| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Uygur Türkçesi | TDE 256 | 4 | 4 + 0 | 4 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. PAKİ KÜÇÜKER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Uygur Türkçesinin Türk dilinin tarihindeki yerini, dil bilgisi özelliklerini öğretmek; öğrencilerin Uygur Türkçesi metinlerini inceleyebilmelerini ve anlamalarını sağlamak. |
| Dersin İçeriği | Uygurların tarihi ve medeniyeti, Uygur Türkçesinin ses ve şekil bilgisi özellikleri, şive farkları; Uygurlardan kalan eserlerin tanıtılması ve incelenmesi. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Eski Türkçe döneminin tarihi ve gramer özelliklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 2 | Uygur Türkçesinin Eski Türkçe dönemi içerisindeki yerini bilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Anlatım, | |
| 3 | Uygurların kullandıkları alfabe ve yazı sistemlerini tanır. | Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 4 | Uygur medeniyeti hakkında bilgi verebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
| 5 | Uygurlardan günümüze kadar gelen eserleri sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
| 6 | Uygur Türkçesinin ses ve şekil bilgisi özelliklerini tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 7 | Uygur Türkçesinde ek-kök ilişkilerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 8 | Uygur Türkçesi metinlerini tahlil eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, | |
| 9 | Uygur Türkçesi metinlerini okuyup anlayabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Uygurlar hakkında genel bilgiler | Türk dilinin tarihi hakkında bilinen kaynakları edinmiş olmak. |
| 2 | Uygur medeniyeti ve tarihi | Türk dilinin tarihi hakkında temin edilen kaynakları okumuş olmak. |
| 3 | Uygur alfabesi ve Uygurların kullandıkları diğer alfabeler | Türk dilinin tarihi hakkında bilinen kaynakları okumuş olmak. |
| 4 | Uygur alfabesi ile yazılı metinler | Uygur yazısının imla özelliklerine çalışmış olmak. |
| 5 | Uygurlarda eser türleri | Uygur Türkçesi eserleri hakkında bilgi edinmiş olmak. |
| 6 | Uygur Türkçesinin ses bilgisi özellikleri | Geriye dönük ses ve ekleşme bilgisi tekrarı yapmak. |
| 7 | Uygur metinlerinin okunması ve ses bilgisi bakımından incelenmesi | Uygur Türkçesi metinlerini okumuş olmak. |
| 8 | Uygur Türkçesinin ekleşme bilgisi özellikleri | Uygur Türkçesi metinlerini okumuş olmak. |
| 9 | ARA SINAV | Genel konu tekrarı yapmış olmak. |
| 10 | Uygur metinlerinin okunması ve ekleşme bilgisi bakımından incelenmesi. | Örnek Uygur ürkçesi metinlerini okumuş olmak. |
| 11 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi. | Örnek metinler üzerinde dil bilgisi incelemesi yapmış olmak. |
| 12 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi. | Örnek metinler üzerinde dil bilgisi incelemesi yapmış olmak. |
| 13 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi. | Örnek metinler üzerinde dil bilgisi incelemesi yapmış olmak. |
| 14 | Uygur metinlerinin okunması ve dil bilgisi bakımından incelenmesi. | Örnek metinleri okumuş olmak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | - A.Von Gabain, Eski Türkçenin Grameri, Ankara 1988 Şen, Serkan; Eski Uygur Türkçesi Dersleri, Kesit Yay., İstanbul, 2015. Demirci, Ümit Özgür; Eski Uygurca Dört Çatik, Kesit Yay., İstanbul, 2014. Orkun, Hüseyin Namık, Eski Türk Yazıtları Alyılmaz, Cengiz; Orhun Yazıtlarının Sözdizimi Gemalamaz, Efrasiyap; Eski Türkçenin Ekliği Denemesi, |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | X | |||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Eski Türkçe döneminin tarihi ve gramer özelliklerini bilir. | 1 | 0 | 0 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| 2 | Uygur Türkçesinin Eski Türkçe dönemi içerisindeki yerini bilir. | 1 | 0 | 0 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| 3 | Uygurların kullandıkları alfabe ve yazı sistemlerini tanır. | 1 | 0 | 0 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| 4 | Uygur medeniyeti hakkında bilgi verebilir. | 1 | 0 | 0 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| 5 | Uygurlardan günümüze kadar gelen eserleri sıralar | 1 | 0 | 0 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| 6 | Uygur Türkçesinin ses ve şekil bilgisi özelliklerini tanımlar | 1 | 0 | 0 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| 7 | Uygur Türkçesinde ek-kök ilişkilerini açıklar | 1 | 0 | 0 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| 8 | Uygur Türkçesi metinlerini tahlil eder | 1 | 0 | 0 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| 9 | Uygur Türkçesi metinlerini okuyup anlayabilir | 1 | 0 | 0 | 5 | 4 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 2 | 3 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ödev | 10 |
| Toplam | 10 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
| 1. Final | 60 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
| Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
| Toplam İş Yükü | 116 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||