenen metin üzerinde bu kavramlarla ilgili tespitler yapılacak |
| 3 | Biçim-içerik ilişkisi | |
| 4 | Konunun belirlenmesi, geliştirmede kullanılacak yöntem ve araçların belirlenmesi | Bu ders dönemi boyunca tamamlanmak amacıyla bir yazı konusu belirlenecek |
| 5 | Duygusal anlatım ve rasyonel anlatımın özellikleri | Duygusal anlatım ve rasyonel anlatım kavramları hakkında araştırma yapılacak |
| 6 | Duygu ve düşünceyi aktarma biçimleri; duyguda empati oluşturma, düşüncede ikna etme gerekliliği | Empati ve ikna kavramları hakkında tanımlar geliştirilecek; konuyla ilgili araştırma yapılacak. |
| 7 | Duygusal anlatımda dilin imaj üreten metafor, metonim gibi öğelerinden ve ritim oluşturucun ses yönünden yararlanmak | İmaj, metafor, metonim, ritim kavramları konusunda araştırma yapılacak |
| 8 | Düşünce aktarımında sorunu, amacı, çözümü planlamak; paragraf türleri; yazıya başlama, geliştirme ve sonuçlandırma | 4. haftada belirlenen konu, geçmiş haftalardaki derslerin birikimiyle amaç; sorun ve çözüm bakımından değerlendirilecek, yazı planlamasına geçilecek |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Yazılı anlatım yöntemleri: analitik anlatım | Analitik kavramı hakkında araştırma yapılacak, belirlenen konu için uygulanıp uygulanmayacağı düşünülecek |
| 11 | Yazılı anlatım yöntemleri: diyalektik anlatım | Diyalektik kavramı hakkında araştırma yapılacak, belirlenen konu için uygulanıp uygulanmayacağı düşünülecek |
| 12 | Yazılı anlatım yöntemleri: öyküleyici anlatım | Öyküleme (tahkiye) kavramı hakkında araştırma yapılacak, belirlenen konu için uygulanıp uygulanmayacağı düşünülecek |
| 13 | Yazılı anlatım yöntemleri: betimleyici anlatım | Betimleme (tasvir) kavramı hakkında araştırma yapılacak, belirlenen konu için uygulanıp uygulanmayacağı düşünülecek |
| 14 | Genel değerlendirme |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1. Mehmet Gedizli, Yazabilmek |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Yazılı ve sözlü anlatım arasındaki farkları sınıflandırır | 4 | 0 | 4 | 3 | ||||||||||
| 2 | Yazılı anlatım tür ve tekniklerini tanımlar, sınıflandırır | 4 | 0 | 4 | 3 | ||||||||||
| 3 | Açıklayıcı, karşılaştırmacı, heyecan yaratıcı, öyküleyici, betimleyici anlatım türlerini tanımlar, sınıflandırır ve uygular | 4 | 0 | 4 | 3 | ||||||||||
| 4 | Yazıda konu, amaç, sorun ve çözüm belirlemeleri yapar ve uygular | 4 | 0 | 4 | 3 | ||||||||||
| 5 | Paragraf türlerini belirler ve sınıflandırır. | 4 | 0 | 4 | 3 | ||||||||||
| 6 | Yazıya başlama, geliştirme ve sonuçlandırma yollarını tanımlar, sınıflandırır ve uygular. | 4 | 0 | 4 | 3 | ||||||||||
| 7 | Kompozisyon, metnin organik bütünlüğü ve mekanik düzenleme kavramlarını tanımlar ve uygular |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 70 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||