| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Arapça I | TDE 363 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR ÇALIK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. M. Tarık ABLAK |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Klasik Türk edebiyatında geçen Arapça kelimelerin yapısını anlamak; Arapça kelime türetme yollarını bilmek; Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arapça yapıları kavrayabilmek; Arapça kökenli tamlama, ibare ve ifadeleri anlamak. |
| Dersin İçeriği | Arapça kelime bilgisi, dilbilgisi kuralları, basit düzeyde uygulamalı Arapça örnekler; Klasik Türk edebiyatında geçen Arapça ayet, hadis ve veciz sözler ile bunların metne katkısını anlamak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Arapça dilbilgisi (sarf-nahiv) hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 2 | Türk ve Arap edebiyatlarını karşılaştırmalı olarak inceler. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 3 | Osmanlı Türkçesindeki Arapça kelimeleri ve kelime gruplarını tanımasına yardımcı olur. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| 4 | Arapça isim ve fiil cümlelerini tanır. | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Öğrencilerle tanışma, dersin içeriği ve işlenişi hakkında genel bilgiler verme. Dersin zorunlu kaynak kitapları hakkında bilgilendirme. | Dersin içeriği ile alakalı kaynak taraması yapılacak. |
| 2 | Klasik Türk Edebiyatında Arapçanın kullanım alanları. Klasik şiiri anlamada Arapça bilmenin yararları. | Klasik Türk Edebiyatında Arapçanın etkisi üzerine araştırma yapılacak. |
| 3 | Arap alfabesi. Sesler, harfler ve harekeler. Sükûn, şedde, tenvîn. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | Ders öncesinde Arap alfabesini gösteren bir çizelge öğrencilere verilecek. |
| 4 | Harf-i Ta’rîf, Şemsî ve Kamerî harfler. İşaret isimleri. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | Ders öncesinde Şemsî ve Kamerî harfleri gösteren bir çizelge öğrencilere verilecek. |
| 5 | Arapça zamirler. Muttasıl (bitişik) ve munfasıl (ayrı) zamirler. Müzekkerlik ve müenneslik. Cem‘ (çokluk). Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | Arapça zamirlerle ilgili bir tablo öğrencilere verilecek. 10 alıştırma ödevi verilecek. |
| 6 | Cümle çeşitleri. İsim ve fiil cümleleleri. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | 10 tane cümle alıştırması ödev olarak verilecek. |
| 7 | Geçmiş zaman (Fiil-i Mâzî). Merfû, Mansûb ve Mecrûr. Fâil ve Mef’ûl. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. Geniş zaman (fiil-i muzâri). İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. | 10 tane eylemin geçmiş zaman kipinde çekimiyle ilgili alıştırma ödevi verilecek. 10 tane eylemin geniş zaman kipinde çekimiyle iligli alıştırma ödevi verilecek. |
| 8 | Emir ve Nehiy. Mübtedâ ve Haber. Haber çeşitleri. Kâne ve kardeşleri. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | 10 tane eylemin emir/nehiy kipinde çekimiyle iligli alıştırma ödevi verilecek. |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | İnne ve kardeşleri. Cins isim ve tekil isim. Bunlarla ilgili örnekler üzerinde uygulamalar. | İnne ve kardeşleriyle ilgili 10 alıştırma çözülecek. 10 ödev verilecek. |
| 11 | Arapça gün, ay ve yıl adları. Arapça’da sayılar. Renk adları. İlgili örnekler üzerinde uygulamalar | Ders öncesinde Arapça gün, ay ve yıl adlarını gösteren bir çizelge hazırlanıp öğrencilere fotokopi olarak verilecek. |
| 12 | Edilgen Yapı: (Fiil-i Mechûl). İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. | 10 tane edilgen cümle üzerinde alıştırma yapılacak. 10 tane cümle alıştırması ödev verilecek. |
| 13 | Sıfat ve mevsûf. Gayr-ı munsarıf. İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. İsm-i mevsûl. Nâkıs fiiller (ef’âl-i nâkısa). İlgili örnekler üzerinde uygulamalar. | Sıfat ve mevsufla ilgili cümle üzerinde alıştırmalar yapılacak. 10 ödev verilecek. Basit cümleleri birleşik cümle yapmakta ism-i mevsulün göreviyle ilgili alıştırmalar yapılacak. 10 ödev verilecek. |
| 14 | Arapça örnekler üzerinde uygulamalar. Uygulamalı örnekler. | Arapça beyit örnekleri, fıkra ve hikâyeler çözülecek. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ahmed Ateş, Arapça Grameri; Mehmet Maksutoğlu, Arapçayı Öğreten Kitap; Mehmet Yılmaz, Edebiyatımızda İslami Kaynaklı Sözler; İlyas Karslı, Osmanlı Türkçesini Okuma ve Anlamada Arapçanın Yeri. |
| Ders Kaynakları | Serdar Mutçalı, Dağarcık (Arapça-Türkçe Sözlük); Mevlüt Sarı, el-Mevârid (Arapça-Türkçe Sözlük); Arapça bulmaca kitapları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Arapça dilbilgisi (sarf-nahiv) hakkında bilgi sahibi olur. | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Türk ve Arap edebiyatlarını karşılaştırmalı olarak inceler. | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
| 3 | Osmanlı Türkçesindeki Arapça kelimeleri ve kelime gruplarını tanımasına yardımcı olur. | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
| 4 | Arapça isim ve fiil cümlelerini tanır. | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 5 |
| 2. Kısa Sınav | 5 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
| Final | 1 | 6 | 6 |
| Toplam İş Yükü | 134 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,36 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||