| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi | TDE 280 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SAMET ÇAKMAKER |
| Dersi Verenler | |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Tiyatro kültürünü aşılayarak, Türk edebiyatında tiyatro türünde yazan yazarları ve bu yazarların eserlerini tanıtmak. |
| Dersin İçeriği | Edebiyatta tiyatronun gelişimiyle ilgili bilgi vermek, Türk tiyatrosunun belli başlı yazarlarını ve eserlerini tanıtmak. |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Tiyatronun kökeni ve ortaya çıkışı konusunda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Batı tarzı tiyatronun tarihsel gelişimini örnekler üzerinden idrak eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Tanzimattan sonra edebiyatımıza giren tiyatronun gelişmesini belirtir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Başlıca Türk tiyatro yazarlarını ve bu yazarların eserlerini inceler, karşılaştırmalar yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 5 | Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerindeki tiyatro yazarları ve türün belli başlı örnekleri arasında ilişkiler kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 6 | Kültürler arası etkileşimi analiz edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 7 | Tiyatro türlerini (komedi, dram, trajedi) bilir. |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tiyatronun kökeni, çıkış sebebi ve kelime manası; Tiyatro sanatının kaynağı ve Antik Yunan Tiyatrosu | Kelimenin kökenine ve tiyatro türünün gelişimine dair internet ve kütüphane yardımıyla genel bilgiye sahip olmak. |
| 2 | Roma Dönemi´nde Anadolu Tiyatrosu / Ortaçağ Tiyatrosu, Rönesans Tiyatrosu, Aydınlanma Dönemi Tiyatrosu, Romantik Tiyatro | Genel tiyatro tarihi hakkında araştırma yapmak. |
| 3 | Türk tiyatrosunun tarihi gelişimi ve türleri: Geleneksel tiyatro; Köy seyirlik oyunları, Halk Tiyatrosu (Kukla, Gölge oyunu, Ortaoyunu) | Konu hakkında genel bir çerçeve çizebilecek bilgiye ulaşabilmek. |
| 4 | Tiyatronun edebiyatla ilişkisi ve başlıca oyun türleri/ Komedi ve türleri | Tiyatro-edebiyat ilişkisi üzerine sorgulayıcı bir değerlendirme yapmak. |
| 5 | Batı etkisi altında gelişen tiyatro: hazırlık devresi: 1809-1859 | İlk tiyatro örnekleri hakkında internet ve kütüphane aracılığıyla genel bir bilgiye sahip olmak. |
| 6 | Tanzimat´la birlikte batılı anlayışı benimseyen Türk tiyatrosu. İlk Türkçe oyunlar | Batılı anlayışa uygun ilk tiyatro eserinin özelliklerini araştırmış olmak. |
| 7 | Namık Kemal; Ali Haydar; Ahmet Midhat´ın tiyatro eserleri; A.Vefik ve Molier etkisi; A. Hâmid ve tiyatronun şiirsel etkisi | Vatan Yahut Silistre piyesi okunacak. |
| 8 | Tanzimat tiyatrosunun türleri ve belli başlı temaları | |
| 9 | ARASINAV | |
| 10 | Meşrutiyet Dönemi Türk Tiyatrosu: İbnürrefik Ahmet Nuri Sekizinci; Musahipzade Celal ve diğerleri | |
| 11 | Cumhuriyet döneminde tiyatro edebiyatı; Reşat Nuri, Necip Fazıl, Nazım Hikmet´in tiyatro eserleri | Necip Fazıl´ın Bir Adam Yaratmak, Nazım Hikmet´in Ferhat ile Şirin oyunları okunacak. |
| 12 | Haldun Taner; Orhan Asena, Güngör Dilmen vb. Cumhuriyet dönemi tiyatro eserleri | Haldun Taner´in Keşanlı Ali Destanı, Güngör Dilmen´in Bağdat Hatun oyunları okunacak. |
| 13 | Cumhuriyet dönemi Türk tiyatrosunun sorunları, belli başlı temaları, türleri | |
| 14 | Tanzimattan bu güne edebiyatın bir türü olarak tiyatronun değişimine genel bir bakış; edebîlik değeri; edebiyatın diğer türleriyle ilişkisi |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi I, Niyazi Akı |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | X | |||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | X | |||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | X | |||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Tiyatronun kökeni ve ortaya çıkışı konusunda bilgi sahibi olur. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | ||||||
| 2 | Batı tarzı tiyatronun tarihsel gelişimini örnekler üzerinden idrak eder. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | ||||||
| 3 | Tanzimattan sonra edebiyatımıza giren tiyatronun gelişmesini belirtir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | ||||||
| 4 | Başlıca Türk tiyatro yazarlarını ve bu yazarların eserlerini inceler, karşılaştırmalar yapar. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | ||||||
| 5 | Tanzimat, Meşrutiyet ve Cumhuriyet dönemlerindeki tiyatro yazarları ve türün belli başlı örnekleri arasında ilişkiler kurar. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | ||||||
| 6 | Kültürler arası etkileşimi analiz edebilir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | ||||||
| 7 | Tiyatro türlerini (komedi, dram, trajedi) bilir. | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 2. Kısa Sınav | 20 |
| 3. Kısa Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
| Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
| Ödev | 1 | 10 | 10 |
| Final | 1 | 8 | 8 |
| Toplam İş Yükü | 125 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||