| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Arapça II | TDE 368 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Arapça I |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. BEDRİYE GÜLAY AÇAR ÇALIK |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. M. Tarık ABLAK |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Klasik Türk edebiyatında geçen Arapça kelimelerin yapısını anlamak; Arapça kelime türetme yollarını bilmek; orta düzeyde Arapça örnekler üzerinde uygulama yapabilmek. |
| Dersin İçeriği | Arapça kelime bilgisi, dilbilgisi kuralları, orta düzeyde örnekler üzerinde uygulamalar. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Arapça dilbilgisi (sarf-nahiv) hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 2 | Türk edebiyatındaki Arapça kelime ve cümlelerin yapısını kavrar. | Anlatım, Tartışma, | |
| 3 | Türk edebiyatındaki Arapça eserleri tanır. | Anlatım, Tartışma, | |
| 4 | Türk ve Arap edebiyatlarını karşılaştırmalı olarak inceler. | Anlatım, Tartışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Arapçada Bâblar: İf‘âl-Tef’îl-İf’ilâl. Örnekler üzerinde uygulamalar. | İlgili bâblarla ilgi 10 kök kelime üzerinde uygulamalar. |
| 2 | Arapçada Bâblar: İnfi’âl-Müfâ’ale-İfti’âl. Örnekler üzerinde uygulamalar. | İlgili bâblarla ilgi 10 kök kelime üzerinde uygulamalar. |
| 3 | Arapçada Bâblar: Tefâ’ül-Tefe’’ül-İstif’âl. Örnekler üzerinde uygulamalar. | İlgili bâblarla ilgi 10 kök kelime üzerinde uygulamalar. |
| 4 | Mef’ûl çeşitleri. Örnekler üzerinde uygulamalar. | Cümle örnekleri üzerinde mef’ûl (nesne) bulunmasıyla ilgili örnekler. |
| 5 | Başlıca Arapça edatlar. Örnekler üzerinde uygulamalar. | Edatların cümle içerisindeki yeriyle ilgili alıştırmalar. |
| 6 | Arapça kelime çeşitleri: Zarflar. Örnekler üzerinde uygulamalar. | Zarfların cümle içerisindeki yeriyle ilgili alıştırmalar. |
| 7 | Kâne ve kardeşleri. Münâdâ. Örnekler üzerinde uygulamalar. Sülasi mücerred masdarlar. Örnekler üzerinde uygulamalar. | Kâne ve kardeşleriyle ilgili 5 cümle üzerinde alıştırma yapılacak. Ders öncesinde, sülasi mücerred masdarların vezinleriyle ilgili bir çizelge fotokopi olarak öğrencilere dağıtılacak. |
| 8 | Sülasi mücerred masdarlarda ilâl. Örnekler üzerinde uygulamalar. | Sülasi mücerred masdarların vezinleriyle ilgili 10 kelime ev ödevi verilecek. |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Rubaî mücerred masdarlar. Örnekler üzerinde uygulamalar. | Rubai mücerred masdarlarla ilgili 10 kelime ev ödevi verilecek. |
| 11 | Humâsî mücerred masdarlar. Örnekler üzerinde uygulamalar. | Humasi mücerred masdarlarla ilgili 10 kelime ev ödevi verilecek. |
| 12 | Cümle-i İhbâriyye ve Cümle-i İnşâiyye. Örnekler üzerinde uygulamalar. | Ders öncesinde, Klasik Türk şiirinden örnek Arapça beyitler fotokopi olarak öğrencilere verilecek. |
| 13 | Klasik Türk şiirinden seçme parçalarda yer alan Arapça yapılar üzerinde örnek uygulamalar. | Ders öncesinde, Klasik Türk şiirinden örnek Arapça beyitler fotokopi olarak öğrencilere verilecek. |
| 14 | Klasik Türk şiirinden seçme parçalarda yer alan Arapça yapılar üzerinde örnek uygulamalar. | Ders öncesinde, Klasik Türk şiirinden örnek Arapça beyitler fotokopi olarak öğrencilere verilecek. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | Ahmed Ateş, Arapça Grameri; Mehmet Maksutoğlu, Arapçayı Öğreten Kitap. |
| Ders Kaynakları | Serdar Mutçalı, Dağarcık (Arapça-Türkçe Sözlük); Mevlüt Sarı, el-Mevârid (Arapça-Türkçe Sözlük); Arapça bulmaca kitapları. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | ||||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | X | |||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | X | |||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | ||||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | ||||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Arapça dilbilgisi (sarf-nahiv) hakkında bilgi sahibi olur. | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
| 2 | Türk edebiyatındaki Arapça kelime ve cümlelerin yapısını kavrar. | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
| 3 | Türk edebiyatındaki Arapça eserleri tanır. | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
| 4 | Türk ve Arap edebiyatlarını karşılaştırmalı olarak inceler. | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 60 |
| 1. Kısa Sınav | 5 |
| 2. Kısa Sınav | 5 |
| 1. Ödev | 30 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
| Ödev | 1 | 5 | 5 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 131 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||