| Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| Diksiyon | TDE 379 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
| Ön Koşul Dersleri | Yeni Türk Edebiyatına Giriş |
| Önerilen Seçmeli Dersler | |
| Dersin Dili | Türkçe |
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
| Dersi Verenler | Öğr.Gör. İSHAK AKDEMİR, |
| Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY AÇAR, Arş. Gör. Melike KILIÇ. |
| Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
| Dersin Amacı | Türk dilinin doğru ve etkili bir şekilde kullanımını sağlamak, belirli bir konuda konuşma hazırlama ve sunma becerisi kazandırmak. |
| Dersin İçeriği | Doğru ve etkili konuşmak, konuşma kusurlarını belirlemek, Türk edebiyatındaki seçme metinlerden yola çıkarak uygulamalar yapmak, konuşma hazırlamak ve sunmak dersin |
| # | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
|---|---|---|---|
| 1 | Türk dilinin yazılı ve sözlü kurallarını sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 2 | Konuşma kusurlarını örnekler vererek gösterir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 3 | Doğru ve etkili konuşma tekniklerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
| 4 | Tespit edilen bir konuda konuşma hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 5 | Sesin eğitilmesi ve vücut dilinin kullanılması hakkında bilgileri sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 6 | Konuşma yanlışlarını tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, | |
| 7 | Sözlü anlatım türlerinin kurallarını sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, |
| Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dinleme. İşitmek ve dinlemek. Dinleme çeşitleri: Dikkatli dinleme, doğru dinleme, eleştirel dinleme). Dinleme ve not alma. | Dinlediğini not alma konusunda alıştırma yapılacak |
| 2 | Konuşma sanatı. Konuşmanın insan hayatındaki yeri ve önemi. Konuşma kuralları. | Seçilen bir konuda konuşma hazırlanacak. |
| 3 | Doğru ve etkili konuşma için kullanılan yöntem ve teknikler | Doğru ve etkili konuşma yöntemleri araştırılacak. |
| 4 | Konuşma kusurları. | Konuşma kusurları araştırılacak. |
| 5 | Diksiyon ve önemi. Diksiyon ne demektir? Diksiyon terimleri (Diction terms) üzerinde çalışma. Söyleniş bozukluları. | Diksiyon hakkında bilgi edinilecek. |
| 6 | Ses eğitimi yöntemi. Sesin yerleşmesi, sesin oturması, alıştırmalar. | OBİS´e yüklenen metinlerle ses alıştırmaları yapılacak. |
| 7 | Konuşmada vücut dilini kullanma ve alıştırmalar. | Vücut diliyle ilgili araştırmalar yapılacak. |
| 8 | Sözlü anlatımda (oral expression) vurgu ve tonlamanın önemi, ulamayla ilgili yanlışlar. | Vurgu ve tonlama alıştırmaları yapılacak. |
| 9 | ARA SINAV | |
| 10 | Değer sözcükleri, aklî ve duygusal değer sözcükleri, (words of idea values). | Değer sözcükleri hakkında bilgi edinilecek. |
| 11 | Sesli okuma, sesli okumanın kuralları. Şiir okuma sanatı. | OBİS´e yüklenen şiirler üzerinde okuma alıştırmaları yapılacak. |
| 12 | Türkçenin doğru kullanımı, Türkçe´deki konuşma yanlışları. | Kouşma yanlışları hakkında araştırma yapılacak. |
| 13 | Konuşmanın plânlanması, konuşma çeşitleri (okuma, ezber, serbest). | Okuma, ezber ve serbest konuşma örnekleri hazırlanacak. |
| 14 | Sözlü anlatın türleri: Karşılıklı konuşmalar (diyalog, görüşme (mülâkat), topluluk karşısında konuşma (konferans, nutuk (söylev)), tartışmalı konuşmalar (tartışma, münazara, açık oturum, panel, forum). Uygulamalar. | OBİS´e yüklenen konularda münazara hazırlanacak. |
| Kaynaklar | |
|---|---|
| Ders Notu | |
| Ders Kaynakları | 1.Yazılı ve Sözlü Anlatım, Şerif Aktaş, Osman Gündüz. |
| Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
| 1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
| 2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
| 3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
| 4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
| 5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
| 6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
| 7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
| 8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
| 9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
| 10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | ||||||
| 11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | ||||||
| 12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | ||||||
| 13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
| 14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X | |||||
| # | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | Türk dilinin yazılı ve sözlü kurallarını sıralar. | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 |
| 2 | Konuşma kusurlarını örnekler vererek gösterir. | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 |
| 3 | Doğru ve etkili konuşma tekniklerini bilir. | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 |
| 4 | Tespit edilen bir konuda konuşma hazırlar. | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 |
| 5 | Sesin eğitilmesi ve vücut dilinin kullanılması hakkında bilgileri sıralar. | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 |
| 6 | Konuşma yanlışlarını tespit eder. | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 |
| 7 | Sözlü anlatım türlerinin kurallarını sıralar. | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 3 |
| Değerlendirme Sistemi | |
|---|---|
| Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
| 1. Ara Sınav | 40 |
| 1. Kısa Sınav | 20 |
| 1. Ödev | 20 |
| 1. Sözlü Sınav | 20 |
| Toplam | 100 |
| 1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
| 1. Final | 50 |
| Toplam | 100 |
| AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ödev | 1 | 3 | 3 |
| Sözlü Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final | 1 | 5 | 5 |
| Toplam İş Yükü | 77 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,08 | ||
| dersAKTSKredisi | 5 | ||